برای آموختن باید با زمین، درخت و دریا دوست شویم
در کتاب کودکی و طبیعت، سوبل با این پیشفرض که ارتباط پیوسته با طبیعت برای رشد کودکان یک ضرورت انکارناپذیر است و تأثیرات قابلملاحظهای بر سلامت جسم و روان آنها دارد، بر نقش پررنگ مدرسه در تداوم پیوند با طبیعت و تأثیرات آن در بزرگسالی متمرکز میشود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، دیوید سوبل، آموزگار دوستدار محیط زیست، در کتاب کودکی و طبیعت، اصول طراحی برای معلمان ما را به یک ماجراجویی فراموشنشدنی میبرد تا همراه با بچهها در یک مکان خاص مانند جنگل، دریا، موزه یا پارکی کنار مدرسه یاد بگیریم با زمین، درخت و دریا دوست شویم و البته کلاس آموزشی بهتری را در دل طبیعت برپا کنیم و تاریخ و جغرافیا و ادبیات را در کنار این همه زیبایی بهتر بیاموزیم.
در این آموزش مبتنی بر مکان بچهها که میل درونی شدیدی به جستجو در جغرافیای طبیعی دارند، در کنار تیم اردوی مدرسه یاد میگیرند چگونه در دنیای واقعی مسیر و نقشه راه خود و دوستان را پیدا کنند و با یافتن مکانهای مورد علاقه، زندگی و ارزش زیستن و مسئولیت خود در کره زمین را دوباره کشف کنند.
بچهها در گام بعد میتوانند با مسئولیتپذیری دست به کنش بزنند، برای مثال یک پوستر یا نمایش درباره پارک محل زندگی خود طراحی کنند یا با کمک جمعی از دوستان و معلمان در محیط مدرسه باغچهای داشته باشند.
در این کتاب سوبل با این پیشفرض که ارتباط پیوسته با طبیعت برای رشد کودکان یک ضرورت انکارناپذیر است و تأثیرات قابلملاحظهای بر سلامت جسم و روان آنها دارد، بر نقش پررنگ مدرسه در تداوم پیوند با طبیعت و تأثیرات آن در بزرگسالی متمرکز میشود. وی معتقد است مدرسه میتواند برای هوشمندترکردن جامعه، ارتقا و بهتر شدن آن و حفاظت از طبیعت گام بردارد. مدارس میتوانند به کودکان کمک کنند بهجای آنکه نسبت به زمین بیاعتنا باشند، به آن عشق بورزند.
سوبِل تاکید میکند که محکم گرفتن با دست، فهمیدن با ذهن را آسان میکند. راه رفتن بر خاک، توان کودک را برای ریشه دواندن اندیشهها پرورش میدهد. اگر انگشتان کودک پیوسته فقط روی صفحه کلید شناور باشند، ذهنش نیز به طور مشابه فقط روی سطح کشانده میشود، هرگز جا نمیافتد، سروسامان نمیگیرد و حس مکان هرگز شکل نمیگیرد. جوهر کلام سوبِل، اهمیت بازی و تجربه عملی به عنوان پیششرط پیوند کودک با طبیعت است.
کتاب «کودکی و طبیعت؛ اصول طراحی برای معلمان» از مجموعه کتابهای «کودک و تجربه طبیعت» نوشته دیوید سوبل با ترجمه گلنار محبعلی را در ۱۹۲ صفحه با قطع وزیری با قیمت ۸۹۰۰۰۰ ریال انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر کرده است.
دیوید سوبل (David Sobel) نویسنده این کتاب آموزگار و استاد دانشگاه آمریکایی است که گسترش آموزش مبتنی بر مکان را دنبال میکند. او اکنون یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آنتیوک نیوانگلند است.