خبرگزاری کار ایران

با همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی؛

تمرین تخلیه اضطراری در مترو شیراز برگزار شد

تمرین تخلیه اضطراری در مترو شیراز برگزار شد
کد خبر : ۱۵۰۸۸۹۷

تمرین تخلیه اضطراری در مترو شیراز با همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، روح‌الله خوشبخت معاون خدمات شهری شهرداری این کلان‌شهر در ارتباط با برگزاری این مانور گفت: مسأله ایمنی یکی از مسائل بسیار مهم و اساسی در حوزه خدمات شهری‌ است و تلاش مجموعه خدمات شهری همواره نگه داشتن آمادگی نیروها در بالاترین سطح ممکن است.

خوشبخت ادامه داد: با توجه به اینکه اولین مانور در حوزه ایمنی مترو بود و با توجه به سناریوهایی که از پیش تعریف کرده بودیم، نقاط ضعف و قوت بررسی خواهد شد و شهرداری تمهیداتی برای رفع نقاط ضعف خواهد اندیشید.

معاون شهردار شیراز خاطرنشان کرد: سازمان ریلی دارای بخش HSE و مدیریت بحران است و توجه ویژه‌ای به مساله ایمنی دارد و ان‌شاء‌الله بعد از این، مانورهایی را در ارتباط با موضوعات دیگر همچون سیل لحظه صفر، زلزله و سایر حوادث غیرمترقبه برگزار خواهیم کرد و با همتی که در شورای اسلامی شهر شیراز وجود دارد و دستور شهردار در طرح مدیریت بحران  با شناسایی پهنه‌های خطر شاهد برگزاری مانورهای درون سازمانی و برون سازمان در تمام شهر شیراز خواهیم بود.

خوشبخت همچنین یادآور شد از نکات مهم این مانور رعایت دستورالعمل‌های مربوط به مدیریت بحران و حضور مدیران ارشد تمام دستگاه‌ها در مرکز فرماندهی با هدف ارائه راهکارها، بررسی شرایط و مدیریت یکپارچه عوامل اجرایی و اجرای فرامین توسط معاونین عملیات حاضر در میدان انجام شد.

مسعود زارعی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز، یکی از مهم‌ترین مسوولیت‌های مجموعه مدیریت شهری شیراز را توجه ویژه به مساله مدیریت بحران عنوان کرد؛ زارعی در ارتباط با برگزاری مانور آمادگی در مترو شیراز گفت: کمیسیون خدمات شهری ۱۵ پروژه شاخص دارد ‌که یکی از آن ها توجه جدی به بحث بحران است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز  ادامه داد: بحران در نزدیکی است و هرلحظه ممکن است اتفاق بیفتد و اداره مطالعات بحران مکلف شده که مدیریت بحران را به صورت هماهنگ با یک سناریو برای شهرداری و نیز برای همه دستگاه‌های اجرایی ارائه دهد و فرمانداری نیز با تشکیل ستاد مدیریت بحران که برنامه مشخصی دارد و در نهایت در صورت ایجاد بحران همه دستگاه‌ها با همکاری یکدیگر و بصورت هماهنگ از مساله عبور خواهند کرد.

مسعود زارعی ابراز امیدواری کرد برگزاری مانور مدیریت بحران در مجموعه قطارشهری شیراز، مقدمه‌ای برای برگزاری مانورهای دیگر در سایر بخش‌های شهرداری باشد.

تمرین تخلیه اضطراری در مترو شیراز برگزار شد

آمادگی مردم و دستگاه‌ها در برابر حوادث غیرمترقبه

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس نیز درباره مانور مدیریت بحران در مجموعه قطار شهری شیراز گفت: در رابطه با آمادگی مردم و دستگاه‌ها در برابر حوادث غیرمترقبه، یکی از راه‌ها انجام مانورهاست؛ همفکری مسوولان و همدلی با مردم کمک می‌کند در فضای واقعی بتوانیم به راحتی بحران‌ها را مدیریت کنیم.

غلامرضا غلامی همچنین ادامه داد: سناریوی دوشنبه شب در مترو، خروج قطار از ریل بود و پس از اجرا، چالش‌ها و ضعف‌ها را بررسی می‌کنیم.

وی همچنین گفت: نارسایی‌ها و انتظارات از جوامع محلی بررسی می شود که در حوادث واقعی به حل بحران‌های پیش روی ما کمک می‌کند.

رییس اداره مطالعات بحران شهرداری شیراز نیز بر اهمیت تعامل همه جانبه دستگاه‌های خدمت‌رسان و امدادی تأکید کرد و گفت: بر اساس برنامه ملی آمادگی و پاسخ ذیل قانون مدیریت بحران کشور که برگزاری تمرین را به عنوان یکی از اقدامات اولویت‌دار در راستای ایجاد زمینه‌های کاهش خطر، فرصت‌سازی در زمینه آموزش مدیریت خطر و بسترسازی جهت ارزیابی میزان آمادگی دستگاه‌ها و شهروندان در برابر حوادث و فوریت‌ها معرفی کرده است.

جابری ادامه داد: از آن‌جا که یکی از تکالیف ۱۵گانه شورای اسلامی شهر به شهرداری شیراز نیز مساله‌ برگزاری مانورهای میدانی‌ است، اداره مطالعات بحران و پدافندغیرعامل شهرداری شیراز برنامه‌ریزی‌های لازم را برای برگزاری مانور در حوزه‌های مختلف مدیریت بحران آغاز کرده است.

تمرین تخلیه اضطراری در مترو شیراز برگزار شد

وی گفت: با توجه به حساسیت زیرساخت‌های حمل و نقل درون شهری، میزان استفاده شهروندان از قطار شهری و همین‌طور به منظور سنجش آمادگی عوامل و همکاران ایمنی و مدیریت بحران در مجموعه سازمان حمل و نقل ریلی، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در این سازمان اقدام به برگزاری نخستین مانور مدیریت بحران در سال ۱۴۰۳ کرده که مجموعه شهرداری در کنار تعامل و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و امدادی شهر شیراز سناریوی تخلیه اضطراری ایستگاه رازی را در دستور کار قرار داده است.

جابری با اشاره بررسی عملکرد حوزه‌های مختلف افزود: در این تمرین شاخص‌های ارزیابی مختلفی از جمله فرماندهی واحد، سطح‌بندی حادثه، هماهنگی، ارتباطات، زمان پاسخ، تجهیزات و پشتیبانی، آموزش و تسلط تیم‌های امدادی مد نظر قرار داشت، که برای سنجش این شاخص‌ها از شش تیم ارزیاب دونفره و در مجموع ۱۲ ارزیاب در نواحی مختلف مدیریت صحنه از Hot Zone تا Cold Zone استفاده شد و در حدود ۶۰ مولفه را در بخش‌های مختلف ارزیابی به عمل آمد.

گفتنی است این مانورها در راستای  پروژه‌های پانزده‌گانه مد نظر کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شیراز و با حضور استانداری فارس، فرمانداری شهرستان شیراز، شورای اسلامی شهر شیراز، جمعیت هلال احمر شهرستان شیراز، اورژانس شیراز، فرماندهی انتظامی شیراز، پلیس راهور شیراز و همچنین حوزه‌های مختلف شهرداری نظیر معاونت‌های محیط زیست و خدمات شهری و حمل و نقل و ترافیک، آتش نشانی و خدمات ایمنی، حمل و نقل مسافر، مدیریت پسماند و همچنین ادارات کل حراست، بازرسی و ارتباطات و امور بین الملل و با محوریت اداره مطالعات بحران شهرداری شیراز و سازمان حمل و نقل ریلی برگزار شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز