کتاب «امر به معروف و نهی از منکر بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» منتشر شد
کتاب «امر به معروف و نهی از منکر بر اساس آموزههای قرآن و اهل بیت(ع)» اثر حجت الاسلام والمسلمین عباس کوثری منتشر شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «امر به معروف و نهی از منکر بر اساس آموزههای قرآن و اهل بیت (ع)» اثر حجت الاسلام والمسلمین عباس کوثری است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۸۰ صفحه منتشر شد.
پژوهشکده مذکور تلاش کرده است با پژوهشگران فرهیخته و بهره گیری از آموزههای نورانی قرآن و اهل بیت (ع) و تدوین فرهنگنامه سبک زندگی، کاربردیترین اطلاعات موضوعات مرتبط با حوزههای گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست را در اختیار علاقهمندان قرار دهد.
در میان مدخلهای این فرهنگنامه، بعضی از موضوعات از ویژگیهای خاص فرهنگی برخوردار است و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سروکار دارند. از این رو، به منظور ارتقا و تقویت سبک زندگی اسلامی، شایسته است آموزههای دینی مربوط به این گونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگنامه، به صورت کتابچههای مستقل نیز در اختیار علاقه مندان قرار میگیرد.
بر همین اساس، در اثر پیشرو شاخصههای مربوط به امر به معروف و نهی از منکر در آموزههای قرآن و اهل بیت (ع) تهیه میشود و در اختیار علاقه مندان قرار میگیرد.
در این اثر، پس از مفهومشناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی و مفهوم شناسی، اهمیت و وجوب امر به معروف و نهی از منکر تبیین شده است که مکلفان امر به معروف و نهی از منکر (عموم مردم، دانشمندان و حکومت) معرفی شدهاند.
نویسنده این اثر در ادامه، «شرایط امر به معروف و نهی از منکر» را تبیین میکند که از جمله این شرایط میتوان به شناخت، احتمال تأثیر، عدم مفسده، اصرار بر گناه، و آشکاربودن گناه اشاره کرد.
«آداب امر به معروف و نهی از منکر» از دیگر مباحث این اثر است که در این راستا اخلاص، هماهنگی عمل با گفتار، صبر و استقامت، شروع از بستگان، رعایت مقدار فهم و حال افراد، مدارا، پیشنهاد جایگزین و… توصیه شده است.
همچنین، شیوههای این واجب فراموش شده، تبیین و مراتب آن نیز تشریح شده است.
در ادامه نیز به اقدام عملی سیدالشهدا (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده و سپس، لزوم تشخیص درست موارد اقدام عملی مورد تأکید قرار گرفته است.
در پایان نیز عوامل ترک امر به معروف و نهی از منکر تشریح شده که این عوامل عبارتند از: ترس، دنیاطلبی، خجالت و کم رویی، عدم آگاهی از پیامدها، وعدم آگاهی از پاداش.
در بخشی از کتاب آمده است:
شیوههای امر به معروف و نهی از منکر
از ابعاد مهم امر به معروف و نهی از منکر، شناخت شیوهها و ابزارهای آن است که لازم است بر اساس مقتضیات زمان آنها را مورد استفاده قرار داد که برخی از آنها عبارتند از: استدلال و منطق، اختصاص بودجه مالی، نامه نگاری، آشکارساختن ترفندها، بیان انتظارات اسوههای فضیلت، موعظه و ترک جلسه.
علاقمندان برای خرید اینترنتی این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.