۳۱ درصد از شکایتهای ثبت شده از دفاتر خدمات مسافرتی و ۳۳ درصد از تأسیسات اقامتی است/ افزایش ۱۳ درصدی نظارت بر تاسیسات گردشگری
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراثفرهنگی از رشد ۱۳ درصدی نظارت بر تاسیسات گردشگری از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا نیمه اول اول مرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، یحیی نقیزاده (مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراثفرهنگی) اظهار کرد: نظارت بر فعالیت تاسیسات گردشگری با هدف ارتقای کیفیت و کنترل قیمت خدمات تشدید شده و در مقایسه با سال قبل، ۱۳ درصد افزایش یافته است.
او افزود: نظارت به صورت الکترونیکی و میدانی انجام میشود و سامانههای ما آماده پاسخگویی و رسیدگی به شکایات احتمالی مردم از خدمات گردشگری هستند.
نقیزاده یادآور شد: در آخرین نشست هماهنگی معاونان گردشگری استانها، بر اهمیت نظارت و لزوم پاسخگویی به موقع به شکایات تاکید شد و معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی برای ادارات کل استانها ضربالاجل رسیدگی به شکایات را تعیین کرده و مقرر شد پس از انقضای مهلت، نتیجه عملکرد را به صورت عمومی اعلام کنیم.
او ادامه داد: در همین راستا مقرر شد به صورت ماهانه وضعیت عملکرد ادارات کل استانها را در حوزه نظارت بر خدمات گردشگری ارزیابی کرده و اطلاعرسانی شود.
نقیزاده گفت: بر همین اساس طی دو ماهه گذشته، از مجموع ۷۸۰۵ شکایت ثبت شده تا کنون، ۵۶۹۸ مورد رسیدگی و پاسخ داده شده و بقیه نیز در حال رسیدگی است.
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراثفرهنگی یادآور شد: در بررسی عملکرد اداراتکل، استانهای سمنان، کهکیلویه و بویراحمد و هرمزگان، در پاسخگویی به شکایات سامانه ۰۹۶۲۹ ضعیفترین عملکرد را داشتهاند و در مقابل عملکرد استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و بوشهر به عنوان سه استان برتر ارزیابی شده است.
او افزود: بر اساس بررسیهای انجام شده ۳۱ درصد از شکایتهای ثبت شده از دفاتر خدمات مسافرتی بوده، ۳۳ درصد از تأسیسات اقامتی، ۳ درصد از مرکز پذیرایی، ۲۷ درصد مراکز رفاهی جادهای نظیر پمپ بنزین و ۶ درصد سایر تأسیسات گردشگری است.
نقیزاده گفت: در حوزه نظارت، در دو ماهه اخیر، ۲۶۵۱ مورد بازدید نظارتی در سطح کشور انجام شده و در طی آن ۳۵۱ مورد تذکر، ۸۱ مورد اخطار و ۴۲ مورد تعلیق صورت پذیرفته است.
او اضافه کرد: در حوزه بازدیدهای نظارتی، استانهای کرمان، مرکزی، هرمزگان از جمله استانهای با عملکرد ضعیف و استانهای خراسان رضوی، گلستان و مازندران بهترین عملکرد را در حوزه نظارت بر تاسیسات گردشگری داشتهاند و تا کنون ۱۰۶ مورد تقدیر از تاسیسات گردشگری در این سامانهها ثبت شده است.