خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی کنفرانس گردشگری و معنویت مطرح کرد: 

در بحث مدیریت برنامه‌ریزی سفر، فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی ضعف‌های بسیاری داریم

در بحث مدیریت برنامه‌ریزی سفر، فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی ضعف‌های بسیاری داریم
کد خبر : ۱۴۴۳۷۸۱

گردشگری باید در لیست اولویت‌های دولت قرار گیرد

دبیر اجرایی چهارمین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت تاکید کرد: در بحث مدیریت برنامه ریزی سفر، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی ضعف‌های بسیاری داریم، زیرا برنامه‌ریزان  نگاه علمی و دقیقی به این مقوله ندارند و همتی برای اصلاح و رفع ایرادات حوزه گردشگری وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در دنیایی که گردشگر با آگاهی و کسب تجربه به سفر می‌رود، در دنیایی که سفر به عنوان ابزار و وسیله‌ای برای بازیابی روحی و روانی انسان تلقی می‌شود، دیگر نمی‌توان به مقوله سفر بدون نگاه علمی پرداخت.

منوچهر جهانیان (معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ) گفت: آرامش و سلامت معنوی از مفاهیم بنیادی است که در زندگی بشر جاری است و با گردشگری رابطه مستقیم دارد، همچنین سلامت معنوی رکن چهارم سلامت انسان بوده است.

وی افزود: سفر برای انسان ایجاد انگیزه می‌کند و ایمان و اعتماد به خالق هستی در سفر نهفته است که انسان به راز هستی پی می‌برد و به آرامش روحی و جسمی می‌رسد.

وی افزود: در فرهنگ دینی ما، روایت‌های فراوانی در مورد سلامت و اهمیت سفر وجود دارد. در محورهای سلامت معنوی مهارت افزایی و دانایی اولویت دارد و گردشگری دیگر صرفا تفریح و سرگرمی نیست، بلکه به کشف ناشناخته‌ها یعنی معرفت افزایی تاکید دارد و باعث آرامش روحی و روانی می‌شود.

دبیر اجرایی کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت تاکید کرد: بنابراین دیگر معنای سفر برای افراد فقط هجرت نیست، بلکه رویکردی فراتر از انواع گردشگری است واین رویکرد تعالی بخشی و معنویت در تمامی جنبه‌های گردشگری وجود دارد و انسان آگاهانه یا ناخودآگاه به دنبال همین هدف بوده است.

جهانیان در پاسخ به اینکه متولیان امر و جامعه علمی در راستای فرهنگ‌سازی برای سفرهای آگاهانه چه اقداماتی انجام داده‌اند، گفت: در ابتدا باید بپذیریم گردشگری علم، دانش و تخصص است و فعالیت‌های این حوزه نیز باید مبتنی بر دانش و آگاهی باشد.

عضو شورای سیاست‌گذاری و کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت در ادامه افزود: بنابراین کسانی که در این حوزه ایفای نقش می‌کنند، عملکردشان نیز باید مبتنی بر دانش و آگاهی باشد و اطلاعات کافی به صورت عام و خاص داشته باشند. در واقع باید به حوزه‌های مرتبط با گردشگری مثل بازاریابی، برنامه ریزی و تعاملات بین‌المللی و… تسلط کافی داشته و اگر این اتفاق رخ دهد، بنابراین می‌توانیم در راستای فرهنگ‌سازی قدم برداریم.

وی تاکید کرد: متاسفانه با تمام این تفاسیر باید گفت، در بحث مدیریت برنامه ریزی سفر، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی ضعف‌های بسیاری داریم، زیرا برنامه‌ریزان نگاه علمی و دقیقی به این مقوله ندارند و همتی برای اصلاح و رفع ایرادات حوزه گردشگری وجود ندارد.

عضو کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت درباره محورهای این دوره کنفرانس، گفت: رویکرد معنویت مبتنی بر سلامت روانی برای همه گروه‌های جامعه درنظر گرفته شده است و تفکیکی در این حوزه وجود ندارد، اما نکته‌ای که در محورهای کنفرانس نیز می‌توان یافت، این است که در بحث ارائه خدمات و مدیریت برای گروه جوانان و خانواده باید برنامه‌های متفاوتی ارائه شده و خدمات براساس نیاز هرگروه باشد.

جهانیان با اشاره به برگزاری سه دوره کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت خاطر نشان کرد: ادبیاتی که در حوزه گردشگری داخلی و بین المللی شکل گرفته، از مهمترین خروجی‌های این کنفرانس بین المللی است. معنا، مفهوم و اصول علمی که از طریق همین رویداد‌ها باعث شد تا جامعه علمی بین المللی نیز به بحث گردشگری و معنویت توجه کنند.

وی عنوان کرد: همچنین علاوه بر آن کتاب‌ها و مقالات منتشر شده و ژورنال International Journal of Tourism، Culture and Spirituality که به زبان انگلیسی با دریافت گرید علمی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موفق به انتشار شد به نوعی نشر و ترویج علمی مباحث گردشگری و معنویت است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: وظیفه ما دانشگاهیان ساختن مفاهیم و ادبیات این حوزه است و متولیان امر، سیاست گذاران و دستگاه‌های دولتی باید بر اساس همین اصول علمی، ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف کشور برنامه ریزی‌های اصولی داشته باشند. همچنین به انتظارات و تعاملات بین المللی نیز باید توجه ویژه شود.

جهانیان تاکیدکرد: کدهای جهانی اخلاق گردشگری یک چهارچوب بنیادی مرجع، برای گردشگری مسوولیت‌پذیر و پایدار بوده که شامل مجموعه‌ای جامع از اصول طراحی شده برای هدایت بازیگران اصلی در توسعه صنعت گردشگری است که با وجود این کدها مسوولین و برنامه‌ریزان نیز می‌توانند به سمت گردشگری هدفمند و استاندارد سوق بیابند؛ زیرا هدف اصلی از وجود گردشگر در کشور، همان گردشگر و گردشگری حرفه‌ای است.

دبیر اجرایی چهارمین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت در پایان افزود: اگر دولت گردشگری را در اولویت امور قرار دهد و تمامی دستگاه‌ها موظف به اجرای قوانین و برنامه ریزی در این حوزه شوند، مسیر هموارتر خواهد شد و منجر به جذب گردشگرانی که در آینده سفیران فرهنگی گردشگری کشورمان هستند، می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز