در نشست خبری نمایشگاه جاتا و تاپ ریزا مطرح شد؛
گزارشی از خروجی حضور ایران در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری نداریم/ گزارش اکسپو دبی را نمیدهیم که بیاخلاقی نکرده باشیم/ تاکید ایران بر استفاده از اینفلوئنسرها در تاپ ریزا و جاتا
در نشست خبری برگزاری نمایشگاه جاتا و تاپ ریزا از این مهم سخن به میان آمد که هیچ گزارشی از خروجی حضور ایران در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری نداریم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مدیرعامل ایران در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری (جاتا ژاپن و تاپ ریزا فرانسه) با حضور مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی و مجری نمایشگاهها و چند اینفلوئنسر و آژانسداران گردشگری برگزار شد.
روح الله حسین زاده (مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی) با اشاره به آنکه این شرکت بازوی اجرایی وزارتخانه میراث است، گفت: این شرکت در حوزه اجرای نمایشگاههای داخلی و خارجی مسئولیت دارد و برای برگزاری نمایشگاه جاتا و تاپ ریزا کارهای خوبی انجام شده و بر اساس شعار سال که حضرت آقا تعیین کردند، برنامهریزی شده است.
او ادامه داد: برای معرفی ایران باشکوه و زیرساختها و جاذبههای کشورمان در این نمایشگاه شرکت میکنیم و چند بخش جدید در قالب محتوا افزوده شده. حدود ۱۵۰ کشور در هر یک از این نمایشگاههای بینالمللی گردشگری شرکت میکنند و اجرای خوب و ایدهآل برای میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خواهیم داشت که در قالب دانش بنیان ارائه میشود.
حسین زاده خاطرنشان کرد: سعی کردیم با توجه به محدود بودن غرفه ایران و این مهم که امکان حضور همه فعالان سه حوزه فراهم نیست، بخش خصوصی که نمیتواند شرکت کند، معرفی از آن در نمایشگاه داشته باشیم. حدود یک ماه پیش همایش برگزار کردیم و بخشهای خصوصی حضور یافتند و نظراتشان اخذ شد. با تمام مشکلاتی که داشتیم موفق شدیم حضور در این نمایشگاهها را برنامهریزی کنیم. محصولی که بعد از برگزاری نمایشگاه خواهیم داشت اهمیت دارد.
او در خصوص لزوم حضور ایران در نمایشگاه فرانسه که دائم گردشگران را از سفر به ایران منع میکند، تصریح کرد: حضور ما در کشورهای برگزارکننده نمایشگاه اینگونه نیست که فقط از آن کشور گردشگر جذب کنیم بلکه هدف ما جذب و معرفی ایران در میان کشورهای شرکت کننده است. ۱۵۰ کشور در فرانسه حضور دارند . نباید فراموش کرد که هنوز بسیاری از مردمان کشورهای مختلف حتا کشورهای همسایه ما، ایران را نمیشناسند. به طور مثال مردم پاکستان ایران را به خودبی نمیشناسند و این به ما گوشزد میکند که باید معرفی بهتر و بیشتری از ایران داشته باشیم. بیشترین گردشگران ورودی ما از فرانسه است و از حضور اینفلوئنسرها استفاده خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در پاسخ به سئوال ایلنا مبنی بر آنکه شرکتها و فعالان گردشگری ایران سالانه در چندین نمایشگاه بینالمللی گردشگری شرکت میکنند اما در نهایت با تغییر مدیران هیچ گزارش یا بازخوردی از عملکرد و خروجی حضور در این نمایشگاهها منتشر نمیشود و حتا نمیتوان بازخورد این حضور را در تعداد گردشگران ورودی شاهد بود، گفت: مدتی است که دبیرخانهای برای مطالعه اسناد و اقدامات سنوات گذشته فعال کردهایم تا این امور را انجام داده و رویکرد خود را مشخص کنیم. نمیگویم که ماحصل شرکت در نمایشگاههای خارجی در سبد بخش خصوصی جای نگرفته بلکه نشان داده نشده. میخواهیم دیپلماسی گردشگری را تبدیل به اقدام کنیم. یکی از مشکلات دیده نشدن خروجی نمایشگاهها این بود که حکمران پیگیر نبوده است. تاکنون گزارشی از خروجی و قراردادهایی که طی نمایشگاههای گردشگری منعقد شده وجود نداشته. آژانسداران نیز ارتباطات خاص خود را دارند که معمولا اعلام نمیکنند.
او همچنین در پاسخ به این سئوال که باتوجه به آنکه خروجی و گزارشی از تاثیر حضور ایران در نمایشگاههای بینالمللی وجود ندارد، بنابراین عموما به صورت سنتی و نه باعلم در نمایشگاهها شرکت میکنیم، اذعان داشت: قصد ما گرفتن محصول از حضور در نمایشگاه است. امیدواریم با برگزاری میز B2B بتوانیم به نتیجه برسیم. به محض اینکه کار تمام شد رسانهها مطالبه کنند.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی همچنین درخصوص چرایی عدم ارائه گزارش برگزاری اکسپو دبی گفت: از آن جهت گزارش اکسپو را نمیدهیم که بیاخلاقی نکرده باشیم.
اجرای ۲۳ نمایشگاه بینالمللی گردشگری
طیبه محمد (مدیرعامل شرکت سرو بنیان ادبی (مجری نمایشگاهها)) نیز با اشاره به آنکه طی فراخوانی که اعلام شده بود موفق شدند اجرای ۲۳ نمایشگاه بینالمللی گردشگری را برعهده بگیرند و مجری انحصاری وزارتخانه شوند، ادامه داد: نمایش تمدن ایرانی و پیوند فرهنگها و حفظ فرهنگهای خرد در جغرافیای ایران، معرفی جاذبههای گردشگری و نمایش میراثفرهنگی ملموس و ایجاد شرایط معرفی میراث ناملموس را در برنامه داریم. در این راستا، بهرهگیری از دنیای دیجیتال و نشان دادن چهره ایران واقعی، توجه به بخش تألیف و تدوین به منظور ارائه تجربیاتمان و در اشتراک گذاشتن آن با دیگران، ارائه موسیقی، برگزاری سمینار، تجهیز نمایشگاه و... را مد نظر داریم.
او ادامه داد: در برگزاری نمایشگاههای جاتا و تاپ ریزا، شعار سال را مد نظر داریم و با محوریت نوآورانه و خلاقانه پیش خواهیم رفت. ۳ حوزه نوآوری و خلاقیت، کسب و کارهای کوچک و صنعت گردشگری را مد نظر داریم. ۵۴ متر در جاتا ژاپن و حدود ۷۰ متر در تاپ ریزا فرانسه خواهیم داشت. ۱۷ تا ۲۰ فعال گردشگری در نمایشگاه فرانسه و ۱۲ فعال گردشگری در نمایشگاه جاتا ژاپن حضور خواهند داشت.
محمد تاکید کرد: در تاپ ریزا فرانسه زمین مرغوبی نداشتیم از این رو موفق شدیم در مسیر موضوعی اصلی زمین بگیریم. غرفه ایران در مسیر موضوعی و در کنار غرفه اینفلوئنسرها قرار دارد. همچنین دهکده موضوعی داریم که از استارت آپ ها گرفته تا اینفلوئنسرها را دربرمیگیرد. در جاتا نیز «خلق رویدادی جدید» که شعار نمایشگاه است را مد نظر داریم و علاوه بر رسانه، سنتها را نیز مد نظر داریم. بخش واقعیت افزوده داریم و با QR کدهایی که داریم به معرفی بخش خصوصی میپردازیم.
او با دفاع از برگزاری اکسپو دبی گفت: تغییر دولت و نگاه معاونت گردشگری قبلی و تایید محتوای مد نظر و عدم تایید توسط معاونت جدید از جمله مشکلات ما بود. در اکسپو به پاویون ایران اینترنت نمیدادند چراکه هزینه آن توسط شرکت مربوطه پرداخت نشد. بعد از دو ماه که اینترنت برقرار شد نظرات براس اجرای ایدهها تغییر کرد.
مجری نمایشگاهها درخصوص حضور اینفلوئنسرها گفت: از آنجا که نگاه دنیا به افراد تاثیرگذار در شبکههای اجتماعی بسیار زیاد است و از این افراد دعوت کردیم تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند در این میان از یک نقاش، استادکارهای صنایع دستی و چندین اینفلوئنسر دیگر دعوت کردیم.
اکسپو دبی همش ضرر بود
امیر سماواتی (مدیر اجرایی شرکت برگزار کننده نمایشگاهها) در خصوص برگزاری و محتوای نمایشگاه تاپ ریزا فرانسه گفت: ۵۰ تا ۷۰ متر زمین در اختیار داریم. دکور از سردیسهای هخامنشی استفاده شده و کانترها دارای آیپد خواهند بود که به مانیتورها متصل هستند. تولید محتوا کردیم و تصاویر بکری از ایران را به نمایش خواهیم گذاشت. همچنین چند دوربین به صورت زنده ایران را در نمایشگاه نشان خواهند داد تا امنیت و تمدن و هویت ایرانی را نشان دهند.
او از برگزاری مسابقهای خبر داد که قرار است در نمایشگاه فرانسه برگزار شود و گفت: اگر مخاطبان بتوانند تصاویر جاذبههای ایران را در کنار هم قرار دهند میتوانند سفری سه روزه به ایران داشته باشند.
سماواتی درخصوص حضور اینفلوئنسرها در نمایشگاه نیز گفت: برای این منظور سه اینفلوئنسر خارجی را انتخاب کردیم. افرادی که انتخاب کردیم ایران برایشان جذاب است و علاقمند هستند تا ایران را معرفی کنند.
او با اشاره به آنکه حضور در نمایشگاه همانند یک مهمانی است که افراد در آن تعامل میکنند، گفت: اینکه خروجی نمایشگاهها چه میشود بیپاسخ است. باید دید چه تغییری در حوزه ورودی شاهد هستیم.
سماواتی درخصوص هزینه و بودجهای که صرف شده، گفت: در تاپ ریزا بیش از ۱۷۰ هزار یورو هزینه میشود. البته هنوز مشخص نیست. در اکسپو دبی بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه شد که همش ضرر بود.