تجربه ناموفق دوچرخههای اشتراکی پایتخت به شیراز رسید؛
سواری با نارنجیهای لاکچری/یک ساعت دوچرخه سواری 3000هزارتومان/ توصیه عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران به شیرازی ها: مراقب باشید مثل پایتخت جمع نشود
دوچرخههای اشتراکی با نام «بیدود» بعد از تجربه ناموفق در پایتخت حالا به شیراز رسیده و از پنجشنبه گذشته در این کلانشهر استارت خوردند.
به گزارش ایلنا، با نگاهی به نقشه تردد دوچرخههای «بیدود» در سایت این شرکت به نظر می رسد تجهیزات و زیرساختهای ناقص آن فقط برای نقاط مرکز و بالای شهر شیراز تعبیه شده است و شهروندان نقاط جنوبی از این امکانات در حال حاضر بیبهرهاند.
با بررسی این نقشه متوجه خواهید شد که نبود پارکینگ در نقاط کلیدی شهر از مشکلات اساسی این طرح است؛ به عنوان مثال اگر شهروندی بخواهد از هر محدوده ای از شهر که اجازه تردد در آن وجود دارد به خیابان های ارم، خاکشناسی، ابریشمی و حتی بلوار آزادی حرکت کند چاره ای ندارد که دوچرخه خود را حدود یک کیلومتر از محل مورد نظر پارک کند.
آنطور که خود شرکت سازنده دوچرخه های اشتراکی اعلام کرده است روزانه اگر هفت الی هشت مرتبه از هر دوچرخه استفاده نشود این موضوع برای شرکت سازنده به صرفه نخواهد بود و به احتمال زیاد جمع آوری شود.
به گفته مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مسئولان شرکت به صراحت اعلام کرده اند که در تجربه خود در پایتخت ناموفق بودند و در مطالعات مالی خود دچار اشتباه شده اند و حالا در مرحله ضرر قرار دارند.
اما بعد از افتتاح دوچرخهای اشتراکی در شیراز برخی از اعضای شورای شهر با پستهای اینستاگرامی متفاوت و سوار بر این دوچرخه ها ابراز رضایت خود را از این طرح در شیراز و مهمتر از آن اجرایی شدن آن در شورای پنجم نشان دادند و بعضی هم منتظر شدند تا نظرات کاربران خود را در این رابطه بدانند.
احمد تنوری عضو شورای شهر شیراز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: دوچرخههای اشتراکی هوشمند، در شیراز هم همانند تهران با نام تجاری بیدود، توسط یک شرکت خصوصی که مالک این نام تجاری است، راه اندازی شده است و خودم در اولین روز استفاده از این دوچرخه، فقط شش کیلومتر رکاب زدم و طبیعتا برای اظهار نظر کافی نیست.
بعضی از شهروندان در کامنتهای زیر این پستها نوشتهاند: « سه هزار تومان برای یک ساعت دوچرخه سواری در شیراز خیلی گران است» کاربر دیگری نوشته « بسیاری از شهروندان تهرانی گفته اند که ودیعه ای که ازآنها بابت این دوچرخه ها گرفته شده به آنها پس داده نشده است» و شهروند دیگری نوشته «پیگیری کنید که این دوچرخه ها همان دوچرخه های تهران نباشند؟ که اگر همان ها باشند به دلیل ودیعه ای که تهرانی ها پرداخت کرده اند اجاره به غیر محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد» و بعضی شهروندان هم در پست های متفاوت گفته اند« هزینه این مسیر در مقایسه با تاکسی و مترو بسیار بالاست و در واقع دوچرخههای بیدود برای قشر بالای جامعه هستند نه اقشار کم درآمد.»
اما نکته قابل توجه در این پست اینستاگرامی، کامنت زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران بود که به اعضای شورای شهر شیراز توصیه کرد بود: مراقب باشید مثل تهران نشه، جمع کنند.
تنوری در ادامه پست خود گفته « اجرای این پروژه در تهران همانند سایر طرحهای نو، طرفداران و منتقدانی هم دارد و تداوم بیدود در شیراز هم طبیعتا به رضایت سرمایهگذار از میزان سود دهی آن خواهد بود. منتظر اعلام نظر کاربران گرامی در خصوص تجربه استفاده از این دوچرخه ها خواهم ماند.»
دوچرخههای بیدود پس از گرانی بنزین و ناآرامیهای ناشی از آن تاکنون از سطح خیابانهای تهران جمعآوری شده است؛ علت این امر ابتدا مسائل امنیتی تصور میشد اما با گذشت زمان مشخص شد که شرکت دارنده امتیاز انحصاری دوچرخههای هوشمند تهران، با مشکلات اقتصادی روبهرو شده است.
حالا باید دید کلانشهر شیراز از این تجربه ناموفق پایتخت «سربلند» بیرون میآید یا هزینههای دیگری برای پایلوت شدن دومین شهر«دوچرخه نارنجی» روی دستش می ماند؟