در نشست رونمایی از آلبوم «شبهای هارپاک» مطرح شد؛
«هارپارک» راهگشای مشکلات آموزشی است /«پرواز زنبور عسل ایرانی» را سریعتر از «کورساکف» اجرا کردهام/ مشکل معضلات فرهنگی ما آموزش درست است
امینی ابیانه در مراسم رونمایی از آلبوم «شبهای هارپاک» گفت: از آنجایی که به عنوان گیتاریست فوق سریع از من انتظار میرفت که قطعات سرعتی داشته باشم، یکی از قطعات این آلبوم به نام «پرواز زنبور عسل ایرانی» برگرفته از «پرواز زنبور عسل» کورساکف است که از آن سریعتر اجرا شده است.
به گزارش ایلنا، مراسم رونمایی از تازهترین آلبوم پدرام امینی ابیانه بعدازظهر پانزدهم اسفندماه در باغ فردوس موزه سینما برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، پدرام امینی از ایده شکلگیری آلبوم خود یاد کرد و گفت: من تاکنون آلبومهای بسیاری با عناوین مختلف منتشر کردهام که مهمترین آنها مجموعههای «آتش» بود. اما ایده شکلگیری آلبوم تازهام از آنجا شروع شد که بعد از ۴۰ سال متوجه شدم سبک ندارم، نمیتوانم تقلید کنم وکار گذشتگان را تکرار کنم و مثل فلان خواننده مطرح شوم برای همین آلبوم بیکلامی تولید کردم که اگر کسی چند بار گوش کند قطعا به آن اعتیاد پیدا میکند.
وی با بیان اینکه در اجرای قطعات این آلبوم به موسیقی بزرگان پرداخته و نسبت به آنها و اصالتشان پایبند بوده است، افزود: آلبوم «شبهای هارپاک» شامل هشت قطعه با عناوین Asturias version on, cards Monti version on, Roma, Romance, Malaguena, cards Monti Version, Asturias Version two, The Flight of Persian Bumblebee است.
امینی اظهار داشت: به دلیل مناسب نبودن استودیوها و فضایی به دور از درک درست از موسیقی مجبور شدم قطعات این آلبوم را نه در یک استودیو بلکه در سه استودیوی (پاپ، بل و هوم استودیو) مختلف ضبط کنم و در نهایت بهترین آنها انتخاب شده است. چرا که در همه استودیوها سواد موسیقی عوامل کم بود و ترجیح دادم در استودیویی کارها را ضبط کنم که صاحبانش از حداقل سواد موسیقی برخوردار باشند.
این موسیقیدان در ادامه با اشاره به نام آلبوم تازهاش که بر گرفته از روستای تاریخی ابیانه است توضیح داد: هارپارک زیر گذری ۳۰۰۰ساله در روستای تاریخی ابیانه است، به معنی زیر پله ونام یک سردار هم میباشد. هارپاک اشاره دارد به سردارایرانی که جان کورش کبیر را نجات داد و دو هزار و ۵۰۰ آتشکده به نام او احداث شد و هم اکنون تنها آتشکدهای که پابرجاست در ابیانه وجود دارد و بقیه در گذر زمان از بین رفته اند.
استفاده از کلمه شب در این آلبوم استعاره از خلوت و خلوص است. چون شب مظهر را خلوتگهی برای خلق هنر میدانم.
وی تاکید کرد: آلبوم «شبهای هارپاک» در پلتفرم فیزیکی و همچنین پلتفرم فایل تولید شده که دربیب تیونز، آی تیونز، آمازون، اسپاتیفای و کلیه پلتفرمهای دیگر قابل دسترس است. همچنین کسانی که مایل به تهیه این آلبوم و سایر محصولات پدرام امینیاند از قبیل کتاب ها، آتش یک تا سه، لذت گیتار، سیصد نکته برای خوانندگی و… هستند، میتوانند در تماس با ایسنتاگرام تقاضای خود را اعلام کرده و فایل و یا نسخه فیزیکی را دریافت کنند. این امر بدین جهت صورت گرفته تا واسطهها حذف شوند تا مستقیم از دست تولید کنده به مصرف کننده برسد.
امینی با بیان اینکه این آلبوم چهارمین آلبوم مجاز وبیست و پنجمین آلبوم تولید و آهنگسازی شده توسط وی است، گفت: از آنجایی که به عنوان گیتاریست فوق سریع از من انتظار میرفت که قطعات سرعتی داشته باشم، یکی از قطعات این آلبوم به نام «پرواز زنبور عسل ایرانی» برگرفته از «پرواز زنبور عسل» کورساکف است که از آن سریعتر اجرا شده است و شاید تقلیدی است از «طیران العصفور» عربی یا «Flight Of The Bumblebee» که در آلبوم «آتش ۲» توسط من اجرا شده است. به گونهای شبیه «پرواز زنبورعسل» کورساکف است اما لهجه ایرانی دارد، در گام مینورو با دیز کردن نت چهارم صدای ایرانی میدهد. از آنجایی که از من انتظار قطعات سرعتی میرفت، آهنگ «Malaguena» نیزبسیار سرعتی و super fast speed اجرا شده است. در سایر قطعات بیشتر به زیبایی توجه شده تا سرعت! همانطور که میدانیم در کلیه هنرها تکنیک و زیبایی مثل دو کفه ترازو هستند و هرقر که تکنیک بالاتر میرود، زیبایی پایین میآید. لذا در قطعاتی مثل Roma یا Romanceاثری از ویسنته آمیگو خیرول یا Asturias version on نیازی به سرعت نوازی نیست بلکه انتقال احساس و انتقال اندیشه آهنگساز مهمتر است. این قطعات سرعتی نیستند بلکه احساسی هستند. از قطعات یاد شده Asturias اثر ایزاک آلبنیز، Romaاثر ویسنته آمیگو، Csárdásاثر مونتی آهنگساز ایتالیایی متعلق به صد سال پیش است.
