تاکید بر تدوین سند جامع فضای مجازی در دین با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی
![تاکید بر تدوین سند جامع فضای مجازی در دین با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی](https://cdn.ilna.ir/thumbnail/86eXd1UUv2k0/YdHYY4gWkVxziNocTLLHoQVar3TrxmvO0e6SENMutiBXz7JNO2nT2KLgCR9h7O_-yMtFV2AKWHv4l_4LeI27Qq4xQIoDjB_gIQDHEiqNepRBeBVXNnV0pke9DFlfN78h7otfNPZWXfo,/index.jpg)
معاون مرکز ملی فضای مجازی با حضور در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، از بخشهای مختلف این دفتر بازدید به عمل آوردند و ضمن آشنایی با فعالیتهای صورت گرفته، بر تدوین سند جامع فضای مجازی در دین با همکاری این نهاد حوزوی تاکید کرد.
به گزارش ایلنا، قاسم خالدی (معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی) و هیئت همراه در سفر به قم، با حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی (رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) دیدار کردند.
در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین واعظی در سخنانی ابراز کرد: ضروریست کارگروهی متشکل از دو مجموعه به بررسی زمینههای همکاری مشترک پرداخته و در این راستا پیگیریها و اقدامات لازم صورت گیرد.
قاسم خالدی نیز در این دیدار به معرفی پیشینه و تأسیس شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: طی سالهای پس از تأسیس این مرکز و شورای مذکور، اسنادی قوی و خوب از جمله شبکه ملی اطلاعات، سند مقابله با اخبار جعلی، سند صیانت از کودکان و نوجوانان و… شکل گرفته است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تدبیری در خصوص ضمانت اجرایی لازم این اسناد صورت گرفته است یا خیر؟ تصریح کرد: دستگاهها همدلانه پای کار آمدهاند تا بند بند اسناد مصوب اجرا شود و با جدیت ورود پیدا کردهاند.
معاون مرکز ملی فضای مجازی ضمن اعلام آمادگی همکاری این مرکز با دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: یکی از مواردی که میتواند با همکاری دفتر انجام دهیم، این است که سند جامع فضای مجازی در دین نداریم که میتواند با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی تدوین شود.
بازدید از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
از دیگر برنامههای وی، حضور در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بود که در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین علی مخدوم «مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی و رییس سابق مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی» به معرفی مرکز مذکور پرداخت.
در این دیدار مباحثی از جمله وجود ظرفیت بین المللی شدن مرکز، رایگان شدن اپلیکیشن پاسخگو برای تماس مخاطبان، تبلیغ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها، ضرورت فراهم آوری تجهیزات سخت افزاری این مرکز و… مورد تأکید قرار گرفت.
آشنایی با فعالیتهای فناورانه دفتر تبلیغات اسلامی
آشنایی با فعالیتهای فناورانه دفتر تبلیغات اسلامی، از دیگر برنامههای این سفر بود که در این راستا، سید حسن هانی «قائم مقام مدیر کل توسعه فرایندها و فناوری اطلاعات» به معرفی و بیان توضیحاتی در خصوص سامانهها و فرایندهای موجود در دفتر از جمله سامانه وصال، مدیریت فرآیندها، دانش محیطی، مدیریت دانش کتابخانه ای، مدیریت نشریات، مدیریت کارها، شیعه درس (بیان) پرداخت و نقش و جایگاه فناوری اطلاعات در دفتر تبلیغات اسلامی را تبیین کرد.
خالدی در این دیدار، با اشاره به اهمیت فضای مجازی و ضرورت توجه و برنامه ریزی در این زمینه، ضمن آسیبشناسی شرایط موجود فضای مجازی، به بیان راهکارهایی به منظور بهبود این شرایط پرداخت.
وی گفت: با دشمنی مواجه هستیم که از جهات مختلف (از جمله دسترسی به دیتای وسیع)، و چندین برابر بیشتر نسبت به ما در حال فعالیت در فضای مجازی است و لازم است در این عرصه ورود جدیتری داشته باشیم.
دیدار با معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی
از دیگر برنامههای معاون مرکز ملی فضای مجازی در دفتر تبلیغات اسلامی، جلسه با معاون و برخی از مدیران معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه بود که در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین محمد شیخ الاسلامی به معرفی فعالیتهای این معاونت و پروژههای در دست اقدام معاونت مذکور پرداخت.
دیدار با معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی
جلسه با معاون و مدیران معاونت فرهنگی و تبلیغی این دفتر، از دیگر برنامههای معاون مرکز ملی فضای مجازی در دفتر تبلیغات اسلامی بود که در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد «معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی» به معرفی فعالیتهای معاونت مذکور و ظرفیتهای آن پرداخت.
در این دیدار، خالدی پس از تقدیر و تشکر از خدمات صورت گرفته در دفتر تبلیغات اسلامی، محتوا را چالش بزرگ در فضای مجازی دانست و تصریح کرد: هر چه پلتفرم خوب باشد، اگر محتوا نباشد، نمیتواند خود را نشان دهد.
وی با بیان این که مخاطب امروز قدرت انتخاب نسبت به محتواها دارد، گفت: وقتی با اشتراکگذاری اطلاعات در دنیا مواجه شده ایم، سلیقه مخاطب عوض شده و کار را مشکل کرده است.
معاون مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: قرار نیست همه کارهای فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی را معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه انجام دهد. نیاز به دوران گذار داریم و معاونت فضای مجازی دفتر باید به سایر بخشها کمک کرده و نقش پشتیانی در این عرصه را ایفا کند.
وی افزود: چالشهای بزرگ ما در جمهوری اسلامی شبکهسازی است و به واسطه مؤلفههای دینی ما مثل مسجد که خدا بالذات بزرگترین شبکههای اجتماعی را به ما عنایت کرده اما از این ظرفیت استفاده نمیکنیم، که اربعین مصداق شبکههای اجتماعی هست.
خالدی با تأکید بر این که در بحث مبلغین دچار حبابهای فضای مجازی نشویم، تصریح کرد: برخی در حبابهای دینی که گرفتار میشوند، خیال میکنند تمام فضای مجازی اینگونه است، در صورتی که ذات فضای مجازی این است.
وی بیان داشت: وزارت ارتباطات آی تی سنتر شهید سلیمانی را راه اندازی کرد و میتواند به مرکز آموزشهای کاربردی دفتر هم کمک کند تا مشکلات پیش روی این مرکز هم رفع شود.
بازدید از مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق
خالدی در پایان از مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق نیز بازدید به عمل آورد و از نزدیک با فعالیتهای این مرکز و تیم ایدهها و شرکتهای حاضر در مرکز مذکور آشنا شد.
وی ضمن تقدیر و تشکر از خدمات مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، گفت: جنس کار این مرکز از کارهایی است که آرزوی ما بود.
معاون مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تصریح کرد: در حوزه مسائل دینی و فرهنگی ایدهپردازی از مدلهای موفق تجربه شده در دنیا نداریم و یا بنده ندیدم.
در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین قطبی «مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق»، به معرفی فعالیتهای این مرکز پرداخت.