خبرگزاری کار ایران

درنشست خبری «صندوق اعتبای هنر» مطرح شد؛

چهارده طرح «قرارگاه عدالت فرهنگی» در تمام شهرها اجرا می‌شود

چهارده طرح «قرارگاه عدالت فرهنگی» در تمام شهرها اجرا می‌شود
کد خبر : ۱۵۱۲۵۸۷

تمرکز بر بهبود وضعیت هنرمندان با حمایت قرارگاه «عدالت فرهنگی»

نشست خبری مشترک «قرارگاه عدالت فرهنگی» و «صندوق هنر» صبح امروز شنبه سیزدهم آبان‌ماه با حضور مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم و دیگر مسئولان در سالن کنفرانس صندوق اعتباری هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مشترک «قرارگاه عدالت فرهنگی» و «صندوق هنر» جهت بررسی محوریت عدالت فرهنگی در دولت شهید جمهور و تبیین اقدامات انجام شده در حوزه هنرمندان و اهالی فرهنگ، صبح امروز شنبه سیزدهم مردادماه در سالن کنفرانس صندوق اعتباری هنر برگزار شد.

احمد مقیمی (مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم)،‌ مسلم کریمی (معاون اعضای صندوق اعتباری هنر) و عقبل گودرزی (معاون صندوق اعتباری هنر) در این رویداد به بیان توضیحاتی درباره عملکرد قرارگاه عدالت فرهنگی با همکاری‌های صندوق اعتباری هنر پرداخت. 

او در ابتدای صحبت‌هایش از چهارده طرحی گفت که در دولت سیزدهم و به درخواست وزیر ارشاد طراحی شده‌اند و بنا است که به طور جدی اجرا شوند. 

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم در ادامه توضیحات جزیی دیگری داد.  

 

چهارده طرح «قرارگاه عدالت فرهنگی» در تمام شهرها اجرا می‌شود

 

عبارت «عدالت فرهنگی» به جای واژه «محرومیت»

مقیمی گفت: محدودیت در کل کشور نسبی است و هم اینکه کلمه محرومیت بار منفی دارد. خود این لفظ بار منفی می‌آورد و به همین دلیل است که کلمه «عدالت فرهنگی» را بهتر دیدیم. لذا خردادماه سال هزار و چهارصد و یک بود که قرارگاه فرهنگی به صورت جدی پی گیری شد.

او با بیان اینکه برای کمک به فرهنگ و هنر در پروژه‌های فرهنگی قرارگاه عدالت فرهنگی موسسه‌ای از امور مربوطه حمایت می‌کند، بیان کرد: در ادامه بود که شورایی شکل گرفت و قرارگاه در چند بخش به انجام کارهایش پرداخت.

انجام تحقیقات میدانی برای ارائه خدمات درست و کافی

مقیمی در ادامه توضیحاتش گفت: در مرحله اول لازم بود در مناطق کم برخوردار به تحقیقات میدانی بپردازیم تا به این واسطه به یک شاخص و استاندارد برسیم. در ادامه به شهرهای مختلفی سفر کردیم. از میرجاوه و تایباد گرفته تا دیگر شهرها و مناطق کشور این سفرها انجام شده است. 

وی اذعان داشت: مطمئنا پیش‌تر اموری مشابه در عرصه‌های دیگر انجام شده و این اولین‌بار است که در بخش فرهنگی در تمام کشور به هنرهای هفت‌گانه در چندین طرح پرداخته می‌شود. 

مقیمی ادامه داد: در طول سفرهایی که داشتیم، شخصا با بیش از ۶۰۰ نفر صحبت کردم. در کنار این حضور به کارهای دیگری هم پرداخته شده و هزاران مورد پی‌گیری شده است. و باید بگویم عمده این پی‌گیری‌ها توسط صندوق اعتباری هنر انجام شده است. 

ارائه وام و تسهیلات بلاعوض در حد توان

مقیمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: طی این مدت بیمه تکمیلی و کمک‌های بلاعوض به همه داده شده است. درست است که مبالغی که به هنرمندان داده شد ناچیز بود، اما برای آن هنرمندان در مناطق محروم مبلغ خوبی بود. وام و تسهیلات هم تا آنجا که در توان بوده به متقاضیان داده شده است. که این وام‌ها و تسهیلات گاه برای رونق فرهنگ و گاه برای درمان و رفع دیگر مشکلات هنرمندان به آنها اعطا شده است. شاهد بوده‌ام که برای انجام این کار و اعطای تسهیلات بلاعوض دوستان در صندوق اعتباری هنر گاه تا ده شب اینجا حضور داشته‌اند و مشغول کار بوده‌اند. و باید بگویم انجام این کارها علاوه بر روال روزانه کارهای صندوق بوده است. و اینکه کارهای ما در مناطق محروم هم علاوه بر کارهای دوستان بوده است. در نهایت اینکه صندوق بر اساس جدول از پیش تعیین شده، کارهای زیادی انجام داده و در ادامه هم امور دیگری هست که باید به آنها پرداخته شود. 

برگزاری یک جشنواره در خلال سفرهای استانی

مقیمی با تاکید بر اینکه حضور در مناطق محروم اتفاقات بهتری را برای رفع مشکلات اهالی هنر رقم می‌زند، توضیح داد: این را هم بگویم در همان سفرهایی که به شهرها داشتیم برخی رویدادها را هم حمایت کرده‌ایم. به عنوان مثال جشنواره موسیقی رضوی سرحد، چندی پیش بر همین اساس برگزار شد. این رویداد چند شهرستان را در بر می‌گرفت و باید بگویم این جشنواره هم با حمایت صندوق اعتباری هنر برگزار شد. 

او ادامه داد:  در بخش «طرح قلم» هم  با حمایت صندوق، نزدیک به پنجاه جلد کتابِ نویسندگان مناطق محروم چاپ شد.

توضیحاتی درباره طرح‌های چهارده‌گانه قرارگاه عدالت فرهنگی

وی درباره چند و چون اجرای طرح‌های چهارده‌گانه نیز، بیان کرد: پس از سفرهایی که به شهرهای مختلف ایران داشتیم، با انبوهی از اطلاعات به تهران آمدیم و لازم بود با کارشناسان جلسه بگذاریم تا به یک برنامه در حوزه عدالت فرهنگی برسیم. پایان سال قبل کارها انجام شد و قرار بود اردیبهشت امسال کارها شروع شود و چهارده برنامه انجام شود؛ اما با شهادت رئیسی و همراهانش در پرواز اردیبهشت، انجام کارها با تاخیر مواجه شد.

او گفت: به فضل الهی مصمم هستیم تا لحظه آخر ماموریتمان را کامل انجام دهیم. محکم می‌ایستیم  و کارهای  امسال را انجام می‌دهیم.

مقیمی در توضیحات بیشتر گفت: از اول تیر تا به امروز و دور دوم سفرها به  پانزده استان سفر کرده‌ایم. این چهارده طرح را حضوری برای روسای ادارات مربوطه در شهرها و مناطق کم برخوردار، توضیح داده‌ایم. و اینکه حین سفر به استان‌ها به چند شهر در آن محدوده جغرافیایی نیز رفته‌ایم. در هر استان چند شهرستان لذا این روند ادامه دارد و تا هفته اول شهریور طبق جدول تمام سی و دو استان کشور را پوشش خواهیم داد.

مقیمی ادامه داد:  این چهارده طرح دانه به دانه توضیح داده می‌شوند و اجرا خواهند شد.کارهای عملیاتی از اواخر همین هفته شروع می‌شود. گمان ما این است تا نیمه اول شهریور در تمام استان‌ها طرح ها را شروع کنیم. که البته خیلی از موارد تا پایان شهریور به نتیجه می‌رسد. انشالله در عرصه فرهنگ و هنر وضعیت شهرستان ها را تغییر خواهیم داد؛ تا به گفته حضرت آقا هم عمل کرده باشیم.

«طرح قلم» برای حمایت از نویسندگان کار اولی

مقیمی گفت:اولین طرحی که اجرایی خواهد شد «طرح قلم» نام دارد و حمایت از نویسندگان مناطق دور دست است. در این طرح کار اولی‌‌ها یا عضوهایی که  کار جدید ارائه کنند تا عضویت تمدید شود، حمایت خواهند شد. تعدادی از کتاب‌ها چاپ کاغذی می‌شوند و چاپ باقی آثار در قالب دیجیتال خواهد بود.

او ادامه داد: برای خبرنگاران هم طرحی داریم. در شهرستان‌ها پایگاه‌های خبری نداریم و به طور معمول کارهاتوسط کانال‌های مجازی انجام می‌شود. در بخش خبر و رسانه خیلی از دوستان در شهرستان‌ها فعال هستند، اما آموزش لازم را ندیده‌اند. و خب معمولا در چنین شرایطی چالش‌هایی میان آنها و مسئولان ایجاد می‌شود. قصد ما این است از این دست چالش‌ها بکاهیم؛  لذا آموزش خبرنگاری و سواد رسانه‌ای را راه اندازی می کنیم. در این رابطه با معاونت مطبوعاتی صحبت شده و برای متقاضیان مدرک صادر خواهد شد و در ادامه هم رسانه‌شان مجوز می‌گیرد. هرچه تعداد خبرنگاران آموزش دیده بیشتر شود کیفیت کار رسانه‌ها بالاتر خواهد رفت و تلاش ما نیز در همین جهت است. 

مقیمی در ادامه گفت: طح سوم هم در رابطه و  برای تاریخ شفاهی در شهرستان‌ها و استان‌هاست. در شهرها، شخصیت‌هایی داریم که سنی از آنها گذشته و حافظه تاریخی شهرشان محسوب می‌شوند؛‌ اما کسی از آنها سراغ نگرفته است؛ لذا نهضت تاریخ شفاهی را در همین جهت ایجاد کرده‌ایم. اغلب هم نوجوان‌ها و جوانان داوطلب‌های این بخش هستند. در این بین کلاس‌هایی برگزار می‌شود و ما آنها را به مؤسساتی در تهران وصل می‌کنیم که کارهای چاپ و انتشار انجام شود..

طرح «گریز از مرکز» برای سینما

او بیان کرد: طرح چهارم درباره ادبیات و طنز است. بچه‌های شهرستان کارشان را قبلا در این زمینه شروع کرده‌ بودند و ما هم گفتیم به در این رابطه به شما کمک خواهیم کرد. طرح پنجم فراخوان فیلام کوتاه و مستند است. طی این رویه ما از طرح هایی حمایت می‌کنیم که ویژگی‌های بومی داشته باشند و به همین واسطه است که برای فرهنگ و هنر آن شهر کاری انجام شده است. با اساتید هم صحبت شده و هنرمندانی چون فرهاد قائمیان، رهبر قنبری و حسین لطیفی برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند. و خب در کارشان هم بهترین هستند. این افراد گفتند حاضریم به شهرستان‌ها برویم. همین دوستان هم مشاوران طرح‌هاخواهند بود. این کارها باعث رشد فیلمسازی می‌شود. اسم این طرح گریز از مرکز است..

آموزش تئاتر خیابانی در شهرستان‌ها/خرید هزار اثر از هنرمندان شهرستانی

وی ادامه داد: در بخش تئاتر هم به سراغ تئاتر خیابانی رفتیم که از سبک‌های دیگر کم هزینه‌تر است. در این راستادوره‌هایی برگزار خواهد شد. استادانی را داریم که در شهرستان‌ها دوره‌ها را برگزار خواهند کرد..

مقیمی گفت: در بخش هنرهای تجسمی هم دو کار داریم. یکی بازدید هنرمندان شهرستان‌ها و مناطق دور دست  از موزه‌ هنرهای معاصر تهران است که اردویی یک روزه است. کار دوم خرید هزار اثر از هنرمندان مناطق کم برخوردار است. این تعداد چیزی زیادی نیست، اما این اولین طرح در این رابطه است. در ادامه هم آثار  توسط موسسه پروانه شناسنامه‌دار می‌شوند. در این طرح هر هنرمند سه اثر می‌تواند ارائه کند که خریداری می‌شوند. و خب به این واسطه است که آثار از حصار خانه هنرمند خارج شده و روانه بازار خواهد شد.

مقیمی گفت: کار بعدی برگزاری مراسم بزرگداشت برای مفاخر و استادان است. گفته‌ایم اگر در شهرها شخصیتی هست که بزرگ است و از او تمجید نشده، او را به ما معرفی کنند.

یک طرح برای بهبود وضعیت اقتصاد هنر

او درباره یکی دیگر از طرح‌های چهاردگانه نیز اینگونه توضیح داد: طرح دیگر درباره  مسیر اقتصاد هنر  است. به این واسطه و با توجه به مقوله اقتصاد هنر هنرمندان وضعیت بهتری پیدا می‌کنند. کسانی که الزاما هنرمند نباشند اما هنر را بشناسند و اقتصاد و بازار را بشناسند مورد حمایت ما قرار خواهند گرفت. این افراد دوره ای رایگان را طی می‌کنند و با استعدادها به صورت ویژه آموزش می‌بینند. این دوره ها گران هستند ما پیش بینی کرده‌ایم حداقل در هر استان چهار ، پنج نفر متخصص در عرصه اقتصاد هنر را داشته باشیم. تا به این واسطه آنها در استان‌های  خودشان، چرخه اقتصاد هنر را بچرخاند و آواره تهران نشوند.

مقیمی گفت:باید هنرمندان مناطق را در شهر خودشان توانمند کنیم و این سیاست ماست. خاستگاه هنرمند باید شهر خودش باشد. طرح ثامن را هم داشتیم که به این واسطه در هشت مرحله اقلام به دست ائمه جمعه شهرها می‌رسد. این اقلام در قالب هدیه به مردم شهرستان‌ها داده می‌شوند. در مرحله اول این طرح به سیزده استان توجه خواهد شد. . تا پایان سال نیز هشت مرحله ثامن اجرا می‌شود. این طرح پس از شهادت رئیسی ایجاد شد.

طرح «چشمه‌های نورانی» برای قاریان شهرستانی

او با بیان اینکه طرح دیگر «چشمه‌های نورانی» نام  دارد، گفت: بحث دیگر روستاهای قرآنی هستند. در حال حاضر پنج شش استان داریم که به مقوله قرآن توجه دارند و این در حالی است که ما در سفرها دیدم چقدر در این بخش پویا هستیم. در سفرها شاهد روستاهای متعدد بودم که در آنها قرآن اهمیت دارد. خانواده‌هایی را دیده‌ام که همه اعضای آن قاری بوده‌اند. ما در این طرح تلاش داریم چهل روستای قرآنی را معرفی و حمایت کنیم.

مقیمی در ادامه گفت: اینها مجموع فعالیت‌های پیش‌بینی شده ماست. تا این لحظه پانزده استان آماده اجرای عملیات‌ها هستند. و باید بگویم شهریور و مهر اوج اجرای برنامه های ما خواهد بود. البته خیلی از طرح‌ها برای کل شهرستان‌ها هستند. 

او تاکید کرد: قرارگاه عدالت فرهنگی طوری عمل می کند که اگر هنرمندان تلاش کنند، می‌توانند بهره ببرند.. آقای اسماعیلی وزیر ارشاد خیلی روی عدالت فرهنگی و اجرای آن تاکید دارند و همه پای کار ایستاده اند تا  کارها به خوبی انجام شود. امیدواریم دولت چهاردهم هم با نگاه به ناطق دوردست در ایجاد عدالت فرهنگی قدم بردارند.مقیمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: از طرفی راه برای بچه های مسجد باز است و برخی کارهای برای این دوستان عملیاتی شده است.

مقیمی ادامه داد: به خیلی از هنرمندان در پایتخت هم رسیدگی شده است. حتی آنها تسهیلات گرفته‌اند و نیش و کنایه هم زده‌اند. اگر در رابطه با خدمات به هنرمندان تهران، اطلاع رسانی نمی‌شود دلیل بر عدم انجام کارها نیست. اینکه خبرنگاران گاه هنرمندی را به صندوق معرفی می‌کنند خوب است و از آنها ممنونیم. موردی نبوده که رسانه به ما بگوید و بی تفاوت باشیم. این موضوع را باید در نظر داشته باشیم که تعداد زیاد است،‌اما با این حال به همه در حد توان کمک کرده‌ایم. 

او در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره حمایت صندوق و قرارگاه عدالت فرهنگی از اهالی موسیقی گفت: اولین رویداد در قرارگاه جشنواره رضوی بوده است. از هنرمندان موسیقی حمایت کرده‌ایم. اتفاقا در هنرهای هفتگانه بیشتر از اهالی موسیقی نواحی و مقامی حمایت کرده‌ایم.

تعامل با خانه موسیقی، اداره کل هنرهای نمایشی و دفتر هنرهای تجسمی ارشاد

او در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره ارتباط صندوق اعتباری هنر و قرارگاه عدالت فرهنگی با نهادهای فرهنگی مرتبط چون دفتر موسیقی، اداره کل هنرهای نمایشی و دفتر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز اینگونه توضیح داد: ما طی این مدت با نهادهایی که گفتید جلساتی برگزار کرده‌ایم. آقای نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی گزارش‌های ما را شنیده‌اند. آقای خراسانی‌زاده مدیر دفتر کل هنرهای تجسمی نیز در بحث هنرهای تجسمی با ما تعاملاتی داشته‌اند. با آقای نیلی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی هم جلساتی داشته‌ایم و ایده‌هایی داده‌اند. کلا با مسئولان مرتبط و گاه نا مرتبط گپ‌ زده‌ایم. با آقای شالویی در انجمن مفاخر هم بحث مفاخر را پیش بردیم.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز