خبرگزاری کار ایران

احسان هوشیارگر:

دستاورد جشنواره رسانه در گسترده‌تر کردن تعریف رسانه/ همه ما جستجوگران خبر هستیم

دستاورد جشنواره رسانه در گسترده‌تر کردن تعریف رسانه/ همه ما جستجوگران خبر هستیم
کد خبر : ۱۵۰۰۷۴۳

مدیرکل هنر و رسانه خبرگزاری فارس به بهانه فعالیت بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران درباره امتیاز رسانه‌های رسمی نسبت به فضای مجازی بیان کرد: رسانه‌های رسمی دارای امتیازاتی از جمله اصالت خبری و اعتبارسنجی هستند که رسانه‌های غیررسمی از آن محروم‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احسان هوشیارگر مدیرکل هنر و رسانه خبرگزاری فارس به بهانه برگزاری بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران گفت: در فضای رسانه مقاطعی به نام "گذار" رخ می‌دهد و ظهور و گسترش فضای مجازی از جمله این مقاطع بود که رسانه‌ها دچار آن شدند. در این فضا هر کاربر به عنوان شهروند خبرنگار یا انسان رسانه می‌تواند اخبار جدیدی را صفحه خود قرار دهد و در تولید محتوای رسانه‌ای نقش آفرین باشد.

وی درباره فاصله ایجاد شده بین رسانه‌های سنتی و ابزارهای نوین رسانه‌نگاری عنوان کرد: رسانه‌هایی که بر اساس یک ساختار سنتی پایه‌گذاری شدند، در این دوران گذار دیگر نتوانستند نقش مرجعیت و محوری خود را حفظ کنند از همین رو رسانه‌هایی که روزگاری در قالب سنتی ایفای نقش می کردند، مجبور شدند فعالیت خود را یا به طور کامل متوقف کنند یا خود را با مقتضیات دنیای تکنولوژی به روزرسانی و فضای جدیدی را تجربه کنند. چنانچه امروز روزنامه‌هایی که در گذشته بسیار تاثیرگذار بودند، با فروکش کردن تب روزنامه‌ها و رسانه‌های کاغذی در فضای مجازی فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

هوشیارگر افزود: یکی از بزرگترین دلایل این امر تغییر ماهیت رسانه‌هایی هست که به فضای اطلاع‌رسانی جهت دیگری بخشیده‌اند؛ در واقع این رسانه‌های قدیمی نیستند که امروز برای مخاطب ملاک دریافت اخبار باشند.

وی با محوری توصیف کردن فناوری در تحقق گذار گفت: با تغییر ماهیت رسانه‌ای از فضاس سنتی به مدرن، فناوری بسیار مهم است. اتفاقاتی که در حوزه فناوری شبکه‌های اجتماعی افتاده باعث شده است اکثر مردم، خود در قالب یک رسانه نگار دارای رسانه ایفای نقش کنند.

مدیرکل هنر و رسانه خبرگزاری فارس عنوان کرد: توئیتر، تلگرام، اینستاگرام و دیگر نرم افزارهای فضای مجازی بسترهای جدیدی را برای اطلاع‌رسانی وارد دنیای رسانه کردند. به علت تعدد رسانه‌های مختلف و افرادی که در حوزه خبر مرجعیت دارند مخاطب نیز ترجیح می‌دهد که در صفحات دیگران اخبار را دنبال و خود نیز به تولید محتوای خبری بپردازد، بنابراین اکثر مواقع، رسانه‌های رسمی مرجعیت اخبار خود را از شهروند خبرنگار می‌گیرند. مفاهیم انسان رسانه یا شهروند خبرنگار باعث شده تا خبرگزاری‌های قدیمی دیگر مثل قبل مرجعیت نداشته باشند.

هوشیارگر گفت: از طرف دیگر امروز سلیقه جامعه تغییر کرده و دیگر چیزی که به عنوان سخت خبر که در دوران گذشته تعریف شده بود، برای مخاطب جذابیت ندارد. مخاطب امروز دیگر حوصله خواندن یک مقاله خبری طولانی را ندارد و همه چیز در متن، ویدیو، تصویر، پادکست و... به طور کپسولی و کوتاه ارائه می‌شود. در جامعه امروزی مدت زمان طلایی اثرگذاری بر مخاطب به زیر 10 ثانیه رسیده و اگر در ثانیه‌های اول تاثیر اولیه یک خبر بر مخاطب گذاشته شود آن مخاطب با شما همراه خواهد شد. در حوزه متن میزان تاثیرگذاری بر روی مخاطب به 200 کلمه رسیده است، بنابراین اگر شما در 200 کلمه بتوانید تمام مفهومی را که می‌خواهید، به مخاطب انتقال دهید، او با شما همراه خواهد شد. بنابراین امروزه تغییر ذائقه مخاطب به دریافت محتوای کپسولی چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

هوشیارگر درباره آسیب‌های تغییر مرجعیت از رسانه‌های رسمی به رسانه‌های غیررسمی بیان کرد: در فضای رسانه ارسال اخبار توسط یک رسانه رسمی بسیار حائز اهمیت است.

امروزه در رسانه‌ها معمولا گروهی فعال است که خبرهای منتشر شده را اعتبارسنجی و اصالت‌ سنجی کرده و بعد از تایید، آن رسانه خبر را منتشر می‌کند. در فضای مجازی این قابلیت وجود ندارد بنابراین مخاطب بدون تایید اصالت خبر، آن را دریافت می‌کند.

وی گفت: از سویی دیگر رسانه‌های رسمی اهمیت و جایگاه خود را تا حدی در برابر مردم از دست دادند زیرا آن چیزی را که مردم در لحظه به آن نیاز داشتند به آن‌ها منتقل نکردند و همین باعث شد تا به سمت فضای مجازی کشیده شوند.

هوشیارگر درباره فاصله گرفتن رسانه‌های رسمی از فضای سنتی بیان کرد: بسیاری از رسانه‌های رسمی با پرداختن به قالب‌های مختلف رسانه به سمت فضای مدرن تغییر مسیر دادند، برای مثال از جمله تغییراتی که خبرگزاری فارس برای تغییر ماهیت خود انجام داده این است که فضای رسانه خود را کاملا تعاملی ساخته است بدین ترتیب مخاطب می‌تواند خبر خود را در خبرگزاری فارس ثبت کند و بعد از آن خبرگزاری با بررسی اصالت و اعتبار خبر آن را منتشر می‌کند.

هوشیارگر درباره ایده و شعار بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران گفت: یک اتفاق خوب در حوزه رسانه به واسطه تغییر ماهیتی اتفاق افتاده که جشنواره مطبوعات داشته و به جشنواره رسانه‌های ایران تغییر نام داده است. شعار "فردا خبریست!" هم در این راستا انتخاب شده است و برگزاری جشنواره بعد از وقفه‌ای طولانی یک دستاورد و پیشرفت محسوب می‌شود. رسانه در این جشنواره دیگر صرفا برابر با مطبوعات نیست و یک فرآیند بسیار گسترده‌ را شامل می‌شود. همه ما جستجوگران خبر هستیم از همین رو ایده جشنواره بیست و دوم مبنی بر ایجاد تحول به درستی انتخاب شده است.

وی توضیح داد: شعار "فردا خبریست!" شعار خوبی است اما خیلی مواقع تمایز بین خبر و شایعه سخت می‌شود و این شعار به خوبی می‌گوید که فردا و فرداها خبرهای زیادی وجود دارد اما نکته حائز اهمیت این است که فردا چه خبری وجود دارد؟ آیا ما می‌توانیم بین خبر، شایعه و اخبار غیررسمی تفاوت قائل شویم؟

هوشیارگر درباره کارکردهای جشنواره ملی رسانه‌های ایران عنوان کرد: به نظرم جشنواره رسانه می‌تواند بر مباحثی نظیر صحت سنجی اخبار، تفاوت بین فیک نیوز و اخبار اصیل تمرکز ویژه‌ای داشته باشد.

بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران تا دهم تیر ماه ۱۴۰۳ آثار متقاضیان شرکت در این رویداد را از طریق سایت www.rasaneh.pressfestival.ir می‌پذیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز