لزوم توجه بیشتر صادرکنندگان مواد غذایی به بازار روسیه
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در شرایط کنونی روسیه ، فرصت مناسبی برای صادرکنندگان کشور بویژه در زمینه صدور خشکبار، مواد غذایی، میوه و ترهبار و مواد پروتئینی بوجود آورده است که به بازار 4 میلیارد دلاری دست پیدا کنند.
به گزارش ایلنا به نقل از شاتا؛ وزیر صمت طی نشست با صادرکنندگان خشکبار و مواد غذایی با بیان این مطلب، افزود: با توجه به اینکه شرکتهای صادرکننده تک محصولی خشکبار و مواد غذایی میباشند باید تلاش نمایند در این شرایط ،علاوه بر صادرات محصول مورد نظر خود سایر مواد پروتئینی، میوه و ترهبار را نیز به کشور روسیه صادر نمایید.
به گفته نعمتزاده؛ علاوه بر کشور روسیه درصدد هستیم تا با کشورهای اوراسیا نظیر قزاقستان و بلاروس نیز تجارت ترجیحی برقرار نموده و از طریق صندوق ضمانت صادرات فعالیت صادرکنندگان را حمایت کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: صادرکنندگان قبل از صادرات محصول خود میبایست نیاز بازار روسیه را شناسایی نموده و مطابق درخواست و میل آنها محصولات غذایی خود را در قالب بستهبندیهای مناسب به آن کشور ارسال نمایند.
نعمتزاده در ادامه به وجود زیرساختهایی در امر صادرات تأکید کرد و گفت: انجام برندسازی و توسعه سهم بازار برندهای فعلی، شناخت کامل از رقبای خود در بازارهای هدف، ارتقای کیفی محصولات صادراتی و کسب استانداردهای بینالمللی، استفاده از مشاورین بازاریابی خارجی برای شناخت و توسعه بازار محصولات صادراتی، ایجاد دفاتر و نمایندگی در کشورهای هدف صادراتی، ایجاد شرکتهای همتراز ایرانی به منظور مشارکت در تولید و صادرات محصولات گروه کالایی، استفاده از بهترین مفاهیم و مدلهای توسعه بازار، استفاده از ظرفیت خالی سایر کارخانجات و تولید با برند سفارشی ایرانی و در نهایت استفاده از ابزار آموزش برای بهبود مستمر فرایندهای صادراتی، از موضوعاتی هستند که هر صادرکنندهای میبایست دغدغه آن را داشته باشد.
وی افزود: حضور شرکتهای بزرگ مقیاس و تجمیع شرکتهای کوچک مقیاس و تشکیل کنسرسیومهای مشترک، تعجیل و تحرک جدی شرکتهای صادراتی در امر صادرات نقش اساسی را ایفا میکند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: ما به دنبال ایجاد توازن صادراتی و بازرگانی بوده و در برداشتن موانع داخلی و خارجی در مسیر صادرات از هیچ کوششی دریغ نمیکنیم.
نعمتزاده در پایان گفت: بسیاری از کالاها باید به صورت عملی و فنی صادر شده تا بازارهای خارجی موجود به آسانی تصاحب شده و در این میان ، تقسیم بازار بین صادرکنندگان و تشکلهای صادراتی ضروری است.