در نشست خبری بازگشایی موزه هنرهای معاصر مطرح شد؛
موزه از نهم بهمن بازمیشود/ همه آثار شناسنامهدار شدند/ رونمایی از مجموعه اهدایی جمشید ناصری و منیژه میرعمادی/ گنجینههای شخصی مادر گنجینههای ملی هستند
در نشست خبری آیین گشایش موزه هنرهای معاصر بر بازگشایی موزه تا نهم بهمن ماه تاکید شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری آیین گشایش موزه هنرهای معاصر، با حضور سیدمجتبی حسینی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی) و احسان آقایی (رییس موزه هنرهای معاصر تهران)، سهشنبه ۷ بهمنماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
میخواستیم به آثار با ارزش موزه نیز توجه شود و آسیب نبینند
در ابتدای مراسم، سیدمجتبی حسینی با اشاره به اینکه اکنون به بازگشایی مجدد موزه نزدیک هستیم، گفت: در ابتدای ماموریت یکی از دغدغههایم پرداختن به ابنیه بود و شاید کثرت برنامهها روی این اتفاق تاثیر گذاشته بود.
او افزود: امروز اولین روز بهرهبرداری از تئاتر شهر نیز هست و حال میتوانم بگویم در مرمت و بازسازی بناها اتفاقات مثبتی رخ داده است. تالار وحدت نیز مورد تعمیر قرار گرفته و به وقتش گزارش آن ارائه خواهد شد. به طور کلی کثرت بهرهبرداریها باعث شده بود تعمیرات کامل نباشد و هر اتفاقی افتاده، کلی بوده است.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: فقط مشکل رطوبت مسئله موزه نبوده است. نیمی از بنای موزه در خاک است و رطوبت گرفتن آن اتفاقی حتمی است. با توجه به همه اینها، اتفاقات و مسائل در همین حد بود، اما ما میخواستیم به آثار با ارزش موزه نیز توجه شود و آسیب نبینند.
او ادامه داد: زمانی دو سیستم تاسیساتی در موزهها مرود توجه نبود و حال خیلی از موزهها این ویژگیها را دارند که سیستم تاسیساتی کل موزه با سیستم تاسیسات گنجینه متفاوت باشد.
حسینی اذعان داشت: عمر کوتاه مدیریتی یکی از دلایلی است که در دورههای قبل کمتر مورد توجه قرار نگرفته بود و حال اینگونه نیست. برای مرمت و بازسازی موزه دو راه داشتیم. یکی پیش رفتن بر اساس روال قبلی بود و طی این روند باید مقطعی و مانند قرصهای مسکن ادامه میدادیم. روش دوم پذیرفتن ریسک تعطیلی موقت برای تعمیرات اساسی بود و خب مصلحت بلندمدت در دل دادن به تعمیرات اساسیتر است. برای زمانبندی برنامهریزی شده بود، اما تعمیرات زمان میبرد، لذا تعمیرات موزه ماهها به تاخیر افتاد و کرونا یکی از دلایل آن بود.
سیدمجتبی حسینی در ادامه گفت: موضوع سخت افرازی موزه یکی از موارد بود که باید اصولی پیش میرفت. در ادامه ما مصر بودیم تغییرات زیاد نباشد تا طراحی اولیه حفظ شود؛ بنابراین در سختافزار به اصل وفادار بودهایم. بخش نرم افزاری موضوع نیز این بود کار موزهداری تعطیل نشود و روال طبیعی اتفاقات حفظ شود؛ لذا موزه طی دوران تعمیرات نیز فعالیت داشته و روال طبیعی خود را طی کرده است.
او ادامه داد: یک از اتفاقاتی که به صورت جاری در طول سالهای قبل رخ داده، استفاده از موزه به معنای گالری بزرگ بود. کلا موزهها به گنجینهها پشتشان گرم است و آثار را در معرض دید میگذارند تا مخاطبان بیشتری جلب کنند. نداشتن گالری بزرگ به نوعی موزه را به گالری بزرگ تبدیل شده بود. تلاشمان این بود که موزه بخش موزهای خود را حفظ کند، اما از نمایشگاهها و فرصتها بهره ببرد. این کار نیاز به مطالعه داشت و حضور آقای احسان اقایی که تجربه مدیریتی قبلی داشتهاند عامل پشت گرمی ما بود. حال موزه میتواند یک رپرتوار و نظم داشته باشد و نمایشگاههای سال بعد را معرفی کند که تا ماه آینده برنامه آینده در دسترس رسانهها قرار میگیرد. ظرفیت بهرهبرداری از موزه افزایش پیدا میکند.
سیدمجتبی حسینی در پایان صحبتهایش گفت: طی این سالها نیمی از کار من، فعالیت در زمینه موزهها بوده و به همین دلیل در رابطه با مرمت و بازسازی وسواسهایی داشتم که شاید این وسواسها دوستان و همکاران را اذیت کرده است.