Asturias به دو گونه متفاوت همراه با پرکاشن و بدون پرکاشن نواخته شده است و همچنین Roma جزو کارهایی است که به دو گونه متفاوت اجرا شده است.
امینیابیانه: درباره اجرای این قطعات گفت: این قطعات به روش فری استایل اجرا شده، یعنی کاملا آزاد و با تلفیقی از فلامنکو، کلاسیک و سبکهای دیگر و فقط با گیتار اجرا شده اند. یعنی اگر نیاز به پرکاشن بوده، توسط تکنیکهای خاص روی خود گیتار اجرا شده است، در مورد بیس و سازهای مور نیاز هم همچنین از خود گیتار استفاده شده است.
تصویر و سبک و سیاق جلد گونهای از خشم و protesting music یا همان موسیقی اعتراضی را در دنیای پرتنش امروزی القا میکند.
یکی از مهمترین اهداف این آلبوم آشنا کردن مردم و آشتی دادن مردمی که عادت به موسیقی باکلام دارند، با موسیقی بون کلامی که بعدازچندبار گوش کردن به آن عادت میکنند و از آن بیشتر از موسیقی باکلام لذت میبرند و همچنین ارائه این مطلب است که موسیقی بدون کلام محبوب تاریخ مصرف ندارد.
امینی در ادامه با انتقاد از کپی رایت و دانلودهای غیر مجاز گفت: موسیقی وقتی افول پیدا میکند که دانلودهای غیرمجاز وکپی رایت وجود داشته باشد
وقتی ما آلبوم کسی را دانلود میکنیم یعنی دزدی میکنیم. مردم نمیخواهند برای آلبومی که عاشقش هستند پول دهند اما برای چیزهای دیگر خوب پول خرج میکنند.
وی افزود: جماعت ما مرده پرستند وقتی کسی میمیرد تازه محبوب میشود ومردم به دنبال آلبوم وکارهایش میافتند مثل مرحوم «مرتضی پاشایی» که بعد از مرگش تازه از محبوبیت خاصی برخوردار شد. من در حیرتم برای این جماعت مرده پرست!
این خواننده خاطر نشان کرد: این آلبوم را کار کردم چون سی سال در گیر موسیقی بودم، پارسال اتفاقی برایم افتاد که فهمیدم باید آلبوم منتشر کنم. بعد از سی خوردهای تدریس ومطالعه هر روزه، به معضلات اجتماعی فکر کردم راه حل دادم این اثر هم راهگشای آلبوم آموزشی است.
وی با اشاره به مشکلات آموزشی گفت: مشکل معضلات فرهنگی ما آموزش درست است، معلمان ما هنوز در قدیم ماندهاند ونمی خواهند به روز شوند، بسیاری از آنها میخواهند یاد دهند ولی چون مشکل تدریس دارند نمیتوانند به درستی آموزش دهند پس راز جاودانگی تربیت شاگردان خوب است، که به نظرم از منتشر کردن آلبوم مهمتر است.
این موسیقی دادن در ادامه بابیان اینکه خوشحالم که توانستم تدریس گیتار را متحول کنم گفت:
مجله ایدهآل نوشته بود مهمترین لذت پدرام امینی آموزش به کند ذهنان است من این کار را دوست دارم ولی اینکه با صبر وحوصله بتوانی کشف کنی مهمترین کار است.
وی افزود: به صورت آنلاین به روستاهای دور افتاده ایران گیتار آموزش میدهم مهمترین لذت من افزودن گیتاریستها به جامعه است، اگر روزی در هر خانهای گیتار باشد ما میتوانیم تجسم خلاق داشته باشیم.
این هنرمند در پاسخ به این سوال که آیا هزینهای که برای ساخت آلبوم کردید با فروش آن جبران میشود گفت:
یه شعر خوب بالای ۲۰ میلیون است، اجاره استدیو و انتشار آلبوم هم هزینههای دیگری را در بر دارد با این وضعیت آن کسی که در این حوزه آمده وقتی آلبومش با فروش کم مواجه شود چه کاری میتواند کند ما نباید انتظار داشته باشیم مردم ما برای چیزهای دیگر پول میدهند نه هنر!
امینی در پایان اظهار کرد: من از راه تدریس زندگیم را میگذرانم پس به برگشت هزینه خرج شده آلبومم فکر نمیکنم و به اندازهای هم که بخواهم برای فروش آلبوم شنوندگان خاص خود را دارم و آلبومم را میفروشم واین آلبوم در تمام پلت فرمهای خارجی مثل آمازون وایرانی چون «یوتویوب» خوب به فروش میرسد.