کمپین شنوا، صدای پادکست فارسی در گوش نابینایان
کمپین شنوا با هدف تولید محتوا برای نابینایان کشور با همکاری پادکستهای فعال در حوزه فضای مجازی آغاز به کار کرد.
به گزارش ایلنا، پادکست فارسی در یک سال اخیر به خصوص بعد از شیوع ویروس کرونا، به یکی از رسانههای اثرگذار و محبوب برای طیف گستردهای از مخاطبان تبدیل شده است.
رسانهای که ماهیت آن شنیداری است و این ظرفیت را دارد که به یکی از مهمترین سرگرمیها و منابع یادگیری نابینایان تبدیل شود.
با توجه به چنین ظرفیتی، پادکست دستکست با ابتکار شاهین خلیلپور، اقدام به طراحی و اجرای کمپینی با عنوان #شنوا کرده است.
در این کمپین ۲۰ پادکست با ایجاد ارتباط بین موضوع پادکست خود و دغدغهی نابینایی، به تولید قسمتهای ویژهای پرداختهاند که از تاریخ ۱۵ دی ماه مصادف با روز جهانی خط بریل تا ۲۵ دی ماه منتشر خواهند شد.
پادکستهایی که از نظر محتوایی و فرمی تنوع قابل توجهی دارند و رساندن این پادکستها به گوش شنوای نابینایان، شاید شروع خوبی برای ایجاد یک رابطهی دوطرفه بین این افراد و پادکست فارسی باشد.
در این کمپین از نقش دست در زندگی نابینایان و خواندن خط بریل میشنویم تا زندگینامهی مشاهیر و افراد نابینا. به تکنولوژیهای مرتبط با این حوزه پرداخته شده و موضوع نابینایی در سینما و ادبیات بررسی شده است. حتی ارتباط این مقوله با اساطیر، شعر و ابزار نیز بررسی شده است و در کنار آن از تجریبات واقعی افراد نابینا میشنویم.
در مجموع وقتی به این کمپین نگاه میکنیم، میتوان انتظار داشت که اثرگذاری قابل توجهی در فضای پادکست فارسی و مخاطبان این رسانهی نو پا ایجاد کند. جلب توجه مخاطبانی که شنیدن و صدا نقش اثرگذارتری در زندگیشان دارد، حتما میتواند نقطهی عطفی برای پادکست فارسی و حتی در زندگی نابینایان باشد
دست کست، پادکست کمیکولوژی، پادکست رخ، پادکست اورسی، پادکست قصهها، رادیوتاس، بایوکست، پادکست طنزپردازی، مَزگو، اسطوراخ، چیزکست، هراکست، میدنایت کست، پادکست معجون، رادیو چرخ، پادکست آهنگساز، تاریخ میگه، خودکست و زرافه سفید از جمله پادکستهایی هستند که در این پویش همگانی شرکت کردند.