معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز خبرداد؛
بهرهبرداری از زیرگذر نیمه مسقف گویم تا پایان سال

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز از بهرهبرداری زیرگذر نیمه مسقف گویم بزرگترین زیرگذر نیمه مسقف کشور تا پایان امسال خبر داد.
به گزارش ایلنا، محمد امین امروز ۲۱ اسفند در یک نشست خبری با اشاره به اینکه موقعیت فعلی پروژه زیرگذر گویم تا قبل از راهاندازی آزادراه اصفهان-شیراز از ترافیک سنگینی برخوردار بوده است، افزود: دسترسی مناسب محلی و موقعیت فعلی این پروژه پیش از اجرا ۶ باند تردد داشته که پس از بهرهبرداری به ۱۲ باند رفت و برگشت تبدیل میشود.
امین ادامه داد: قرارداد پروژه زیرگذر گویم در بهمن ماه ۱۴۰۱ منعقد شد و در مدت ۲۶ ماه تجهیز کارگاه انجام و عملیات اجرایی آن به سرانجام رسید.
وی همچنین از تملک و رفع معارض ۳۴۰۰ میلیارد تومانی برای این پروژه خبر داد و گفت: برای اجرای این زیرگذر ۵ ملک مربوط به نهادهای دولتی، ۴۳ پلاک تجاری و ۱۱ پلاک مسکونی تملک و قرارداد اجاره موقت برای ۱۵۶ واحد تجاری نیز مبادله شد.
امین با بیان اینکه این زیرگذر از ورودیهای شیراز به آزادراه اصفهان-شیراز است، عنوان کرد: این کریدور راه اتصالی فارس به اصفهان، شمال خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و …است.
وی ادامه داد: این زیرگذر نسبت به تمام زیرگذرهای ساخته شده در حوزه زیباسازی و معماری به پروژهای فاخر تبدیل شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز همچنین طول این زیرگذر را ۲۱۵۰ مترمربع و طول دیوار را ۲۲۶۰ مترمربع اعلام کرد و گفت: این زیرگذز از نوع زیرگذر نیمه مسقف بتنی و دوست دار محیط زیست است.
امین به چرایی طراحی این پروژه به صورت نیمه مسقف هم اشاره و تامین قابل توجهی از نور پروژه در طول روز، تهویه طبیعی، کاهش هزینه تعمیرات نگهداری و احساس پویایی در طول شبانهروز را از دلایل این نوع طراحی برشمرد.
وی همچنین سرعت بالا، کاهش ۱۱ درصدی هزینه اجرا و راهاندازی شیفت شب را از مزایای این پروژه ذکر کرد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تاکید کرد: با بهرهبرداری از این پروژه، ۴۰ درصد ترافیک ورودی شهر شیراز از این محور کاهش پیدا خواهد کرد.
امین همچنین تصریح کرد: وجود زیرگذر گویم برای اتصال به آزادراه به تنهایی کافی نیست و باید ادامه بزرگراه آیتالله رئیسی و قطعه هشتم آزادراه نیز ساخته شود.
وی اضافه کرد: زیرگذر گویم و ساماندهی محور آیتالله علوی به طول ۶ کیلومتر نیز تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنانش سال ۱۴۰۳ را سال شکوفایی پروژههای عمرانی این کلانشهر دانست و گفت: در سال جاری پروژههای بزرگی همچون؛ بزرگراه شهید استوار، شهید آیتالله رئیسی و آیتالله حائری به بهرهبرداری رسید.
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز هم در این نشست بیان کرد: این سازمان از حدود سه ماه پیش وارد بحث تعریض بزرگراه آیتالله علوی به طول ۶ کیلومتر از زیرگذر گلستان تا زیرگذر گویم، شده است.
حسین علی عباسی گفت: مقرر شد تا پایان امسال ۸ هزار تن آسفالت برای تراش و ترمیم در این بزرگراه اجرایی شود.