خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ارتباطات شهرداری شیراز خبرداد:

برگزاری هفته فرهنگی آلمان در شیراز گامی موثر در توسعه مراودات فرهنگی دو کشور

برگزاری هفته فرهنگی آلمان در شیراز گامی موثر در توسعه مراودات فرهنگی دو کشور
کد خبر : ۸۲۹۲۰۲

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز برگزاری هفته فرهنگی آلمان در این شهر را گامی دیگر در توسعه مراودات فرهنگی بین ایران و آلمان دانست.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، محمدرضا دهقان در آیین افتتاح نمایشگاه سفری به شرق با بیان اینکه این نمایشگاه می‌تواند حافظ را از دید گوته به ما بشناساند، افزود: نمایشگاه سفری به شرق زمینه آشنایی شهروندان را با روح شعر و شاعری و ادب پیوند می‌دهد.

وی برنامه‌های هفته فرهنگی آلمان در شیراز را در سال‌های اخیر کم‌سابقه دانست و آن را نشان از دیدگاه فرهنگی و انسان محور شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد.

رایزن فرهنگی آلمان در ایران نیز با بیان اینکه کلاوس گالاس مدیر فرهنگی و موسس جشنواره دیوان غربی- شرقی وایمار، معمار و باستان شناسی برجسته است، ابراز داشت: این نویسنده و محقق تاریخ عمده فعالیت‌های خود را معطوف به شیراز، شهر حافظ و وایمار کرده است.

اشتفان رایتزر ادامه داد: گالاس در همین مسیر فکری بود که دوستی بین دو شهر وایمار و شیراز را در سال ۲۰۱۰ برقرار کرد و در سال ۲۰۰۸ نیز  شرکت تعاونی دیوان غربی-شرقی را به منزله جشنواره‌ای برای نشان دادن اهمیت این دیوان برپا ساخت.

کلاوس گالاس که در این نمایشگاه در قالب تابلوهایی زندگی و آشنایی گوته با حافظ و فرهنگ شرق را در قاب عکس به تصویر کشیده است، درباره منش شاعر و متفکر آلمانی عنوان کرد: بزرگترین پرسشی که ما را در مواجهه با دیوان غربی- شرقی به خود مشغول می کند این است که آیا گوته مسلمان بود و اینکه چرا او تا به این حد به فرهنگ شرقی علاقه داشت.

این پژوهشگر و محقق در پاسخ به این پرسش خاطرنشان کرد: گوته خود در این زمینه اظهار نظر کرده است؛ بدین گونه که در سوم ژانویه 1816 به صورت تلویحی بیان کرد که ممکن است به عنوان مولف مورد سوءظن قرار گیرد که آیا مسلمان است یا خیر؛ با این تفاسیر می‌توان گفت که گوته به صورتی مبهم به این مسأله پاسخ داده است و همین موضوع باعث شد که بسیاری به اشتباه آن را تفسیر کنند.

مدیر فرهنگی و موسس جشنواره دیوان غربی- شرقی وایمار افزود: گوته طی سفر معنوی خود به مشرق با یافته‌های جدیدی رو به رو شد که آنها را در قالب سفرنامه با موضوعیت آداب و رسوم و سنن کشورهای مختلف به نثر کشیده است.

گالاس بیان کرد: گوته خود، شخصاً هیچگاه به شرق سفر نکرد، هرچند به رم و سیسیل سفر کرده بود و علاقه آنچنانی به آن سرزمین‌ها نشان نداد.

این پژوهشگر تاریخ گفت: او از سفر به سرزمین‌های کلاسیک آن زمان، یعنی جایی که اندیشه‌های اولیه اش نزج گرفت، اجتناب می ورزید؛ چراکه آن زمان این سرزمین‌ها در اشغال عثمانی بود و جنگ و هرج و مرج باعث شده بود که با اکراه به سفر به شرق بیندیشید.

به گفته گالاس، گوته می‌دانست راه رسیدن به شرق و جهان اسلام از قسطنطنیه می‌گذرد؛  اما ترجیح داد بیشتر در این رابطه مطالعه کند و البته، درنهایت هدف او حرکت به سمت ایران بود.

مدیر فرهنگی و موسس جشنواره دیوان غربی- شرقی وایمار در بخش دیگری از سخنانش به علاقه گوته به سوره اخلاص اشاره کرد و این موضوع را نشانه علاقه‌مندی او به اسلام دانست.

او ادامه داد: گوته می‌دید که در اسلام خبری از صلیب و پاپ نبود، دادگاه تفتیش عقاید وجود نداشت و رستگاری تنها با رعایت اصول پنجگانه اسلام میسر می‌شود.

رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس این نمایشگاه را تجربه‌ای بسیار باارزش عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه بیست سال پیش با عنوان «فرهنگ آلمان» هم تکرار شد ولی نکته مهم درباره علاقه ایران به آلمان ارتباط بزرگان باستان شناسی آلمان با تخت جمشید است.

کوروش کمالی سروستانی خاطرنشان کرد: باستان شناسان آلمانی در دورانی از قاجار کار را شروع کردند و در دوره پهلوی اول آن را به پایان بردند.

وی ادامه داد: ایران باستان پیوندی بین فرهنگ آلمان و ایران برقرار کرده است که هنوز هم ادامه دارد و این نمایشگاه نمونه ای از آن است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز