در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛
خواهر خواندگیها فقط در حد یک تفاهمنامه است/ ایجاد خواهر خواندگی بدون رفت و آمد فایدهای ندارد/ کارنامه صفر نمایندگان در گرفتن مطالبات گردشگری استان /جاذبه های گردشگری فارس فقط حافظیه و سعدیه نیست
نایبرئیس سازمان ملی کارآفرینی با بیان اینکه خواهر خواندگی شیراز با دیگر شهر های دنیا بی فایده و بیتاثیر است گفت: اگرچه ساخت برند شهری یکی از اهداف مهم ایجاد خواهر خواندگیها است اما این اتفاق هیچ تاثیری در رونق گردشگری و اقتصاد کشور ندارد.
یلدا راهدار در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه تعطیلی آخر هفته باعث استقبال مردم از نقاط جذاب و گردشگری داخل استان می شود افزود: نباید فراموش کرد که گردشگری داخلی نقش بسزایی در اقتصاد استان دارد.
نایب رئیس سازمان ملی کارآفرینی با بیان اینکه گردشگری تنها راه ایجاد اشتغال در استان فارس است ،گفت: با توجه به اینکه موضوع جذب توریسم تنها به گردشگران خارجی خلاصه نمیشود بنابراین توجه به گردشگران داخلی در توسعه و رونق اقتصادی ضروری است.
راهدار با بیان اینکه جذابیتهای گردشگری استان بر کسی پوشیده نیست، گفت:رونق گردشگری استان نیازمند زیر ساختهای مناسب است که توجه به این مهم میتواند رونق مناسبی را در گردشگری استان ایجاد کند. جذابیت گردشگری فارس به اندازه هر استان کشور است.
راهدار با اشاره به اینکه بی شک اتفاقات اخیر کشور و تصمیمات گرفته شده در سیاستهای داخلی وخارجی بر روی گردشگری استان تاثیر گذار بوده، گفت: در ماه های اخیر شاهد کاهش تعداد گردشگران به استان هستیم.
از برند شیراز استفاده نکردیم
نایبرئیس سازمان ملی کارآفرینی با اشاره به اینکه در بخش گردشگری به مراتب میتوانستیم بهتر عمل کنیم ادامه داد: ارزشمند بودن برند شهر شیراز یکی از ویژگی های مهم جذب گردشگر است که متاسفانه در سالهای گذشته اقدامات مناسبی در این بخش انجام نشده است در صورتی که برند شیراز می تواند ناجی گردشگری استان باشد و این مهم نیازمند تبلیغات گسترده تر است.
راهدار با انتقاد از نبود بودجه در بخش تبلیغات جهانی گردشگری گفت: با توجه به اینکه شبکه های جهانی هزینه های زیادی را صرف حضور در مراسم مختلف و نمایشگاههای دنیا می کنند اما عدم حضور نمایندهای از شیراز و استان فارس لطمات زیادی را به گردشگری ما وارد کرده است.
نایبرئیس سازمان ملی کارآفرینی با بیان اینکه عدم تخصیص بودجه به بخش گردشگری باعث عقب ماندگی این حوزه شده است افزود: بخش خصوصی توان پرداخت هزینه هایی مبنی بر ایجاد برند شهر را ندارد چرا که برند سازی شهر در بخش گردشگری بر عهده سازمان ها و ارگانهایی مانند شهرداری، اداره میراث فرهنگی و گردشگری است.
خواهر خواندگی ها در ایران فقط یک تفاهمنامه است
راهدار افزود: ایجاد خواهر خواندگی با شهرهایی مناسب و تاثیر گذار است که نمایندگان آن در مناسبات هفته های فرهنگی آن شهر حضور یابند و در نهایت به جذب گردشگر ختم شود اما در ایران برعکس است و خواهر خواندگی شیراز با دیگر شهرهای دنیا صرفا در قالب یک تفاهمنامه است. به نظرم شهرداری شیراز باید بعد از ایجاد خواهرخواندگی با شهرهای دنیا مراودات خود را با آنها قطع نکند و رفت و آمدها به صورت مستمر تداوم دهد.
نایبرئیس سازمان ملی کارآفرینی با انتقاد از عدم حضور اداره کل میراث فرهنگی فارس در نمایشگاههای جهان بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی فارس فقط به حضور در نمایشگاههای شهر ها و استان های داخلی کشور بسنده کرده است به طوریکه این اداره تلاشی برای حضور در نمایشگاه های جهانی انجام نمی دهد.
وی با بیان اینکه نمایندههای استان در مجلس به هیچوجه به موضوع گردشگری توجه نداشتهاند افزود: در چهار سال گذشته هیچکدام از نمایندهها هیچ گونه مطالبه، درخواست، برنامه و ..... در موضوع گردشگری نداشتهاند.
راهدار با اشاره به اینکه برگشت هزینه های حاصل از اماکن گردشگری از خزانه به استان باعث آبادانی فارس می شود افزود: با توجه به اینکه در آمدهای گردشگری استان به حساب خزانه واریز می شود اما نمایندگان استان در مجلس برای برگشت این در آمدها به فارس هیچ تلاشی را انجام نداده اند.
وی با اشاره به اینکه نمایندههای فارس در مجلس برای اخذ رای ذهن و تلاش خود را بر روی مسایلی مانند آسفالت محله ها و حوزه های انتخابیه معطوف کرده اند افزود: این مهم سبب شده که آن ها تصمیمات مناسبی در جهت توسعه استان اتخاذ نکنند.
وی با بیان اینکه گذاشتن تمام جاذبه های گردشگری استان در سبد اماکنی مانند حافظیه و سعدیه امری اشتباه است ادامه داد: جذابیت روزانه گردشگری در شیراز باعث رونق گردشگری شیراز در تمام فصول و ماههای سال می شود.