یادداشتی از علی گلشنی؛
پاندمی کرونا یا پاندمی تکنولوژی
علی گلشنی (کارشناس حوزه تکنولوژی و نوآوری) در یادداشت پیشرو مینویسد: رفتارهای مصرفکننده پس از COVID-19 دیگر به هنجارهای قبل از همهگیری برنمیگردد. آنها از آن پس کالاها و خدمات بیشتری را بصورت آنلاین خریداری میکنند و تعداد بیشتری از افراد از راه دور کار میکنند.
در روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ بود که علائم بیماری کرونا برای اولین بار در شهر ووهان در یک انسان دیده شد. قطعا در آن زمان کسی همه گیری این بیماری و اتفاقات یکسال گذشته و این حجم از مرگ و میرهای ناشی از این ویروس را پیش بینی نمیکرد. این بیماری همهگیر پارادایمهای قالب امروزی را دستخوش تغییرات چشم گیری کرده است به طوریکه که دولتها در حال تکاپو به منظور کاهش تاثیر کرونا در اقتصاد هستند، سازمانها و شرکتها مجبور به دورکاری شدهاند و بخش بهداشت و درمان با تلاش بیشتری کار میکند.
همه گیری (پاندمی) کرونا باعث تغییرات فراوانی در سبک زندگی و رفتار مصرف کنندگان در سراسر دنیا ایجاد کرده و تکنولوژیهای نوین مناسبترین ابزار برای همراهی با تغییرات مذکور هستند. رفتارهای مصرف کننده پس از COVID-19 به هنجارهای قبل از همه گیری بر نمیگردد. مصرف کنندگان کالاها و خدمات بیشتری را بصورت آنلاین خریداری میکنند و تعداد بیشتری از افراد از راه دور کار میکنند و شرکتها شروع به پیمایش در دنیای پس از COVID-19 میکنند و اینجا دقیقا مکانی ست که تکنولوژی به کمک دولت ها، اقتصاد، صنایع و خدمات میآید. به طور کلی میتوان پارادایم قالب پساکرونا را پاندمی تکنولوژی نامید.
اما سوالی در ذهن افکار عموم پیش میآید این است که در این دوران آیا شاهد رشد و استفاده همگانی چه نوع تکنولوژی در دوران پساکرونا خواهیم بود؟ که در ادامه تلاش داریم به آن پاسخ دهیم.
1. هوش مصنوعی (Artificial intelligence)
طبق پیش بینیها هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۵.۷ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی کمک خواهند کرد. بسیاری از نوآوریهای تکنولوژی مانند پردازش هوشمند دادهها و تشخیص چهره و گفتار به دلیل هوش مصنوعی امکانپذیر شده است.
ابزارهای هوش مصنوعی برای یادگیری، دادههای زیادی را تجزیه و تحلیل میکنند و به سیستمهای رایانهای امکان تصمیم گیری، پیش بینی رفتار انسان و تشخیص تصاویر و گفتار انسانی را میدهند. سیستمهای مجهز به هوش مصنوعی نیز به طور مداوم یاد میگیرند و سازگار میشوند. این قابلیتها با مقابله و سازگاری شرکتها با حالت عادی بعدی پس از فروپاشی همه گیر، بسیار ارزشمند خواهند بود.
هوش مصنوعی برای کسانی که در صنایع خرده فروشی و زنجیره تامین فعالیت میکنند مفید خواهد بود. هوش مصنوعی از طریق یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل پیشرفته داده به این شرکتها کمک میکند تا الگوهای جدید خرید را شناسایی کرده و تجربه شخصیسازی شده بیشتری را به مشتریان آنلاین ارائه دهند. هوش مصنوعی به طور فزایندهای در پیش بینی رفتار مصرف کنندگان وکمک به مشاغل در سازماندهی تدارکات موثر کمک خواهد کرد.
در بخش مراقبتهای ویژه درمانی، نقش هوش مصنوعی در تشخیص بیماریها قابلتوجه است. هوش مصنوعی در این روزها برای شناسایی بیماران کرونایی و ایجاد امنیت در نقاط پرخطر بسیار دقیق عمل میکند.
2. رایانش ابری (Cloud computing)
در دنیای پساکرونا، احتمالا استفاده از پردازش ابری در همه برنامهها افزایش مییابد. . با گسترش ویروس، مردم مجبور به کار در خانه شدند و مدلهای یادگیری آنلاین به کار گرفته شد، تقاضا برای کنفرانس و آموزش ویدئویی افزایش چشم گیری یافت و همه این موارد باعث افزایش استفاده از فناوری رایانش ابری گردید.
ارائه دهندگان خدمات ابری به طور فعالی خدمات و محصولات خود را ارتقا داده و منابعی را برای پاسخگویی به افزایش تقاضا در بازار فراهم کرده اند. به این ترتیب، به احتمال زیاد مشاغل و موسسات آموزشی همچنان از این فناوری استفاده خواهند کرد. همانطور که تقاضا برای این فناوری همچنان در حال رشد است، پیادهسازی این فناوری در برنامههای تلفن همراه برای دسترسی آسان کلید خواهد بود.
3. واقعیت مجازی، واقعیت افزوده (Virtual Reality, Augmented Reality)
طولانی شدن زمان این بیماری، عدم کشف واکسن موثر، قرنطینههای سراسری و… تعداد افرادی را که از هدست VR برای بازیهای ویدئویی، کلاسها و کنفرانسهای مجازی و سرگرمی آنلاین استفاده میکنند افزایش داد. همچنین از این فناوری برای جستجوی تعامل انسانی از طریق سیستم عاملهای VR اجتماعی در دوران جولان بیماری کرونا استفاده میشود.
کسب و کارها نیز برای آموزش کارمندان، برگزاری کنفرانس ها، همکاری در پروژهها و ایجاد ارتباط واقعی با کارمندان از این تکنولوژی استفاده کرده اند. به عنوان مثال، دانشمندان در سراسر جهان برای همکاری در مطالعات بر روی ویروس کرونا و روشههای درمانهای بالقوه به پلت فرمهای واقعیت مجازی برای طراحی مولکولی روی آورده اند. اکنون که مشاغل و مصرف کنندگان میدانند تا چه اندازه میتوان از این فناوری استفاده کرد، احتمالا شاهد افزایش تقاضا و همچنین افزایش ایدههای نوین در این حوزه خواهیم بود.
4. شبکه ارتباطی G۵
استقرار شبکههای ۵G بین سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۳۰ همگانی میشود. این نوع اتصال به اینترنت تلفن همراه، سرعت بارگیری و بارگذاری فوق العاده سریع (پنج برابر سریعتر از G۴) و همچنین اتصالات پایدارتری را فراهم میکند. در حال حاضر این فناوری هنوز به طور گسترده در دسترس نیست و این امکان را دارد که انقلابی در عملکرد شبکههای تلفن همراه ایجاد کند. به دلیل همگیری ویروس کرونا ممکن است استقرار شبکه G۵ زودتر از آنچه انتظار میرود تحقق یابد. از آنجا که تعداد زیادی از مردم مجبور به قرنطینههای خانگی، شهری و کشوری شده اند، افزایش کار و تحصیل در خانه باعث ایجاد فشار در شبکهها و ایجاد تقاضای بالاتر برای پهنای باند شده است و مردم نیاز به اشتراکگذاری سریعتر دادهها با افزایش سرعت اتصال را حس کردهاند و تسریع در گسترش فناوری ۵G برای اطمینان از پهنای باند و چالشهای ظرفیت زیرساختهای موجود بیش از هر زمان دیگری واقعی است.
از طرفی دیگر دارندگان تلفنهای هوشمند نگران هستند که دستگاههای تلفن همراه آنها که بیش از ۲۶۰۰ بار در روز لمس میشوند، میتوانند عامل گسترش ویروس کرونا باشد. با افزایش ترس از گسترش میکروب ها، استفاده از فناوریهای صوتی در اشکال رابط کاربری صوتی (VUI) که میتواند تعداد دفعات لمس هر سطحی از جمله دستگاههای تلفن همراه ما را کاهش دهد نیز افزایش یافته است. تقریبا ۸۰٪ از ارتباطات مردم با استفاده از ارتباط کلامی انجام میشود و به همین دلیل است که استفاده از صدا و صوت همچنان افزایش مییابد و به سایر اجزای خانه هوشمند گسترش مییابد.
5. اینترنت اشیا (IOT)
در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۶ میلیارد دستگاه IOT در دنیا وجود داشت و پیش بینیها حمکیت از افزایش به ۳۰.۷۳ میلیارد دستگاه در سال ۲۰۲۰ و ۷۵.۴۴ میلیارد دستگاه تا سال ۲۰۲۵ دارد. ارزش این بازار با تخمین حدود ۱۵ دستگاه IOT برای هر شخص در ایالت متحده آمریکا تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۵۰ میلیارد دلار است.
اینترنت اشیا تجربه کاربر را عمیقا متحول میکند و فرصتهایی را فراهم میکند که در گذشته ممکن نبوده است. به دست آوردن این تجربه امکان دارد توسط همه گیری وادار شود. زمانی که مردم تقریبا تمام وقت خود را در خانه میگذرانند، دستگاههای اینترنت اشیا که کیفیت زندگی را بهتر و زندگی روزمره را راحتتر میکنند، میتوانند کاملا مرسوم و مد شوند. به عنوان مثال پزشکی از راه دور و دستگاههایی که به نظارت بر شاخصهای سلامت افراد کمک میکند، در این روزها نیاز اساسی هر شخصی است و با این حساب امکان افزایش محبوبیت و همه گیری اینترنت اشیا بسیار است.
6. بلاکچین (Blockchain)
بحران کرونا فقدان اتصالات مطمئن و تبادل داده موجود در زنجیرههای تامین جهانی را نشان داد. انعطافپذیری در آینده به ایجاد شبکههای شفاف، قابل تعامل و اتصال مطمئن وابسته خواهد بود. اگر در مورد ارزش سیستم عاملهای بلاکچین برای بهبود و یکپارچهسازی شبکههای مختلف شک و تردید وجود داشت، COVID-19 همه آنها را از بین برد. باید به این بحران به عنوان یک منحنی یادگیری حیاتی نگاه کرد که بر اساس آن میتوان نشان دهد که چگونه شبکههای شفاف، قابل تعامل و ارتباطی ایجاد میشوند.