۳۲۸۳ اثر شناسنامهدار شدهاند
تعدادی از آثار در موزههای معتبر به نام مرحوم میرعمادی نمایش داده میشوند
در ادامه هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی) گفت: از رسانهها که طی ۳۲ ماه کنار ما بودند تشکر میکنم و عهدهایی برای امانتداری بسته شده بود که تلاش کردیم به آنها وفادار بمانیم.
او افزود: آثار موزه قرار بود شناسنامهدار شوند که در گذشته این امکان ایجاد این اتفاق فراهم نبود، اما بانک اطلاعاتی ایجاد شد و در نشست قبل گفتیم بیست و چهار ساعت پیش از بازگشایی در دسترس قرار میگیرد و حال این اتفاق افتاده است.
مظفری در ادامه به صورت جزییتر توضیح داد: ۳۲۸۳ اثر شناسنامهدار شدهاند و کد مخصوص به خود و شماره اموال دارند و از دیشب در سایت بارگزاری شده و در دسترس قرار گرفتهاند. حال میتوان گفت بانک اطلاعاتی کاملی ارائه شده و نگرانیها رسانهها و علاقمندان در این زمینه به حق بوده است. قطعا در روزهای آینده سامانه به روزتر خواهد شد. اتفاق دیگر اینکه حال ۷۰۵ اثر از هنر معاصر ایران به گنجینه افزوده شده است.
مظفری ادامه داد: طی سه چارماه گذشته فرایندی قانونی رقم خورد و با همت جدی دکتر ناصری اتفاقات مثبتی رخ داده و آثار اهدا شده توسط ایشان و همسرشان منیژه میرعمادی در جای امنی قرار گرفتهاند. با توافق با آقای ناصری تعدادی از آثار در موزههای معتبر به نام مرحوم میرعمادی نمایش داده میشوند که آثار احمد اسفندیاری. منوچهر یکتایی. زنده رودی، ژازه، علیرضا اسپهبد، پروانه اعتمادی، پرویز کلانتری، و عباس کیارستمی برخی از آنها هستند.
مظفری با اشاره به اینکه گنجینههای شخصی مادر گنجینههای ملی هستند، گفت: قول داده شده بود با افتتاح موزه کتابهایی چاپ شوند که طی این روند، شش کتاب آماده شده و در روز بازگشایی یک جلد از آنها رونمایی میشود و باقی به فواصل بیست روزه رونمایی خواهند شد.
او ادامه داد: نکته بعد در این دوره، مرمت و گندزدایی از آثار باغ مجسمه بوده که صورت گرفته است. نکته آخر اینکه دو روز آینده پنجشنبه نهم بهمنماه موزه با تعداد معدودی بازدیدکننده بازگشایی میشود و با دو نمایشگاه آغاز به کار میکند که البته رعایت پروتکلهای بهداشتی بازدید عمومی را فراهم کرده است.
مظفری در توضیحات بیشتر گفت: طی روزهای اخیر زحمات بیست و چهار ساعتی همکاران را داشتیم. قرار بود موزه تا اواخر دیماه بازگشایی شود، اما باید کارها به درستی انجام میشد و حال برای بازگشایی موزه روز سهشنبه نهم بهمنماه را در نظر گرفتهایم.
مظفری در بخش دیگری از صحبتهایش درباره حاشیههایی که در رابطه با طراحی لوگوی جدید موزه هنرهای معاصر مطرح شده بود، گفت: ما طی ۳۲ ماه مرمت هشت نشست برگزار کردهایم و اخبار را شفاف اعلام کردهایم. ما گفته بودیم لوگو تغییر نمیکند و موزه هویت بصری نداشته است. اما افرادی در بیرون مطلب کذبی را منتشر کردند و گفتند که لوگوی موزه تغییر کرده است که اینطور نبود. لذا همیشه بهتر است اخبار را از رسانههای شناسنامهدار دنبال کنیم. از این پس رویدادهای موزه با رویکردهای جدید ارائه میشود. به اضافه اینکه حال مجموعهای از افراد داریم که برای نمایشگاه موزه در اینده برنامهریزی میکنند.
منیژه میرعمادی دغدغه معرفی هنر و هنرمندان را داشت
در ادامه مراسم جمشید ناصری خطاب به حضار گفت: اتفاق بازگشایی و همزمانی آن با اهدا مجموعهای که با همسرم منیژه میرعمادی طی سی سال جمع آوری کرده بود، اتفاق بسیار خوبی است.
او افزود: من و همسرم بعد از تحصیل به ایران آمدیم و چهار رسال بعد از انقلاب ازدواج کردیم. همسرم مدتی کوتاه فعالیت نقاشیاش را ادامه داد و آخرین نمایشگاهش در سیحون برگزار شد. او میخواست زندگی با هنر را جا بیندازد، لذا رفت تا هنرمندان هم عصرش را به جامعه معرفی کند و نتیجه این تلاش کتابهایی هستند که با تلاش او چاپ شدهاند.
ناصری بیان کرد: همسرم میگفت اگر هنر و آثار هنری بخواهد در قالب کتاب منتشر شود، باید کیفیت داشته باشد و چاپ آثار نیز با کیفیت باشد. او فعالیتهای شخصیاش در زمینه نقاش را به کار دومش تبدیل کرد. او دید جز تجسمی هنرهای دیگری نیز داریم و اینگونه شد که فصلنامه طاووس را منتشر کرد و به این ترتیب آثار و مقالات را چاپ کرد و اتفاقات رخ داده در آن مقطع را مطرح میکرد. فصلنامه طاووی از شماره ششم به بعد اینترنتی شد و این اتفاق تمام وقت منیژه را گرفته بود. در تمام این دوران او به جمعآوری کلکسیون توجه داشت و مجموعهای که به موزه اهدا شده به مرور جمعآوری شده است.
او ادامه داد: در دورهمیهای خانوادگی ما معمولا بحث بر سر آثار بود و همسرم میگفت روزی آنها را به موزه میدهم، اما عمرش کفاف نداد و راه او را من ادامه دادم. در ادامه با کمک خانم بریمانی که تحصیلات مرمتگری دارند آثار مرمت شدند و بابت این اتفاق از ایشان ممنونم.
موزه هنرهای معاصر با برگزاری دو نمایشگاه بازگشایی میشود
در ادامه احسان آقایی (رییس موزه هنرهای معاصر تهران) گفت: دو نمایشگاه داریم و من بعد بخشی از موزه به نمایش آثار گنجینه اختصاص دارد.
او ادامه داد: نمایشگاه ارمغان را پیش رو داریم که دکتر ناصری و زندهیاد منیژه میرعمادی آنها را به موزه اهدا کردهاند. از برخی هنرمندان اثر نداشتیم، اما آقای ناصری در این زمینه کمک کردند و آثار کاملی را اهدا نمودند که بسیار ارزشمند است. ۱۳۵اثر از آثار دکتر ناصری به نمایش در میآید و خانم منیژه میرعمادی با نگاه هنرمندانه خودشان آثار را جمعآوری کردهاند. ما نیز برای تکامل موزه شش اثر را به مجموعه ایشان افزودهایم. این نمایشگاه متن محور نیزهم هست و توضیحاتی درباره آثار به مخاطبان ارائه میشود.
آقایی در ادامه توضیح داد: اولین نشر تخصصی ایران را خانم میرعمادی تاسیس کردند که نشر هنر ایران نام دارد و دو زبانه است و قبلا چنین سایتی تخصصی وجود نداشت. البته باید یادآور شد ارزش کار زندهیاد خانم میرعمادی بیش از آثار اهدا شده است.
احسان آقایی ادامه داد: قرار است آثار اهدایی خانم میرعمادی و دکتر ناصری در موزههای دیگر شهرها کشور نیز نمایش داده شوند تا مخاطبان برای بازدید به تهران نیایند. نمایشگاه دوم ما نیز درباره عکاسی مفهومی است که به وقایع تاریخی گذشته میپردازد. عکاسان مربوطه در آن مقاطع تاریخی بیشتر هنرمند بودهاند تا عکاس و نمایشگاه مذکور نیز متن محور هست.
آقایی با تاکید بر اینکه برنامه موزه در حال تدوین است و جزییات آن تا پایان سال اعلام میشود، گفت: درباره بازدیدهای مجازی نیز تصمیم گیریهایی شده تا مخاطبان مجازی نیز آثار را رصد کنند. موزه به زودی برای عموم بازگشایی میشود، اما دراین زمینه محدودیتهایی وجود دارد و مخاطبان باید زودتر بلیت رزرو کنند.
آقایی درباره وضعیت سینماتمک موزه هنرهای معاصر در آینده گفت: موزههای هنرهای معاصر فعالیتهایشان را معرفی میکنند که سینماتک نیز بخشی از آن است.
او گفت: سایت موزه، سوابق سینماتک را ارائه میدهد. ما در بالا بردن سایت تاخیر داشتیم و در آینده همه سوابق از اول تا الان ارائه میشود، آن اطلاعات مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد. زمانی همه علاقمند به سینما بودند وحال یک فیلم با کیفیت شصت گیگ توسط افراد دانلود میشود. در کل نگاه به سینما تعییر کرده، لذا نگاه به سینماتک نیز تغییر کرده است. تمامی کاتالوگهای موزه من جمله کاتالوگهای سینماتک وجود دارد. رویکرد به سینماتک در آینده متفاوت خواهد بود. سینماتکها پیشرو هستند و ما نیز به همان سمت و سو میرویم.
آقایی در پایان صحبتهایش گفت: از مسئولان و همکاران تشکر میکنم و باید یادآور شوم که طی این مدت همکاران موزه حتی روزهای تعطیل و شبها نیز کار میکردند تا مزه سر موعد بازگشایی شود.
نشست خبری بازگشایی موزه هنرهای معاصر با جلسه پرسش و پاسخ به پایان رسید.