انتقاد میدیا فرجنژاد از برخی ناهماهنگیها:
اداره میراث فرهنگی فارس مجوز ضبط در اماکن تاریخی به ما نمیدهد/ به کیهان کلهر و علی قمصری هم مجوز داده نشد/ گفتند فقط به حمام وکیل میتوانید بروید
سرپرست و مجری پروژه «تار و تاریخ» از عدم همکاریهای لازم توسط میراث فرهنگی استان فارس برای اجرا در اماکن تاریخی شیراز انتقاد کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، میدیا فرجنژاد (نوازنده و آهنگساز) که به تازگی پروژه «تار و تاریخ» را کلید زده از نحوه همکاری اداره میراث فرهنگی استان فارس با این رویداد فرهنگی هنری انتقاد کرد.
فرجنژاد پروژه «تار و تاریخ» را با انگیزه ایجاد ارتباط میانِ موسیقی و اماکن تاریخی شکل داده و در چند شهر به ضبط و تولید آثاری پرداخته است.
شروع «تار و تاریخ» از اصفهان بوده و این پروژه تاکنون به شهرهای اصفهان، یزد و نیشابور سفر کرده است. این پروژه همچنان به کار خود ادامه میدهد و به شهرها و استانهای دیگر کشورمان هم سفر خواهد کرد.
میدیا فرجنژاد به ایلنا گفت: ضمن تشکر از مسئولان محترم میراث فرهنگی استانها بابت همکاریشان با عوامل پروژه «تار و تاریخ» از اداره میراث فرهنگی استان فارس در مقوله همکاریها، گلایهمند هستم.
این نوازنده درباره روند ضبط و تولید آثار توسط اعضای پروژه «تار و تاریخ» در اماکن تاریخی شهرهای مختلف اینگونه توضیح داد: طی برنامهریزیهایی که داریم، ابتدا مقصد و بنایِ مورد نظر انتخاب میشود. سپس قطعهای براساسِ حال و هوای آن بنا و لوکیشن ساخته و ضبط میشود و در ادامه تیمِ نوازندگان برای ضبطِ موزیک ویدیو به شهر مورد نظر سفر میکنند.
فرجنژاد در ادامه گفت: من از شهری بزرگ و هنرپرور و ارزشمندی مانند شیراز که در تاریخ کشور منطقهای ریشهدار است، به دلیل عدم همکاریها تعجب میکنم.
او بیان کرد: دقیقا یک ماه و نیم است که نامهنگاریها را با اداره میراث فرهنگی شیراز انجام دادهام و کارهای لازم برای حضور خودم و عوامل پروژه «تار و تاریخ» در شیراز انجام شده، اما مسئولان مربوطه نامه را با سختگیری که اعمال کردند به تهران ارجاع دادهاند و مسئولان تهران هم تا به امروز کاری انجام ندادهاند.
میدیا فرجنژاد درباره دلیل عدم به نتیجه رسیدن تعاملش با وزارت و اداره میراث فرهنگی گفت: بهانه مسئولان تهران این است که شورای مربوط به این ماجرا تشکیل نشده تا درباره همکاریها و ارائه مجوزها، اظهارنظری صورت گیرد.
او اذعان داشت: باید بگویم میراث فرهنگی فارس ما را برای حضور در شیراز رسما سر دوانده است و نباید اینطور باشد.
فرجنژاد صحبتهایش را اینگونه ادامه داد: لازم میدانم این را هم بگویم که بر اساس گفتههای مسئولان میراث به خودم، دو موزیسین عزیز آقایان کیهان کلهر و علی قمصری هم طی یک سال گذشته برای ضبط در اماکن تاریخی استان فارس و شهر شیراز چنین درخواستی را ارائه دادهاند، اما با درخواستشان موافقت نشده است.
وی گفت: در راستای روندی که گفتم، تنها یک گزینه وجود داشته که اجازه ضبط در آن داده شده و اگر درست بگویم آن مکان حمام وکیل است و نه اماکن دیگر!
این نوازنده تار ایرانی تاکید کرد: به دلیل وجود مشکلات و عدم همکاریها ترجیحمان این است برای به نتیجه رساندن پروژه «تار و تاریخ» و ضبط آثارمان، به سراغ اماکنی برویم که زیر نظر وزارت میراث فرهنگی نیست، تا به این ترتیب به معرفی آنها نیز پرداخته باشیم.
او گقت: با توجه به توضیحاتی که دادم، مشکل ما دقیقا شهر شیراز است که میتوانست بدون ارجاع به تهران خودش در رابطه با درخواست ما تصمیمگیری کند و کارها را در جهت تعامل و همکاریها انجام دهد.
فرجنژاد در پایان گفت: امیداورم طی حضورمان در استانها و شهرها همکاریهای بیشتر و بهتری با ما صورت گیرد. باید به این موضوع توجه کنیم که پروژههایی مانند «تار و تاریخ» اتفاقاتی فرهنگی هستند و باید به آنها توجه بیشتری داشته باشیم به این دلیل که توجه به هنر و تاریخ و فرهنگ در هر عرصه وظیفه ماست و هرکس باید کارش را درست انجام دهد. چنین اتفاقاتی واقعا ناراحت کننده است به این دلیل که پای فرهنگ و هنر در میان است.