خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی کنفرانس گردشگری و معنویت مطرح کرد: 

در بحث مدیریت برنامه‌ریزی سفر، فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی ضعف‌های بسیاری داریم

در بحث مدیریت برنامه‌ریزی سفر، فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی ضعف‌های بسیاری داریم
کد خبر : ۱۴۴۳۷۸۱

گردشگری باید در لیست اولویت‌های دولت قرار گیرد

دبیر اجرایی چهارمین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت تاکید کرد: در بحث مدیریت برنامه ریزی سفر، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی ضعف‌های بسیاری داریم، زیرا برنامه‌ریزان  نگاه علمی و دقیقی به این مقوله ندارند و همتی برای اصلاح و رفع ایرادات حوزه گردشگری وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در دنیایی که گردشگر با آگاهی و کسب تجربه به سفر می‌رود، در دنیایی که سفر به عنوان ابزار و وسیله‌ای برای بازیابی روحی و روانی انسان تلقی می‌شود، دیگر نمی‌توان به مقوله سفر بدون نگاه علمی پرداخت.

منوچهر جهانیان (معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ) گفت: آرامش و سلامت معنوی از مفاهیم بنیادی است که در زندگی بشر جاری است و با گردشگری رابطه مستقیم دارد، همچنین سلامت معنوی رکن چهارم سلامت انسان بوده است.

وی افزود: سفر برای انسان ایجاد انگیزه می‌کند و ایمان و اعتماد به خالق هستی در سفر نهفته است که انسان به راز هستی پی می‌برد و به آرامش روحی و جسمی می‌رسد.

وی افزود: در فرهنگ دینی ما، روایت‌های فراوانی در مورد سلامت و اهمیت سفر وجود دارد. در محورهای سلامت معنوی مهارت افزایی و دانایی اولویت دارد و گردشگری دیگر صرفا تفریح و سرگرمی نیست، بلکه به کشف ناشناخته‌ها یعنی معرفت افزایی تاکید دارد و باعث آرامش روحی و روانی می‌شود.

دبیر اجرایی کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت تاکید کرد: بنابراین دیگر معنای سفر برای افراد فقط هجرت نیست، بلکه رویکردی فراتر از انواع گردشگری است واین رویکرد تعالی بخشی و معنویت در تمامی جنبه‌های گردشگری وجود دارد و انسان آگاهانه یا ناخودآگاه به دنبال همین هدف بوده است.

جهانیان در پاسخ به اینکه متولیان امر و جامعه علمی در راستای فرهنگ‌سازی برای سفرهای آگاهانه چه اقداماتی انجام داده‌اند، گفت: در ابتدا باید بپذیریم گردشگری علم، دانش و تخصص است و فعالیت‌های این حوزه نیز باید مبتنی بر دانش و آگاهی باشد.

عضو شورای سیاست‌گذاری و کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت در ادامه افزود: بنابراین کسانی که در این حوزه ایفای نقش می‌کنند، عملکردشان نیز باید مبتنی بر دانش و آگاهی باشد و اطلاعات کافی به صورت عام و خاص داشته باشند. در واقع باید به حوزه‌های مرتبط با گردشگری مثل بازاریابی، برنامه ریزی و تعاملات بین‌المللی و… تسلط کافی داشته و اگر این اتفاق رخ دهد، بنابراین می‌توانیم در راستای فرهنگ‌سازی قدم برداریم.

وی تاکید کرد: متاسفانه با تمام این تفاسیر باید گفت، در بحث مدیریت برنامه ریزی سفر، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی ضعف‌های بسیاری داریم، زیرا برنامه‌ریزان نگاه علمی و دقیقی به این مقوله ندارند و همتی برای اصلاح و رفع ایرادات حوزه گردشگری وجود ندارد.

عضو کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت درباره محورهای این دوره کنفرانس، گفت: رویکرد معنویت مبتنی بر سلامت روانی برای همه گروه‌های جامعه درنظر گرفته شده است و تفکیکی در این حوزه وجود ندارد، اما نکته‌ای که در محورهای کنفرانس نیز می‌توان یافت، این است که در بحث ارائه خدمات و مدیریت برای گروه جوانان و خانواده باید برنامه‌های متفاوتی ارائه شده و خدمات براساس نیاز هرگروه باشد.

جهانیان با اشاره به برگزاری سه دوره کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت خاطر نشان کرد: ادبیاتی که در حوزه گردشگری داخلی و بین المللی شکل گرفته، از مهمترین خروجی‌های این کنفرانس بین المللی است. معنا، مفهوم و اصول علمی که از طریق همین رویداد‌ها باعث شد تا جامعه علمی بین المللی نیز به بحث گردشگری و معنویت توجه کنند.

وی عنوان کرد: همچنین علاوه بر آن کتاب‌ها و مقالات منتشر شده و ژورنال International Journal of Tourism، Culture and Spirituality که به زبان انگلیسی با دریافت گرید علمی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موفق به انتشار شد به نوعی نشر و ترویج علمی مباحث گردشگری و معنویت است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: وظیفه ما دانشگاهیان ساختن مفاهیم و ادبیات این حوزه است و متولیان امر، سیاست گذاران و دستگاه‌های دولتی باید بر اساس همین اصول علمی، ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف کشور برنامه ریزی‌های اصولی داشته باشند. همچنین به انتظارات و تعاملات بین المللی نیز باید توجه ویژه شود.

جهانیان تاکیدکرد: کدهای جهانی اخلاق گردشگری یک چهارچوب بنیادی مرجع، برای گردشگری مسوولیت‌پذیر و پایدار بوده که شامل مجموعه‌ای جامع از اصول طراحی شده برای هدایت بازیگران اصلی در توسعه صنعت گردشگری است که با وجود این کدها مسوولین و برنامه‌ریزان نیز می‌توانند به سمت گردشگری هدفمند و استاندارد سوق بیابند؛ زیرا هدف اصلی از وجود گردشگر در کشور، همان گردشگر و گردشگری حرفه‌ای است.

دبیر اجرایی چهارمین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت در پایان افزود: اگر دولت گردشگری را در اولویت امور قرار دهد و تمامی دستگاه‌ها موظف به اجرای قوانین و برنامه ریزی در این حوزه شوند، مسیر هموارتر خواهد شد و منجر به جذب گردشگرانی که در آینده سفیران فرهنگی گردشگری کشورمان هستند، می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز