محمد سجادیان:
ما سفیرانی برای اشاعه فرهنگ تماشای فیلمهای هنری و تجربی هستیم/ فیلمسازان مستقل سعی کردند در دوران حساس کنار مردم باشند
تهیهکننده فیلم سینمایی «بیگاه» درباره اکران آنلاین در بخش ویژه «هنروتجربه» سایت هاشور و جریان فیلمسازی مستقل نکاتی را مطرح کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سینمای مستند و سینمای هنروتجربه سینمایی مهجور در کشور ما بوده است؛ سینمایی که همیشه مورد بیمهری بوده و از طرف مدیران سینمایی و سینمای بدنه نادیده گرفته شده است. فیلمهای مستند و تجربی بیشترین افتخارات را در جشنوارههای معتبر خارجی کسب کردند و به نوعی با موضوعاتی که داشتند توانستند نظر مخاطبان جهانی را به خود جلب کنند. چند وقتی است که این فیلمها به دلیل تعطیلی سالنهای سینما از اکران محدود خود بازماندهاند و پلتفرمها هم علاقهای به اکران این فیلمها و خرید آنها ندارند. بعد از کش و قوسهای فراوان سایت هاشور فیلمهای مستند و تجربی را اکران آنلاین کرده و صاحبان این آثار امیدوارند که مخاطبان این ژانر از سینما از اکران آنلاین این آثار استقبال کنند. فیلم «بیگاه» به کارگردانی پویا اشتهاردی و تهیهکنندگی محمد سجادیان یکی از فیلمهایی است که این روزها در بخش ویژه «هنروتجربه» سایت هاشور به صورت آنلاین اکران شده است. این فیلم پس از نامزدی در میان هفت فیلم نهایی از کشورهای آلمان، روسیه، فیلیپین، بورکینافاسو، لهستان، مکزیک و ایران در جشنواره «یک کشور یک فیلم» فرانسه برنده جایزه بهترین فیلم داستانی شد، روایتگر داستان سربازی بلوچ است که شیفت نگهبانی و عروسی خواهرش همزمان شده و برای گرفتن مرخصی دچار چالش میشود. به بهانه اکران آنلاین فیلمهای هنر و تجربه با محمد سجادیان تهیهکننده فیلم «بیگاه» گفتگویی داشتیم و نقطه نظرات او را درباره اکران آنلاین و دیگر معضلات فیلمهای تجربی جویا شدیم.
فیلم شما به تازگی وارد چرخه اکران آنلاین شده است. فکر میکنید ظرفیت اکران آنلاین در ایران چقدر است؟
باتوجه به شیوع ویروس کرونا و وضعیتی که برای سینماها به وجود آمد، جهان به سمت استفاده از پلتفرمهای آنلاین برای نمایش فیلمها رفت. این مساله در ایران با «خروج» ابراهیم حاتمیکیا آغاز شد که توفیق چندانی هم نداشت؛ یعنی فروشی که باید برای فیلمهای سینمایی اتفاق بیفتد، فراهم نشد و دلیل این موضوع، نبود زیرساختهای درست برای معرفی فیلمها در پلتفرمهاست. مثلا در شهرستانهای مختلف ایران، خیلی از مردم با مقوله پلتفرمهای آنلاین آشنایی ندارند و نمیتوانند این سوژه را دنبال کنند. ممکن است که پلتفرمهای مختلف، مخاطبان زیادی داشته باشند اما بازهم چنان که باید و شاید در معرفی فیلمهای تولید شده به مردم موفق نبودهاند.
شما پلتفرم هاشور را برای اکران فیلمتان انتخاب کردید. این پلتفرم که نسبت به سایر پلتفرمهای اکران آنلاین که این روزها مطرح هستند، ناشناختهتر است. چرا هاشور را انتخاب کردید؟
پلتفرم هاشور کمتر از دیگر پلتفرمها شناخته شده است و از طرفی ممکن است وقتی فیلم را در آن به نمایش میگذاریم، مخاطبان کمتری داشته باشد اما موسسه هنروتجربه این زحمت را برای فیلمهای هنری کشیده است که در این پلتفرم دیده شوند. باتوجه به اینکه مخاطبان هنروتجربه، مخاطبان جدیتری در سینما هستند، تلاش میکنیم که هاشور هم شناخته شود و از آن به عنوان یک پلتفرم تخصصی یاد شود و مخاطبان جدی هنروتجربه از طریق این پلتفرم فیلمهای جدی سینما را دنبال کنند.
از نظر شما دلیل اینکه پلتفرمهای دیگر از فیلم های هنروتجربه حمایت نمیکنند و فضایی را برای اکران این قبیل آثار در اختیار هنرمندان و سازندگان آثار هنری و تجربی قرار نمیدهند، چیست؟
خیلی از پلتفرمهای موجود با فیلمهای هنروتجربه مشکل دارند و در دیده شدن آنها شک دارند یا حتی نمیخواهند این بخش از سینما به جایی برسد. «هنروتجربه» مشغول فرهنگسازی است اما حمایتی از آن صورت نمیگیرد. خیلی از مخاطبان حس میکنند که فیلمهای هنروتجربه برای مخاطبان خاصی طراحی شده و به همین دلیل خود را از دیدن اثری که میتواند خوب باشد و آنها را به زیبا دیدن عادت دهد، دریغ میکنند.
در حین پروسه اکران آنلاین فیلم «بیگاه» شفافیت و درستی ساختار خرید فیلمها توسط پلتفرمهای اکران آنلاین را چطور ارزیابی میکنید؟
در حال حاضر ساختار درست و شفافی برای خرید آثار در پلتفرمهای اکران آنلاین وجود ندارد، مثلا میگویند این اثر چون چند بازیگر درجه یک دارد، چند میلیارد خریداری میشود ولی فیلمی دیگر چون هنروتجربهای است، نباید در پلتفرم ما اکران شود. در خارج از ایران پلتفرمی مثل نتفلیکس برای خرید و نمایش فیلمها نرخهای مشخصی دارد. اینگونه نیست که چون این فیلم مستند، تجربی یا کوتاه است نمایش داده نمیشود یا چون بازیگر شاخصی دارد نرخ خرید و بلیت آن گرانتر میشود. برخی پلتفرمها به جای کمک به فیلمسازان، به آنها و سینما آسیب میرنند. این روزها که سینماها تعطیل شده، پلتفرمها حتی فیلمسازان را از نظر اقتصادی نیز به ارائه آنلاین فیلم وسوسه نمیکنند و درمقابل فیلمها را به صورت خیلی محدود خریداری میکنند.
شما در اکران آنلاین فیلم «بیگاه» تخفیفهای ویژهای را برای مراکز فرهنگی در نظر گرفتهاید. در این باره توضیح دهید.
در نمایش آنلاین «بیگاه» ساخته پویا اشتهاردی تخفیفهایی را برای مکانهای فرهنگی اختصاص دادیم که این موضوع با دانشگاه علامه طباطبایی و اپلیکیشن کتابته آغاز شد. هدف از این تخفیفها دیده شدن فیلم و کمک به اهالی فرهنگ بود و علت شروع این تخفیفها با دانشجویان دانشگاه علامه این بود که این دانشگاه رشتههای مختلفی را در حوزه علوم انسانی پوشش میدهد، به همین دلیل مختصصان و دانشجویان رشتههای مختلف میتوانند فیلم «بیگاه» را از جهات مختلف همچون حقوقی، روانشناسی، جغرافیایی و... بررسی کنند تا منطقه بلوچستان بیشتر دیده شده و شاهد پیشرفت آن باشیم. در آینده نیز کد تخفیفهایی را برای دانشگاههای دیگر درنظر گرفتهایم که اعلام خواهیم کرد. تمام رسالت ما از تخفیفها این است که همانطور که ما فیلمی ساختیم تا فرهنگ کشور ارتقا پیدا کند، مردم نیز حمایتمان کنند تا همه با هم بتوانیم فرهنگسازی کنیم.
فیلمسازانی که فیلمهای هنری و تجربی میسازند به طور کلی معتقدند که ساخت چنین آثاری اهمیت بسزایی دارد، از نظر شما میزان و دلیل این اهمیت چیست؟
اینکه تفکری پشت یک فیلم وجود داشته باشد و بتوان آن را نقد کرد، اهمیت دارد؛ اینکه بیننده بعد از دیدن فیلم بتواند درباره خیلی از مسائل به تفکر وادار شود، کتاب بخواند، تحقیق کند، بگوید من یک هفته با این فیلم درگیر شدم، مهم است. از مردم خواهش میکنیم فیلمهای فرهنگی ببینند، فیلمهایی که به آنها کمک میکند تا خوب ببینند و خوب بشنوند. مردم به فیلمسازان مستقل کمک کنند که با توجه به وضعیت موجود در سینما دوباره روی پای خودشان بایستند. همانطور که فیلمسازان مستقل سعی کردند در دوران حساس در کنار مردم باشند. ما مثل دوستان دیگر نبودیم که فیلممان را سریعا به تلویزیون بفروشیم. وقتی فیلمی ساخته میشود باید چرخه نمایش آن طی شود و علاوه بر فیلمساز، سالندارها و پخشکنندهها نیز باید با چرخه اقتصادی همراه شوند. حال از مردم خواهش میکنم که در کنار ما فیلمسازانی که از جایی بودجهای دریافت نمیکنیم، باقی بمانند. امیدوارم هر شخص به یک سفیر «بیگاه» یا «هنروتجربه» تبدیل شود و این فیلمها را برای زیباتر دیدن و آشنایی بهتر با جهان ببیند.