خبرگزاری کار ایران

رضا محقق مطرح کرد؛

بودجه «عقرب عاشق» از ساخت یک فیلم رئال کمتر بود/ تا وقتی درآمدزایی مهم‌تر از فرهنگ باشد نمی‌توان به شبکه نمایش خانگی امیدوار بود

بودجه «عقرب عاشق» از ساخت یک فیلم رئال کمتر بود/ تا وقتی درآمدزایی مهم‌تر از فرهنگ باشد نمی‌توان به شبکه نمایش خانگی امیدوار بود
کد خبر : ۱۴۰۳۵۴۵

رضا محقق با انتقاد از شرایط تبلیغات سریال «عقرب عاشق» تأکید کرد: . «عقرب عاشق» سریالی ارزشمند و فاخر در ژانر خودش است و با وجود شرایط بدی که در تبلیغات شاهدش هستیم مخاطبان خود را دارد و سریال دیده می‌شود.

رضا محقق، تهیه‌کننده سریال «عقرب عاشق» که این روزها از پلتفرم نماوا در حال پخش است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: من همواره سعی داشتم در سینما کارهایی انجام دهم و در فضاهایی ورود کنم که تابه حال در سینمای ایران تجربه نشده و یکی از مواردی که برایم حائز اهمیت بود و باعث شد حضور در این پروژه را بپذیرم همین مسئله بود چراکه «عقرب عاشق» حائز این ویژگی است.

محقق خاطرنشان کرد: ما در این سریال به سراغ فضا و ژانری رفتیم که تا امروز در ایران تجربه نشده است و می‌دانستیم که ممکن است چنین فضا و ژانری برای مخاطب ایرانی باورپذیر نباشد. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در این پروژه بخش جلوه‌های ویژه بود و من با توجه به تیمی که برای این بخش در نظر داشتیم، مطمئن بودم که بخش جلوه‌های ویژه به خوبی اجرا می‌شود و هیچ نگرانی از این بابت نداشتم. بعد بعدی سریال بعد عاشقانه آن است که با توجه به تجربه آقای سهیلی‌زاده از این بابت هم خیالم راحت بود و می‌دانستم تلفیق این دو فضا می‌تواند سریال جذابی باشد.

این تهیه‌کننده درباره جلوه‌های ویژه سریال «عقرب عاشق» گفت: همه آنچه که در سریال «عقرب عاشق» مشاهده می‌کنید ساخته عوامل تولید جلوه‌های ویژه سریال است. در این سریال دو جوان باتجربه که پیش‌تر هم در این حوزه کارهای جالب توجهی انجام داده‌اند جلوه‌های ویژه را بدون تقلید یا الگو گرفتن از نسخه‌ای خارجی اجرا کرده‌اند و همه چیز از جمله سفینه، فضا و... توسط عوامل جلوه‌های ویژه سریال تولید شده است. ما با تجهیزاتی که در اختیار داشتیم این کارها را انجام دادیم اما مطمئناً اگر شرایط و امکانات بیشتری در اختیار ما قرار داشت نتیجه بسیار بهتری هم حاصل می‌شد.

وی افزود: متأسفانه هیچ پلتفرمی برای تولید آثار متفاوت اقدام نمی‌کند و سعی دارند بیش از هر چیز در حوزه آثاری فعالیت کنند که مخاطب مشخص خود را دارد. سریال «عقرب عاشق» از آغاز تا انتها توسط بخش خصوصی تولید شده و من به شخصه بودجه این سریال را تأمین کردم و در مراحل مختلف تولید سعی داشتم بتوانم هزینه تولید را به دست بیاورم تا سریال در بهترین شرایط ساخته شود. قطعاً زمانی که برای ساخت این سریال اقدام کردم از سختی‌های بسیاری که برای این سریال در انتظارم بود آگاه بودم و باید بگویم هیچ حمایتی از ما نشد و ما به تنهایی این سریال را تولید کردیم. من حتی از دو مدیر تولید برای همکاری در این پروژه دعوت کردم و هر دو نفر معتقد بودند که با این بودجه این سریال ساخته نمی‌شود اما من پای کار ایستادم و خوشبختانه این سریال با کیفیتی مطلوب ساخته شد و باید بگویم بودجه «عقرب عاشق» 30 درصد کمتر از بودجه ساخت یک فیلم رئال بود.

وی افزود: پیش‌تولید سریال «عقرب عاشق» 8 ماه طول کشید و 3 ماه برای تولید صرف کردیم و یک سال پس‌تولید این سریال به طول انجامید. دلیل زمان یک ساله پس‌تولید سریال جلوه‌های ویژه آن بود. ساخت همان سکانس اول سریال که ما فرود یک سفینه را می‌بینیم زمانی زیادی برایش صرف شد.

محقق درباره همکاری با حسین سهیلی‌زاده اظهار کرد: کارگردان «عقرب عاشق» یک کارگردان بسیار باتجربه است. وقتی در رزومه یک کارگردان ساخت نزدیک به 30 سریال به چشم می‌خورد شما بخشی از استرس و نگرانی تولید را کنار می‌گذارید. قطعاً این سریال در کارنامه آقای سهیلی‌زاده هم اثر متفاوتی است اما من به شخصه با توجه به نگاهی که کارگردان به این اثر داشت اطمینان داشتم تلفیق دو فضای عاشقانه و علمی تخیلی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. خوشبختانه تا امروز «عقرب عاشق» مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و طرفداران خود را دارد که هر هفته این سریال را دنبال می‌کنند.

این تهیه‌کننده در ادامه تأکید کرد: یکی از مسائلی که در ساخت این سریال در نظر داشتم فارغ از بحث جذابیت این بود که برای مخاطب ارزش قائل شویم و بعد فرهنگ‌سازی اثر را هم در نظر داشته باشیم. برای من در هر پروژه‌ای که حضور دارم این مسئله نیز بسیار حائز اهمیت است که فیلم یا سریال در حال تولید در درجه اول مروج اخلاق، آگاهی و بصیرت باشد. در «عقرب عاشق» نیز با وجود اینکه سریال فضایی تخیلی دارد سعی داشتیم نگاهی استعاری به برخی معضلات داشته باشیم. وقتی اثر نمایشی شما در بستر یک جامعه روایت می‌شود شما از بیان برخی مسائل نمی‌توانید بگذرید و ناگزیر به مطرح کردن آن‌ها هستید و به نظر من برخی مواقع با بیان معضلات است که می‌توان جامعه را به آگاهی رساند تا درباره معضلات تصمیم‌گیری کنند.

محقق با انتقاد از شرایط پخش این سریال گفت: سریال «عقرب عاشق» می‌توانست مخاطبان بیشتری داشته باشد اما متأسفانه در تبلیغات این اثر کم‌کاری شد و من به شخصه هیچ تبلیغی از سریال ندیدم. با وضعیتی که این سریال پخش شد نمی‌توانم به یک جمع‌بندی مشخص درباره آرای مخاطبان برسم چراکه اصلاً تلاشی برای دیده شدن آن صورت نگرفت. «عقرب عاشق» سریالی ارزشمند و فاخر در ژانر خودش است و با وجود شرایط بدی که در تبلیغات شاهدش هستیم مخاطبان خود را دارد و سریال دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: به عقیده من در حوزه فرهنگ و هنر نباید نگاه بیزینسی بر نگاه فرهنگی غالب باشد. هر وقت نگاه تجاری در این حوزه غالب شد فرهنگ نابود می‌شود و کاش کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند بدانند که بیزینس باید خدمت فرهنگ باشد نه فرهنگ در خدمت بیزینس. متأسفانه نگاه سلیقه‌ای به حوزه پخش آسیب زده و ما کمتر شاهد نگاه کارشناسانه و هنری هستیم؛ تا زمانیکه هدف از فعالیت هنری صرفاً‌ درآمدزایی باشد ما نمی‌توانیم محصول فرهنگی خوبی به مخاطب خود ارائه دهیم. متأسفانه امروز درآمدزایی در اولویت است و باید این نگاه کنار گذاشته شود.

وی در پایان افزود: به هیچ‌وجه تبلیغات مناسبی برای سریال «عقرب عاشق» صورت نگرفت. امروز در کشور ما سه پلتفرم هستند که بیش از دیگر پلتفرم‌ها مورد توجه هستند و به نظر من نباید انحصار ایجاد شود. عدم تبلیغات مناسب برای این سریال در حالی است که به عنوان مثال پلتفرم فیلیمو برای سریال «زخم کاری» تبلیغات عظیمی داشته چراکه برای تولیدات خود ارزش قائل است. کاش این فضا برای همه آثار فراهم باشد و دیگران را با سلیقه خودمان قربانی نکنیم. ساخت این سریال لحظه به لحظه‌اش برای من استرس، شتاب و هیجان بود و وقتی می‌بینم به دلیل تبلیغ نشدن افراد کمی از پخش آن باخبر هستند احساس می‌کنم که بخشی از زحماتم هدر رفته است. فرهنگ‌سازی دغدغه ما است و تمام تلاش خود را به کار می‌بریم تا محصولی با کیفیت به مخاطب ارائه دهیم اما متأسفانه تا زمانی که نگاه درآمدزایی و کاسبی بر فرهنگ غالب باشد نمی‌توانیم به داشتن یک شبکه نمایش خانگی مطلوب امیدوار باشیم. شبکه نمایش خانگی با خانواده‌ها در ارتباط است و باید به کیفیت محصولات آن توجه داشته باشیم و کار خوب تولید کنیم و به غذای روح مردم و جامعه توجه داشته باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز