خبرگزاری کار ایران

نقاشی که پنجاه سال مخفی ماند!

نقاشی که پنجاه سال مخفی ماند!
کد خبر : ۱۵۱۵۰۴۰

هنری اورلیک را هم‌سطح هنرمندانی چون رنه‌مگریت و سالوادور دالی دانسته‌اند. آنچه اورلیک را منحصر به فرد کرده انزوای پنجاه ساله اوست. او طی این مدت فقط در خانه بوده و عطای شهرت را به لقایش بخشیده است. حال قرار است پس از جلب رضایتش نمایشگاهی از آثار سورئالژیستی او پیش روی مخاطبان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از گاردین، نمایشگاهی از آثار «هنری اورلیک» یکی از هنرمندان بنام اما منزوی اروپا برگزار می‌شود. آنچه این نمایشگاه را جالب توجه کرده؛ انزوای چندین دهه‌ای هنری «اورلیک» بوده است. این در حالی است که او را یکی از سردمداران نقاشی سورئال معاصر می‌دانند. 

«هنری اورلیک» هنرمندی بوده که پس از موفقیت‌های اولیه در ابتدای فعالیت هنری‌اش از دنیای هنر کناره‌گیری کرده است. این در حالی است که قرار است برخی از آثار او که تحت تاثیر سبک سورئال خلق شده‌اند، پیش روی مخاطبان گذاشته شوند. 

 اورلیک و سطح کاری او در رده هنرمندان مطرحی چون «رنه‌مگریت» و «سالوادور دالی» قرار داده شده و حال قرار است پس از پنجاه سال؛ اولین نمایشگاه بزرگ او شامل آثار سورئال و خواب‌گونه‌اش برگزار شود. 

«هنری اورلیک» کیست؟

البته «هنری اورلیک» را باید یکی از هنرمندان معاصر دانست چراکه در قید حیات است و حال، هفتاد و هفت سال سن دارد. او در دهه بیستم زندگی‌اش زمانی که به عنوان هنرمندی مستعد شناخته شد، در ولیتشایر و در نزدیک محله مارلبور زندگی می‌کرده است. «هنری» در سال ۱۹۷۰ در یک نمایشگاه تابستانی سلطنتی شرکت می‌کند و در ادامه است که نمایشگاه انفرادی او در مرکز هنر سورئالیستی آکوریس لندن مورد توجه و استقبال قرار می‌گیرد. آثار او همچنین همراه استادان مطرح سبک سورئال در نمایشگاه‌های گروهی شرکت داده شده است. 

اورلیک در آنکوم، آلمان به دنیا آمده. پدر لهستانی او در جنگ جهانی دوم حضور داشته. مادرش اصالتا اهل بلاروس بوده و در زمان تهاجم نازی‌ها در یک کمپ به انجام کارهای اجباری مشغول می‌شود.

خانواده «هنری اورلیک» در سال ۱۹۴۸به بریتانیا نقل مکان کردند و در کمپ‌های مختلف جابجا شدند تا اینکه بالاخره توانستند در سویئندون مستقر شوند. هنری در ادامه به کالج گلستر در چلنتهام رفت و تحصیلات خود را در رشته نقاشی ادامه داد. «هنری اورلیک» را باید از آن دسته هنرمندان دانست که ماه‌ها و گاه‌ها سال‌ها روی آثارش کار می‌کرده است. او با هزاران ضربه قلم‌مو لایه‌های عمیق و پیچیده‌ای در آثارش ایجاد می‌کرده است. 

یک منتقد کار او را فوق‌العاده تکنیکی و فنی، توصیف کرده است. او پیش‌بینی کرده بود که «هنری اورلیک» بیش از این ناشناخته نخواهد ماند و آثارش به زودی مورد توجهات درخور قرار خواهد گرفت.

نقاشی که پنجاه سال مخفی ماند!

نقاشی اکریلیک روی بوم اثر اورلیک با عنوان توپ و بالن

 سرخوردگی «اورلیک» بابت بازار نابسامان هنر

یکی از مواردی که باعث شده «اورلیک» از فضای حرفه‌ای دور شود، بازار نابسامان هنر بوده است. او زمانی که طمع دلالان هنر را در رویدادهای هنری می‌بیند به این موضوع پی می‌برد که آنچه عاید هنرمند می‌شود، کمتر از حداقل‌هاست و بسیار کم است. این مورد و برخی موارد دیگر باعث شد که «هنری اورلیک» چنین فضایی را تاب نیاورد. او در ادامه انزوا را برگزید و ترجیح داد بدون هیچ مقاومتی، عطای شهرت را به لقایش ببخشد. اورلیک در ادامه با حمایت مادرش در یک خانه معمولی به زندگی خود ادامه داد. 

«هنری اورلیک» حال پس از چند سال راضی شده که آثار مخفی و دیده نشده خود را در معرض دید عموم قرار دهد. این نمایشگاه «کهکشان رویاها» نام دارد و از ششم آگوست (مصادف با سه‌شنبه شانزدهم مردادماه) در گالری «ماس» لندن افتتاح شده است. 

این نمایشگاه توسط گرنت فورد (کارشناس برنامه آنتیک رودشو و متخصص ۳۰ساله ساتبی) گردآوری وکیوریتوری شده است. او این نمایشگاه را رویدادی شگفت‌انگیز و کمتر دیده شده، دانسته و گفته است: سی و هشت سال است که در دنیای هر فعالیت می‌کنم و طی این چند دهه هرگز با چنین آثاری (که باید آن را حاصل تلاشی هنرمندی بزرگ بدانیم) مواجه نشده بودم.

نقاشی که پنجاه سال مخفی ماند!

«منظره رویایی» یک اثر دیگر از «هنری اورلیک»/ اثری مربوط به دهه هفتاد میلادی

فورد درباره ویژگی‌های آثار «هنری اورلیک» نیز توضیحاتی داده است. او گفته: صحنه‌هایی که او می‌سازد دنیای دیگری را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد. دنیای او شامل چشم‌اندازهای انسانی و فرم‌های معماری‌شده است که اقتدار دارند. این نقاشی‌ها در واقع شبیه رویا هستند و ماهیت آن‌ها فراتر از زمان، فضا، حافظه و تجربه است. در کل آثارهنری او به قوانین واقعی پای‌بند نیستند. 

نقاشی که پنجاه سال مخفی ماند!

شکست (هواپیما بر فراز لس آنجلس) اثر هنری اورلیک

یک سرقت بزرگ از هنرمند

«هنری اورلیک» در سال ۲۰۲۲ سکته‌ای شدید را تجربه کرد و بر اثر این اتفاق؛ سمت راست بدن او فلج شد. این اتفاق باعث شد او دیگر نتواند نقاشی کند. اما زمانی که او بابت سکته‌اش در بیماستان بستری شد، اتفاق بدتری افتاد. ماجرا از این قرار بود که یکی از انجمن‌های اصلی هنری وقت، او را از خانه‌اش بیرون کرد و با این کار باعث شد، حدود دویست اثر فاخر او مفقود شود. این اتفاق باعث تضعیف روحیه هنری شد و پلیس همچنان مشغول بررسی پرونده مربوطه برای یافتن سارق یا سارقان است.

نقاشی که پنجاه سال مخفی ماند!

یک اثر دیگر از هنری اورلیک

آثاری با قیمتی معادل ۳۰۰۰ تا چهارهزار پوند

در ادامه همین روند بوده که گرنت فورد با این هنرمند و آثارش مواجه می‌شود و در نهایت کیوریتوری نمایشگاه او را به عهده می‌گیرد. او قیمت آثار حاضر در نمایشگاه پیش رو را بین ۳۰۰۰ تا چهارهزار پوند تعیین کرده است. بخش زیادی از مبالغ فروش نیز به هنری می‌رسد چراکه او در حال حاضر اوضاع مالی بدی دارد. 

فورد با اشاره به اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی هزینه‌بر است، گفته: با وجود تمام اتفاقات بد «هنری اورلیک» متوجه شده که برگزاری نمایشگاه برای او سودآور خواهد بود. او به این موضوع نیز فکر کرده که کاش در جوانی چنین رویه‌ای را پیش می‌گرفت. «هنری» بالاخره پس از دهه‌ها احساس کرده آثارش باید دیده شوند. «هنری» خود را فردی بسیار درونگرا می‌داند که تمام پنجاه سال گذشته فقط نقاشی کشیده است. 

منتقدان اعلام کرده‌اند آثار هنری به دلیل سورئال بودنشان توجهات زیادی را به خود جلب خواهند کرد و این اتفاق به محبوبیت «هنری اورلیک» خواهد انجامید.

نقاشی که پنجاه سال مخفی ماند!

یک اثر دیگر از «هنری اورلیک»/ محصول سال ۱۹۷۰

این نمایشگاه در ویلتشر، برگزار و در ادامه به سنت جیمز و پارادای مارلبرو منتقل خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز