عضو شورای سیاستگذاری جشنواره تجسمی فجر:
پژوهش هنر اتاق فکر دائمی میخواهد
حسن موریزینژاد گفت: بخش پژوهش هنر نیازمند اتاق فکری دائمی است که با توجه به نیازهای پژوهشی جامعهمان، موضوع یا موضوعاتی را جهت پژوهش و نگارش به نویسندگان صاحب صلاحیت بسپارد.
به گزارش ایلنا، بخش پژوهش و مقالات هنری، چند دورهای است که به جشنواره هنرهای تجسمی فجر اضافه شده و یکی از بخشهای مهم این رویداد است.
حسن موریزینژاد که سابقه چشمگیری در حوزه نقد و پژوهش هنرهای تجسمی دارد و در این دوره از جشنواره از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره است، در خصوص برگزاری سیزدهمین دوره این جشنواره گفت: در مدت برگزاری جشنواره، مهمترین ویژگی آن قرار گرفتن بخشهای مختلف هنرهای تجسمی در کنار یکدیگر است. این ویژگی میتواند برای مخاطبان جشنواره فرصتی را فراهم کند تا چشم اندازی کلی از چگونگی هنرهای تجسمی معاصر، تحولات صورت گرفته و ارتباط بین آنها را بهتر درک کنند.
وی ادامه داد: همزمانی برگزاری بخشهای مختلف هنرهای تجسمی در کنار یکدیگر این امکان را هم برای هنرمندان فراهم میکند تا با امکانات گوناگون زبانی و بصری هر بخش بهتر آشنا شوند و طبعا این میتواند در غنای زبان بصریشان به آنها کمک کند.
به گفته وی مهمترین چالشی که این جشنواره تا امروز با آن روبرو بوده است، گره خوردنش با مسائل و رویدادهای سیاسی است، وی در این خصوص اظهار کرد: رفع چنین چالشی از سوی دست اندرکاران، نه تنها میتواند به تحقق هدف «گفتگو بین هنرها» کمک بسیاری کند، بلکه مشارکت بیشتر جامعۀ هنری را نیز سبب میشود.
موریزی نژاد در خصوص ویژگیهای رسانهای هنر معاصر بیان کرد: آزادی بسیار هنرمند امروز در استفاده از امکانات مختلف رسانههای گوناگون برای بیان مفهوم، اندیشه و احساس خود، مهمترین ویژگی است که در هنر معاصر فراهم شده است.
این عضو شورای سیاستگذاری جشنواره درباره بخش مقالات این دوره از جشنواره نیز گفت: در این دوره مسئولیت بخش مقالات به من سپرده شده است. انجام هر کار پژوهشی نیاز به زمان دارد و همزمانی انجام آن با سایر بخشهای جشنواره، که طی مهلتی چند ماه به انجام میرسند، به نظرم کار درستی نیست. این بخش نیازمند اتاق فکری دائمی است که با توجه به نیازهای پژوهشی جامعه مان، موضوع یا موضوعاتی را جهت پژوهش و نگارش به نویسندگان صاحب صلاحیت بسپارد.
وی ادامه داد: به جرأت میتوانم بگویم که جوانان باسواد زیادی هستند که دغدغه و علاقه شان کار پژوهشی درباره هنر است. اما متاسفانه به دلیل نبودن بستر مناسب برای این امر به مرور از این کار کنار میکشند. دلیل این صحبت هم حجم بسیار کتاب ها، مجلات و مقالاتی است که خصوصا طی دهههای ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ در حوزۀ هنرهای تجسمی به چاپ رسیده اند. مطمئنا اگر قرار به هر تحولی در حوزه هنر باشد، تنها و تنها از حوزه اندیشه و پرواری آن امکانپذیر است و این امر میسر نمیشود مگر با همین بها دادن به امر پژوهش.
وی در پایان بیان کرد: سوق دادن لایههای مختلف مردم به مطالعه نیازمند کاری فرهنگی است که تنها از عهدۀ دولت و امکانات بسیاری که در اختیار دارد بر میآید. ولی به نظرم هر هنرمندی این آگاهی را دارد که ارتقاء سطح کیفی و خلاقانه هنر تنها و تنها از طریق مطالعه و گسترش جهان بینی هنرمند میسر است.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار میشود.