خبرگزاری کار ایران

نویسنده مصری در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

رو در رویی با چهره افسانه‌ای در نبرد با رژیم صهیونیستی/ صلح با سنوار غیرممکن است

رو در رویی با چهره افسانه‌ای در نبرد با رژیم صهیونیستی/ صلح با سنوار غیرممکن است
کد خبر : ۱۵۱۵۸۹۷

یجیی سنوار سال‌ها در زندان‌های رژیم صهیونیستی بوده است. او با زبان عبری آشناست و البته که جامعه و جریان‌های سیاسی در اراضی اشغالی را به خوبی می‌شناسد. به بیان ساده‌تر، یحیی سنوار به خوبی با یکی از اصول اصلی و مهم نبرد با یک دشمن یعنی شناخت وی آشنا است. اساسا ترس صهیونیست‌ها از یحیی سنوار نیز ریشه در همین مساله دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جنبش حماس اخیرا و تنها اندکی پس از اقدام تروریستی رژیم اشغالگر قدس در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، یحیی سنوار رهبر این جنبش در نوار غزه را به عنوان رئیس دفتر سیاسی جدید حماس انتخاب و معرفی کرده است. انتخابی که به زعم بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران از جمله رسانه‌های اسرائیلی، یک شوک جدی و بزرگ به اسرائیل بوده و دستگاه‌های امنیتی و جاسوسی صهیونیست‌ها نیز به هیچ عنوان این تحلیل را نداشته‌اند که فردی نظیر یحیی سنوار جانشین اسماعیل هنیه شود.

سنوار سال‌ها سابقه مبارزه و نبرد علیه رژیم اشغالگر قدس را دارد و بسیاری از وی به مثابه یک چهره افسانه‌ای در نبرد با رژیم صهیونیستی یاد می‌کنند.

از این رو، ایلنا در گفتگو با «محمود حسن» نویسنده و تحلیلگر مصری مسائل خاورمیانه، به واکاوی چند سوال مهم و محوری در رابطه با این رویداد پرداخته است.

مشروح گفتگو با محمود حسن را در ادامه می‌خوانید.

جنبش حماس در اقدامی معنادار، یحیی سنوار را به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش انتخاب کرده است. تحلیل شما در رابطه با این انتخاب چیست؟

انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، انتخابی قابل تامل و مملو از نکته و پیام برای اسرائیل بوده است. یحیی سنوار از جمله چهره‌های مطرح و برجسته حماس است که همواره معتقد بوده ملت فلسطین به هیچ وجه نباید به سمت سازش با رژیم اشغالگر قدس حرکت کند و ایده‌های متوهمانه‌ای نظیر راهکار دو دولتی را بپذیرد.

یحیی سنوار بر این باور است که دامنه جنگ و تنش باید به عمق اراضی اشغالی نیز کشیده شود و صهیونیست‌ها نباید در اِعمال ظلم و تجاوز علیه مردم فلسطین، احساس مصونیت و آزادی کنند. از این رو، با انتخاب یحیی سنوار تا حد زیادی شاخه‌های نظامی و سیاسی حماس به یکدیگر نزدیکتر شده و البته که سطح چالش‌های امنیتی برای اشغالگران اسرائیلی بیشتر خواهد شد. یحیی سنوار جدای از سابقه فعالیت‌های سیاسی خود، یکی از چهره‌های برجسته امنیتی در جنبش حماس نیز است که سال‌ها در قالب تشکیلات امنیتی این جنبش بر آن بوده تا با جریان نفوذ به مقاومت فلسطین و البته خائنان برخورد کند.

از این منظر، انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس، یک شوک و ضربه جدی به اشغالگران صهیونیست بوده است. توجه داشته باشیم که یحیی سنوار با اجماع در شورای حماس به سمت رئیس دفتر سیاسی جدید حماس انتخاب شده که این نشان از آن دارد که نگاه سنوار در حماس توانسته از محبوبیت قابل توجهی برخوردارا شود و این یعنی مقاومت فلسطینی در برخورد با صهیونیست‌ها منسجم‌تر از هر زمان دیگری است.

به نظر شما پیام انتخاب یحیی سنوار به میدان‌های جنگ غزه چیست؟

به نظر می‌رسد که حماس با انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی خود، تا حد زیادی این پیام را به دشمن اسرائیلی رسانده که به هیچ عنوان قائل به سازش در این جنگ نیست و صرفا به پیروزی فکر می‌کند. این همان دیدگاهی است که یحیی سنوار قویا از |آن حمایت می‌کند و وی خود در موضع گیری مشهوری تاکید کرده که یا مقاومت فلسطین پیروز جنگ غزه می‌شود و یا کربلایی دیگر رخ داد.

البته همانطور که پیشتر نیز گفته شد، اساسا در دیدگاه و نگرش یحیی سنوار، جایی برای سازش با دشمن اسرائیلی نیست و وی به طیفی تعلق دارد که معتقدند جز با قدرت و اهرم نظامی، ملت فلسطین قادر به استیفای حقوق خود نیست. پیشتر نیز بارها و بارها یحیی سنوار در موضع گیری‌های خود با اشاره به کنش صهیونیست‌ها در قالب مذاکرات صلح به این مساله تاکید کرده بود که آن‌ها به این مذاکرات صرفا برای زمان خریدن زمان و فریب افکار عمومی بین المللی می‌نگرند و هیچ جدیتی در روند مذاکرات ندارند. از این رو، تنها گزینه ملت فلسطین مقاومت و مبارزه با دشمن متجاوز است.

تاکنون دیدگاه‌های متنوعی در مورد آشنایی یحیی سنوار با ابعاد مختلف جامعه و جریان حکمرانی دشمن اسرائیلی مطرح شده است. به نظر شما این مساله چه تاثیری در شیوه مبارزاتی وی با رژیم اشغالگر قدس دارد؟

یجیی سنوار سال‌ها در زندان‌های رژیم صهیونیستی بوده است. او به زبان عبری آشناست و البته که جامعه و جریان‌های سیاسی در اراضی اشغالی را هم به خوبی می‌شناسد. به بیان ساده تر، یحیی سنوار به خوبی با یکی از اصول اصلی و مهم نبرد با یک دشمن یعنی شناخت وی آشنا است. اساسا ترس صهیونیست‌ها از یحیی سنوار نیز ریشه در همین مساله دارد.

اینکه به مساله مبارزه، نگاهی ریشه‌ای و عمیق وجود داشته باشد، دشمن اسرائیلی را با بحران‌های جدی رو به رو کرده و می‌کند. این جنس از نگاه و تفکر همانطور که پیشتر نیز گفته شد، در جهان بینی یحیی سنوار در رابطه با رژیم اشغالگر قدس به عینه قابل مشاهده است. زیرا شناخت است که نقاط ضعف دشمن را برای شما آشکار می‌کند و تسلط سنوار به این حوزه برای مقاومت فلسطینی دستاوردساز خواهد بود.

به نظر شما اصلی‌ترین پیام انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی جدید جنبش حماس برای صهیونیست‌ها چیست؟

به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین پیام انتخاب وی این بوده که ترور اسماعیل هنیه نه تنها وضعیت را برای این رژیم بهتر نکرده بلکه چندین درجه بحران‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را بدتر نیز خواهد کرد. رژیم اشغالگر قدس از طریق انجام ترورهایی نیز آنچه اخیرا در مورد اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی اسبق جنبش حماس شاهد بودیم، به دنبال ایجاد نوعی از بازدارندگی و فضای وحشت به نفع خود است.

به بیان ساده تر، اسرائیل با این ترورها سعی دارد تا هزینه‌های سنگین دشمنی علیه خود را یادآور شود. با این حال، حماس با انتخاب یحیی سنوار به عنوان جانشین هنیه و فردی که سابقه‌ای دیرینه در نبرد با دشمن اسرائیلی دارد، عملا این پیام را به اسرائیل رساند که در توهم سیر می‌کند و زین پس باید منتظر وقوع بحران‌های به مراتب بزرگتری نیز علیه خود باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز