خبرگزاری کار ایران

دستور آزادسازی و احیای دولتخانه صفوی، میراث ماندگار رئیس‌جمهوری شهید در قزوین

دستور آزادسازی و احیای دولتخانه صفوی، میراث ماندگار رئیس‌جمهوری شهید در قزوین
کد خبر : ۱۴۸۸۲۹۹

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین گفت: دستور آزادسازی و احیای مجموعه تاریخی دولتخانه صفوی یادگار ارزشمند سفر شهید آیت‌الله رئیسی به قزوین است که برای همیشه در اذهان مردم و مسئولان دیار مینودری ماندگار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، علیرضا خزائلی ضمن گرمیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت با اشاره به نگاه و توجه ویژه سید شهیدان خدمت حضرت آیت‌الله رئیسی به حفاظت و صیانت از مواریث ارزشمند تاریخی‌فرهنگی اظهار کرد: در اولین سفر رئیس‌جمهوری شهید به استان قزوین در اردیبهشت‌‍ماه سال ۱۴۰۱ ایشان با حضور در مجموعه تاریخی دولت‌خانه صفوی شهر قزوین از نزدیک در جریان مشکلات توسعه این بنا قرار گرفتند و پس از بازدید از این مجموعه تاریخی دستور آزادسازی و تهیه طرح جامع برای استفاده عمومی از آن را صادر کردند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین افزود: دستور آزادسازی این مجموعه و مصوب شدن آن در سفر شهید آیت‌الله رئیسی از اقدام‌ها و خدمات ارزشمند دولت سیزدهم در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری قزوین است که برای همیشه نزد مردم فرهنگ‌دوست قزوین به‌ویژه فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی ماندگار شد. 

او ادامه داد: در این سفر ۱۵۰میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و احیای آثار تاریخی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری و صنایع‌دستی استان مصوب شد که با بخشی از اعتبارات که تا کنون تخصیص یافته اقداماتی در این حوزه به مرحله اجرا درآمده‌است. 

خزائلی با اشاره به اقدام‌هایی که تا کنون در خصوص مصوبات سفر رییس‌جمهوری شهید به اجرا درآمده گفت: مراحل قانونی آزادسازی سه بنای مجموعه ورزشی تختی، دبیرستان پاسداران و ساختمان مخابرات در دولتخانه صفوی از سوی سه دستگاه اجرایی درحال انجام است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین اضافه کرد: زمینی در بلوار معلم برای ساخت دبیرستان پاسداران به آموزش‌وپرورش اختصاص یافته و زمین معوض برای ساخت مجموعه ورزشی تختی نیز در بلوار امیرکبیر پونک در نظر گرفته شده که ساخت آن‌ها درحال اجراست. 

او افزود: همچنین در راستای مرمت و احیای مجموعه دولتخانه صفوی چند پروژه مرمتی در این مجموعه انجام شده و یا دردست اجراست که از جمله آن‌ها می‌توان به استحکام‌بخشی بام و پی، مرمت هشتی صفوی، مرمت رواق صفوی و تزئینات کاخ چهلستون اشاره کرد. 

خزائلی با اشاره به مصوبه واگذاری سایت گردشگری لاله الموت از دیگر مصوبات سفر رئیس‌جمهوری شهید به قزوین نیز خاطرنشان کرد: تهیه طرح و ارسال آن به کارگروه مولدسازی و در نهایت انتشار فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار واجد شرایط بهره‌برداری از این مجموعه در حال انجام است و در صورت جذب سرمایه‌گذار فرآیند اجرایی آن انجام خواهد شد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین در خصوص واگذاری مدرسه متروکه جنب پایگاه میراث‌فرهنگی گازرخان برای احداث موزه نیز اظهار کرد: مراحل واگذاری این مدرسه نیز انجام شده و به‌زودی با نمایش آثار مرتبط با فرهنگ و هنر روستایی مردم الموت و تابلوهای مردم‌شناسی مربوط به این منطقه و با عنوان نمایشگاه فرهنگ و هنر منطقه الموت میزبان گردشگران خواهد بود. 

او همچنین از تکمیل مطالعات مسجد جامع عتیق و مرمت رواق شمالی و طاقی شمال‌‎شرقی این بنای تاریخی به عنوان بخش دیگر از این اقدامات نام برد و خاطرنشان کرد: سید شهیدان خدمت حضرت آیت‌الله رییسی در سفرهای استانی خالصانه و صادقانه به‌دنبال رفع چالش‌ها و معضلات موجود در حوزه‌های مختلف بود و دغدغه ایشان برای جلوگیری از میرایی آثار ارزشمند تاریخی و احیای آن‌ها برای ارائه خدمات به گردشگران از یادها نخواهد رفت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز