خبرگزاری کار ایران

در نشست «وطن شرقی در سینمای مستند» مطرح شد:

صدای بی‌صدایان شوید

صدای بی‌صدایان شوید
کد خبر : ۱۴۳۰۳۶۳

نشست «وطن شرقی در سینمای مستند» از پنل ویژه غزه هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، نشست «وطن شرقی در سینمای مستند» از پنل ویژه غزه امروز ۱ دی ماه در پنجمین روز از جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» برگزار شد. 

مصطفی شوقی مستندساز و مدیر خانه مستند در ابتدای این نشست عنوان کرد: ادوارد سعید مستشرق و شخصیت معروف فلسطینی است. تمرکز ایشان در خاورمیانه و کشورهای عربی بوده است و امروز خانم کلمشا نویسنده کتاب «ادوارد سعید: کار روشنفکرانه و نقد اجتماعی» در رابطه با این موضوع صحبت می‌کنند.

آرلین کلمشا استاد دانشگاه سائوپائولو برزیل در رشته تاریخ عرب معاصر در ابتدای این پنل عنوان کرد: واقعا احساس خوشحالی می‌کنم که در جشنواره «سینما حقیقت» شرکت کردم و این جشنواره ازنظر نشست‌ها و فیلم‌ها رویداد جذابی است. در ابتدای بحث تمرکز را بر یکی از جنبه‌های کاری ادوارد سعید قرار می‌دهم زمانی که بر آرمان فلسطین متمرکز بوده است.

او ادامه داد: وقتی می‌خواهیم درباره ادوارد سعید صحبت کنیم باید از جنبه‌های مختلفی به این قضیه بپردازیم. کتاب معروف ادوارد سعید «شرق‌شناسی» است که بحث اصلی آن انتقادی بر این است که قدرت‌های جهان مفهوم و منطقه ای به نام‌ شرق ایجاد کردند تا اهداف استعماری خودشان را در شرق پیش ببرند. ادوارد سعید تحلیل و واکاوی می‌کند که قدرت‌های اروپایی چطور این مفهوم‌ شرق را ایجاد کردند. نکته اصلی ادوارد سعید در مفهوم شرق این است که شکاف میان شرق و غرب مصنوعی بود تا قدرت‌ها به اهداف خودشان برسند. 

کلمشا تصریح کرد: مساله فلسطین جالب است زیرا تا پیش از استعمارگران مسیحیان و یهودیان در آن منطقه همزیستی مسالمت آمیزی با هم داشتند. ادوارد سعید از سال ۱۹۶۷ متوجه قضیه فلسطین شد و از سال ۱۹۶۷ نسبت به کاری که دنیا با فلسطین می‌کرد و به آن بی‌توجهی می‌کرد، خشمگین شد و نوشتن مقاله و گزارش برای مطبوعات را در پاسخ به افرادی که مساله فلسطین را وارونه نشان داده بودند، شروع کرد. 

او افزود: اگر به نظرش این امکان وجود نداشت که افسانه‌سازی عین فلسطین را از بین ببرد، حداقل پاسخی به اشتباهات و گزارش‌‌های غلط از فلسطین می‌داد. در این راستا که می‌خواست به قدرت‌ها پاسخ دهد هدفش این بود صدای بی‌صدایان شود و خواست روایت درستی از مردم و ظلمی که بر آن می‌شود، ارائه کند. 

این استاد دانشگاه گفت: اینکه فلسطینی‌ها نمی‌توانستند روایت ظلم خودشان را به گوش جهانیان برسانند به این دلیل بود که آن‌ها قربانی شده بودند و قدرت‌ها مناسبت را طوری چیده بودند که آن‌ها اصلا نتوانند روایت واقعی خودشان را وارد تاریخ کنند. 

این پژوهشگر تصریح کرد: شخص دیگری که اکنون با ادوارد سعید همراه شده است، الیاس خوری نویسنده فلسطینی است و او می‌گوید که من می‌خواهم درباره سکوت بنویسم. فلسطینی‌ها برای بقای خودشان تلاش می‌کردند و این موضوع خلایی در روایت ایجاد کرده بود. پر کردن این خلا رسالت الیاس خوری بود. کاری که کرد این بود که روایت افراد مختلف در شرایط مختلف را شنید و درباره آن‌ها کتاب نوشت. مانند کتاب «باب‌الشمس». 

او ادامه داد: نکته مهم این است که شما هر زمانی که می‌خواهید به ماجراهای ۱۹۴۸ بپردازید، باید حتما به روایت افراد گوش کرده باشید. همچنان باید صدای بی‌صدایان شدن ادامه داشته باشد زیرا شما امروزه ازطریق فضای مجازی شاهد اتفاقاتی غزه هستید. اما همچنان مشاهده می‌کنید که افسانه‌سازی انجام‌ می‌شود و می‌گویند که مردم غزه تروریست‌ها را در خانه‌شان پناه می‌دهند. رسانه ها چنین تصویری می‌دهند که جنگی میان اسرائیل و حماس در جریان است اما اشتباه است و اسرائیل دارد علیه مردم‌ فلسطین می‌جنگد. 

شوقی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که چرا این سکوت درباره فلسطین رخ داده بود؟ کلمشا در پاسخ توضیح داد: سال ۱۹۴۹ جنگ جهانی به پایان رسید و همه درگیر صلح و جریانات هولوکاست بودند.‌ حدود ۸۰۰ هزار فلسطینی عملا از کشورشان رانده شدند و عملا این کار را کردند تا هویت فلسطینی ازبین برود و رهبری فلسطینیان را پراکنده کردند و رهبر نظامی آن‌ها را به قتل رساندند.

او ادامه داد: پس دهه ۱۹۵۰ را من دهه بقای فلسطینی‌ها می‌دانم زیرا فقط تلاش می‌کردند تا در اردوگاه‌ها زنده بمانند. اواخر دهه ۵۰ تازه مقاومتی شکل گرفت و تازه در دهه ۶۰ هسته مقاومت شکل گرفت و فسلطینی‌ها توانستند صدای خودشان را به گوش جهانیان برسانند. خیلی آشکارا به فلسطینی‌ها اجازه صحبت نمی‌دادند و همه فکر و ذکر قدرت‌های جهانی این بود که برای یهودی‌ها و صهیونیست‌ها خسارت‌های هولوکاست را جبران کنند و به فکر فلسیطینی‌ها نبودند.

کلشما گفت: سال ۱۹۶۷ نقطه عطفی بود زیرا تا آن زمان این افسانه وجود داشت که همه چیز برای یهودیان است اما بعد از آن مردم کم‌کم بیدار شدند و متوجه شدند که رژیم صهیونیسم درحال اشغال مناطق است.

شوقی عنوان کرد: به نظر شما نقش ادوارد سعید در جریان روشنفکری دنیا چگونه بود؟ کلمشا گفت: شاید خود ادوارد سعید استاد دانشگاه بود اما نوشته‌های او فراتر از دانشگاه رفت و به عنوان مثال کتاب‌ «شرق‌شناسی» او به ده‌ها زبان دنیا ترجمه شد. نکته قابل توجه او این بود که در همه مناظراتی که برگزار می‌شد، حضور داشت و شجاعانه درباره چیزی که باور داشت صحبت می‌کرد. 

شوقی مطرح کرد: آنچه که امروز در غزه رخ می‌دهد دوگانه موجود را تاحدی برهم زده است. آیا جای امیدواری وجود دارد؟ کلمشا پاسخ داد: ادوارد سعید قطعا یکی از اثرگذارترین افراد بود و در نبود او تکلیف ما این است که با خوانش آثارش ابزاری که در اختیار ما قرار داده است، برداریم و با کمک آن واقعیت جهان را به تصویر بکشیم. دنیا قطعا شاهد تغییرات زیادی بوده است و اکنون می‌بینیم که هر اتفاقی در غزه رخ می‌دهد، سریع رسانه‌ای می‌شود. 

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۲۷ آذرماه تا ۲ دی‌ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز