خبرگزاری کار ایران

مخاطبان درباره جشنواره موسیقی نواحی چه نظری دارند؟

مخاطبان درباره جشنواره موسیقی نواحی چه نظری دارند؟
کد خبر : ۱۲۹۹۱۴۳

دوره پانزدهم جشنواره موسیقی نواحی پس از چندین دوره امسال در استان گلستان و شهر گرگان برگزار شد. این اتفاق واکنشهای جالبی را از سوی مخاطبان موسیقی و دوستداران هنر در پی داشت.

گزارش خبرنگار ایلنا پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی برخلاف چندین دوره گذشته امسال در شهر گرگان برگزار شد. این اتفاق البته همواره مخالف و موافق‌هایی داشته است با این حال شرایط به گونه‌ای بوده که جشنواره امسال به دلیل مهیا نبودن شرایط و بسترهای لازم در شهر کرمان به استان گلستان و شهر گرگان انتقال یافت.

از ابتدای برگزاری جشنواره، به تاریخ بیست و سوم آبان‌ماه تا ساعات پایانی اجراها شهروندان گرگانی و دیگر شهرها و استان‌ها به طورکم و بیش از اجراهای جشنواره استقبال نمودند. هنرمندان نیز به نوبه خود از کنسرت‌های برنامه ریزی شده برای رویداد امسال دیدن کردند.

 در همین رابطه خبرنگار ایلنا از روز اول برگزاری تا ساعات پایانی اجراها نظر مردم و مخاطبان را درباره جشنواره موسیقی نواحی  و حاشیه‌های آن را جویا شده است که در پی می‌آید.

مخاطبان درباره جشنواره موسیقی نواحی چه نظری دارند؟

محمد. نون ۲۹ساله اهل بندر ترکمن

محمد. نون ۲۹ساله اهل بندر ترکمن یکی از افرادی است که به تنهایی برای دیدن اجرا‌های جشنواره موسیقی نواحی به شهر گرگان آمده است. او می‌گوید که چند سالی است که هیچ جشنواره‌ای در استان گلستان و بندر ترکمن برگزار نشده است و مخاطبان دوستداران هنر و موسیقی همواره منتظر اتفاقاتی هستند که در حوزه هنر رخ می‌دهد؛ تا به عنوان مخاطب نظاره‌گر آن‌ها باشند.

او می‌گوید: عدم برگزاری جشنواره‌ها و کنسرت‌ها در شهر‌های مختلف و هنردوست، اتفاقی است که به ضرر مردم و نسل‌های جدید خواهد بود چراکه آن‌ها با اتفاقات هنری مواجه نمی‌شوند تا به رشته‌های متعددی که وجود دارد علاقه پیدا کنند.

اعظم مبینی اهل شهر گرگان

یکی دیگر از افرادی است که ساکن شهر گرگان است و به همراه فرزندش خردسالش به سالن فخرالدین اسعد گرگانی رفته تا شاهد اجرای هنرمندان شهرهای مختلف باشد. او می‌گوید: متاسفانه مدت‌هاست در سینما کارهایی برای کودکان و نوجوانان ساخته نمی‌شود. از طرفی هنرهای دیگر نیز در قالب گالری نمایشگاه و اجراهای موسیقی آنطور که باید در شهرستان فعال نیستند و همین موضوع باعث شده کودکان و نوجوانان به دلیل شرایط موجود از هنر به دور مانند.

این مخاطب هنر و موسیقی گفت: بهتر آن است که مسئولان بیشتر از قبل به فکر امور فرهنگی شهرستان‌ها باشد چراکه این مخاطبان عام هستند که به عنوان تماشاچی آثار هنری و اتفاقات فرهنگی را دنبال می‌کنند.

معین ۴۵ساله نوازنده

معین ۴۵ساله یکی دیگر از شهروندان استان گلستان است که خود در زمینه نوازندگی سازهای زهی فعالیت دارد. او می‌گوید که از اینکه جشنواره موسیقی نواحی در گرگان برگزار شده بسیار خوشحال است چراکه می‌تواند شاگردانش را برای آشنایی با موسیقی اقوام دیگر به جشنواره بیاورد.

کتایون. کاف اهل چهار محال بختیاری

کتایون. کاف اهل چهار محال بختیاری دیگر مخاطبی است که از منطقه چهار محال و بختیاری به عنوان مسافر و گردشگر به استان گلستان و شهرهای شمالی کشور سفر کرده است. او می‌گوید پس از آنکه از مناطق دیدنی شهر گرگان دیدن کرده به صورت تصادفی با پوستر جشنواره مواجه شده.

او می‌گوید: پس از دیدن جدول برنامه‌ها برای دیدن اجراهای موسیقی لرستان و خطه چهارمحال به سالن فخرالدین اسعد گرگانی آمده است.

محمد ترقی ۲۸ساله شغل آزاد

محمد ترقی ۲۸ساله و متاهل دارای شغل آزاد است و در نزدیکی سالن فخرالدین اسعد گرگانی مغازه آرایشی بهداشتی دارد. او می‌گوید از بس که در شهرشان با کمبود تفریح و رویدادهای سالم فرهنگی هنری مواجه هست که وقتی با پوستر یک فیلم یا بیلبورد یک کنسرت مواجه می‌شود، مغازه‌اش را تعطیل می‌کند و همراه خانواده‌اش راهی سالن اجرا می‌شود: مسافت چند کیلومتری را برای حضور در برنامه‌ها تا گرگان آمده‌ایم. بهتر آن است گه عوامل برگزارکننده امتیازاتی برای دانشجویان و هنرجویان در نظر گیرند.

مخاطبان درباره جشنواره موسیقی نواحی چه نظری دارند؟

نرگس. میم اهل گرگان

نرگس. میم یکی دیگر از مخاطبان است که در روز چهارم جشنواره نشست پژوهشی آمده است. او می‌گوید: تا آنجا که توانستم در برنامه‌ها حضور یافته‌ها و اجراهای را دیده‌ام اما تا جایی که متوجه شدم عوامل برگزارکننده امتیازاتی را به عنوان میزبان برای هنرمندان گرگانی در نظر نگرفته‌اند این را از آن جهت می‌گویم که تعداد گروه‌های شرکت کننده گرگانی در جشنواره طبق جدول بسیار محدود است. جا داشت که مسئولان کمی بیشتر به موسیقی استان گلستان و فعالان این عرصه بپردازند.

حامد. خ میانسال اهل گرگان

حامد. خ مردی میانسال است که عصا بدست وارد سالن فخرالدین اسعد گرگانی می‌شود. او خوشحالی خود از برگزاری جشنواره در شهر گرگان را مطرح و نسبت به‌عدم توجه به مفاخر این استان در رویداد امسال انتقاداتی را مطرح کرد.

او می‌گوید: استاد محمدرضا لطفی اهل شهر گرگان است و آرامگاه او در همین نزدیکی‌هاست. اما با این حال در این تعجب می‌بینیم که پیش نامی از ایشان در جشنواره برده نشده است واقعاً این پتانسیل وجود داشت که عوامل برگزاری رپرتوار‌هایی را به یاد این استاد فقید موسیقی استان گلستان تقدیم کنند.

وی که خود را مخاطب تخصصی موسیقی ایرانی می‌داند، می‌گوید: امیدوارم چنین رویدادهایی در شهرهای دیگر هم برگزار شود تا علاقمندان به هنر برای تماشای اجرا و کنسرت‌ها به ناچار مسافت‌های چندین کیلومتری را تا تهران طی نکنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز