معاون هنری در دیدار از دبیرخانه جشنواره هنرهای تجسمی فجر:
هدف متعالی جشنواره اثرگذاری، اندیشهورزی و جهتیابی است/ مهمترین گام ما باید آموزش کودکان و نوجوانان باشد
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد بیان کرد: ظرفیت جشنواره هنرهای تجسمی فجر بسیار بالاست و تعداد بالای هنرمندانی که در این جشنواره شرکت میکنند و شاخههای متنوعی که دارد نشاندهنده این ظرفیت است.
به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در دیدار از دبیرخانه جشنواره و حضور در جلسه انتخاب آثار رشته نقاشی در پاسخ به این پرسش که نگاه مجموعه معاونت امور هنری به جایگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر چیست گفت: جشنواره باید بر هنرهای تجسمی اثر گذار باشد و اندیشهورزی کند و جهتیابی بدهد، این هدف متعالی جشنواره است، اما اینکه تا الان به این هدف رسیده باشد من نمیتوانم به طور دقیق نظر بدهم. ظرفیت جشنواره بسیار بالاست، اما اینکه اساساً تمام این ظرفیت به میدان آمده باشد و توانسته باشد رسالتها و اهدافی طراحیشده را محقق کند، به دلیل سالهای کم برگزاری جشنواره و حوادثی که رخداده و اتفاقاتی که در جریانهای هنری به وجود آمده است، بعضی اوقات طبیعتاً نتوانسته همه اهداف را محقق کند.
وی افزود: اما جشنواره باید برگزار شود و هنرمند بتواند خود را در کنار هنرمندان دیگر ارزیابی کند که این آورده مفید جشنواره و فرصتی مغتنم است. بنابراین همانطور که عرض کردم ممکن است این جشنواره به تمام اهدافش نرسیده باشد، اما به این معنی نیست که چون به تمام اهدافش نرسیده باید نادیده گرفته شود. قطعاً در یک روند رو به رشد هستیم و در این ادوار آثار بسیار ارزشمندی در جشنواره حضور پیدا کرده است و در تمامی رشتههای هنرهای تجسمی هنرمندان حضور دارند و داوران بسیار معتبری داریم که حضورشان اعتبار این جشنواره است. اینکه چند داور معتبر اثر هنری یک جوان را میبینند و به او امتیاز میدهند، برای آن جوان اعتبار و یک فرصت هنری مغتنم است و این آورده بزرگی است به قول فرمایش آقای میرهاشمی دبیر جشنواره ما داوران متعدد در رشتههای متعدد داریم و اگر تجربههای اینها را رویهم بگذاریم بیش از هزار سال تجربه است که بیتردید فرصتی بسیار عالی برای هنرهای تجسمی ایران است.
معاون هنری وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به مسأله زیر بنایی آموزش در هنرهای تجسمی و تأثیرات آن بر خانوادهها گفت: در مجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرهای تجسمی را به منزله دومیدانی و ژیمناستیک برای بقیه هنرها میبینیم. هنرهای تجسمی در حوزه هنر، مادر اغلب رشتههاست. اولین و مهمترین گام ما باید این باشد که آموزش را از سطح کودکان و نوجوانان آغاز کنیم. بهخاطر همین ما تلاش کردیم که آموزش هنر در کل کشور و در استانهای محروم را بهصورت رایگان یا با حداقل هزینه انجام بدهیم در همین دوره انشاءالله در همه استانها یک هنرستان دخترانه هنرهای تجسمی و یک هنرستان پسرانه هنرهای تجسمی داشته باشیم که استعدادهای استانهای مختلف هدر نرود و هدایت و رهبری و آموزش درست بگیرند. فکر میکنم این یک اقدام زیربنایی است برای اینکه هنر به منزلها و خانوادهها برود.
سالاری یادآور شد: در حوزه بحث تخصصی حرف تازه این است که بانک، بیمه و نهادهای اقتصادی پای کار هنر تجسمی اعم از نقاشی خوشنویسی گرافیک یا رشتههای دیگر باید باشند. ممکن است جرقههایی به وجود بیاید یا مثلاً اکسپوهایی برگزار شود ولی اینها مثل رعدوبرقهایی یکلحظه فضا را پرنور میکنند و بعد دیگر خاموش میشود. ما باید نورهای دائمی در این حوزه روشن کنیم و بههمین خاطر هست که باید به سمت اقتصادی برویم که بیمههای ما یک اثر هنری را بتوانند بیمه کنند و بانکهای ما آن را بهعنوان ضمانت در بانک بپذیرند و بگویند ما این اثر شما را بهعنوان وثیقه میپذیریم. آن وقت میبینیم که خریدوفروش این آثار بهعنوان یک اثر سرمایهای که ارزش افزوده دارد رونق خواهد گرفت.