عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی:
اقتصاد ژاپن به کمک کارآفرینان توسعه یافت / ۶۵ شرکت ژاپنی سازنده قطعات و اجزای هواپیماهای بوئینگ هستند
اقتصاد ژاپن پس از جنگ جهانی دوم به مدد کارآفرینان درخشانی مانند ماتسوشیتا پاناسونیک، آکیو موریتا سونی و کیچیرو تویوتا بهعنوان یک ابر قدرت اقتصادی ظهور کرد. تلاش این کارآفرینان با سیاستهای حمایتی دولت، نیروی کار با تحصیلات خوب و با حوصله و یک سیستم مالی کارآ که پس انداز داخلی را بسیج نمود، تکمیل شد.
کمک به توانافزایی شرکتهای کوچک و متوسط در صنایع خلاق(خدمات، فن آوریهای پیشرفته، اوقات فراغت، آموزش، غذا و مد) برای دسترسی به بازارهای جهانی و ترغیب گردشگران خارجی جهت ورود به این کشور است.
حبیبه فتحی، عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گفت و گو با ایلنا اظهار داشت: اقتصاد ژاپن پس از جنگ جهانی دوم به مدد کارآفرینان درخشانی مانند ماتسوشیتا پاناسونیک، آکیو موریتا سونی و کیچیرو تویوتا بهعنوان یک ابر قدرت اقتصادی ظهور کرد. تلاش این کارآفرینان با سیاستهای حمایتی دولت، نیروی کار با تحصیلات خوب و با حوصله و یک سیستم مالی کارآ که پسانداز داخلی را بسیج نمود، تکمیل شد.
وی گفت: هرچند یک دوره عملکرد ضعیف اقتصادی و رکود ژاپن در نیمه دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، بسیاری از جنبههای سیاستهای موفقیتآمیز قبلی را زیر سوال برد اما در برنامه احیای اقتصاد ژاپن و اجرای برنامههای اصلاحات توسط شینزو آبه، نخست وزیر، به زمینههای کارآفرینی و نوآوری توجه ویژهای مبذول شد. رقابت سخت در بازار لوازم الکترونیکی و خانگی که شرکتهای ژاپنی در آنها اعتبار جهانی داشتند ودشواریهایی که شرکتهایی چون سونی با آنها مواجهند سبب شده دولت این کشور برای اعتلای نامهای تجاری ژاپن و ایجاد نامهای جدید به ابتکار جدیدی دست بزند. بطوری که آبه در اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی با وعدۀ ترمیم اقتصاد ژاپن و باز گرداندن رشد به آن به نخست وزیری برگزیده شد. او امیدوار است با اعمال سیاست مالی سخاوتمندانه، سیاست پولی انبساطی و تغییرات ساختاری در اقتصاد ژاپن رابه قدرت اقتصادی دیرینه خود رهنمون کند.
هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گفت: علاوه بر این توان صنعتی ژاپن و رهبری این کشور، زنجیره تولید عرضه جهانی و تولید کالاهای واسط را نمیتوان نادیده گرفت. بیش از نیمی از قطعات و اجزاء صنعتی مانند خازنها، ترانزیستورها و صفحه نمایش کریستال مایع، مورد استفاده در آیفون ۵ توسط تولید کنندگان ژاپنی ساخته میشوند و بیش از ۶۵ شرکت ژاپنی سازنده قطعات و اجزای هواپیماهای بوئینگ هستند. اینکه چگونه ژاپن توانسته در عرصه تولید جهانی بسان یک رهبر عمل کند به ویژگی ریسکپذیری جوانان کشور و فرهنگ کار آنها برمیگردد.
فتحی ادامه داد: وجود مراکز پرورش کارآفرینی به رشد و ظهورنسل جدید کارآفرینان ژاپنی در حوزههایی چون بازار سرمایه، تجارت الکترونیکی، بازیهای ویدئویی، تلفن همراه و دنیای مد شتاب دادهاست. راه اندازی جزیره کارآفرینی سامورایی و داستان موفقیت یک میلیاردر خود ساخته، تاناکا بنیانگذار و مدیر عامل بازیهای تلفن همراه که به زوکربرگ ژاپن معروف شده، و رشد سرمایهگذاری خارجی در این بخشها از این جمله است.
وی اظهار داشت: روحیه جدیدی از اعتماد به نفس کارآفرینی و خوشبینی به فضای کسب و کار در بین جوانان در حال ظهور است. ابتکار دولت برای ترویج و توسعه صنایع خلاق ژاپنی با ایجاد صندوق ژاپن عالی در اواخر سال ۲۰۱۳ عملی شد. سرمایه اولیه صندوق ۳۰ میلیارد ین است که تا پایان سال مالی ۲۰۱۴ دولت ۵۰ میلیارد ین دیگر به سرمایه آن خواهد افزود و سرمایهگذاران بخش خصوصی نیز تا ۱۰ میلیارد ین در آن مشارکت خواهند نمود.
این کارشناس اقتصادی گفت: کمک به توانافزایی شرکتهای کوچک و متوسط در صنایع خلاق(خدمات، فن آوریهای پیشرفته، اوقات فراغت، آموزش، غذا و مد) برای دسترسی به بازارهای جهانی و ترغیب گردشگران خارجی جهت ورود به این کشور است. با وجود پیری جمعیت و کاهش تقاضا و بازار اشباع شده داخلی شرکتهای نوآور جوان ناگزیرند بازارهای خود را در فراسوی مرزهای داخلی بیابند. رشد اقتصادهای نوظهور آسیایی و علاقمندی جهانی به فرهنگ و غذای ژاپنی به این گسترش کمک خواهد کرد.
هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی اذعان داشت: پرداخت وام ۲۰ ساله این صندوق همراه با سرمایهگذاری در کنار تسهیلات دیگر موسسات مالی خصوصی در صورتی برای شرکتهای کوچک موفقیتآمیز خواهد بود که ژاپن تنگناهای ارتباطاتی خود با دنیا را حل کند. عدم ارتباط با بازارهای خارجی، عدم تجربه کسب و کار بینالمللی در میان شرکتهای کوچک متوسط و فقدان دسترسی به سرمایهگذاری مخاطرهای در اقتصاد ژاپن ممکن است مانع از هدایت درست منابع صندوق شود.