خبرگزاری کار ایران

بارشد فزاینده شاخص بهای کالاهای صادراتی؛

شانس یافتن بازارهای جدید صادراتی کاسته می‌شود

شانس یافتن بازارهای جدید صادراتی کاسته می‌شود
کد خبر : ۱۰۴۶۹۵

وقتی شاخص بهای کالاهای صادراتی روند صعودی پیدا می‌کند، نشانه‌های جدیدی از افزایش قیمت تمام شده کالای صادراتی را نمایان می‌سازد و این امر موجب خواهد شد شانس یافتن بازارهای جدید و صادراتی کالاهای ایرانی کاهش پیدا یابد.

بنابه آخرین گزارش بانک مرکزی، شاخص کل بهای کالاهای صادراتی در ایران در اردیبهشت و خرداد ماه ۹۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۶۲.۳ و ۱۶۷.۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محدودیت منابع ارزی و افزایش نرخ ارز از جمله عواملی است که موجب شده این شاخص در خردادماه نسبت به ماه قبل از آن ۲.۴ درصد افزایش و در دوزاده ماه منتهی به خردادماه ۱۳۹۲ نسبت به دوزاده ماه منتهی به خردادماه ۱۳۹۱ نیز ۱۲۶.۶ درصد افزایش و در مجموع سه ماه اول سال ۱۳۹۲ نسبت به سه ماه سال ۱۳۹۱،۱۶۳. ۴ درصد افزایش داشته است.

افزایش شاخص بهای برخی از کالاهای صادراتی

از جمله عواملی که موجب افزایش شاخص کالاهای صادراتی در خرداد ماه سال جاری شده است ترقی شاخص قیمت تعدادی از اقلام نظیر پسته، زعفران، بیسکویت، ویفر، کیک، بستنی، شکلات، رب گوجه فرنگی، ماکارونی، پودرهای شوینده، نوشابه، کاشی، صابون و… مواجه شد که منجر به افزایش شاخص بهای کالاهای صادراتی شد.

این شاخص شامل ۱۶ گروه اصلی است که برخی از این گروه‌ها نظیر محصولات معدنی، نباتی، محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته، وسایل نقلیه زمینی و تجهیزات ترابری، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و پوست و چرم و محصولات چرمی بیش از سایر گروه‌های اصلی موجب تغییرات شاخص قیمت کل بهای کالاهای صادراتی شده است.

افزایش قیمت مواد معدنی

در گروه محصولات معدنی در خرداد ماه ۹۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۳۰.۱ درصد افزایش داشته که ناشی از افزایش قیمت مواد معدنی به میزان ۲۵۹.۳ درصد بوده است.

افزایش شاخص محصولات نباتی

از دیگر شاخص‌های اصلی موثر بر شاخص کل در دوره مورد بررسی شاخص محصولات نباتی است که در خرداد ماه ۲۰۹.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته است که ناشی از افزایش بهای میوه‌های خوراکی(۲۱۶.۸ درصد)، چای، قهوه و ادویه(۱۸۶.۱ درصد) و صمغ، رزین و عصاره طبیعی(۸۶.۶ درصد) بوده است.

افزایش قیمت صنایع شیمیایی

در گروه محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته افزایش قیمت شیمیایی آلی و صابون ها و فرآورده ها برای شستشو به ترتیب با ۱۴۳.۴ و ۱۱۹.۳ درصد موجب افزایش شاخص کل شده است.

افزایش شاخص وسایل نقلیه

از دیگر شاخص‌های اصلی موثر بر شاخص کل که موجب تشدید افزایش شاخص کل شده‌اند شاخص‌های وسایل نقلیه زمینی و تجهیزات ترابری، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی، پوست، چرم و محصولات چرمی به ترتیب با ۲۵۲.۳، ۱۶۲.۶ و ۱۷۸.۵ درصد افزایش در خرداد ماه ۹۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل بوده‌اند.

شاخص بهای صادراتی کفش منفی شد

تنها شاخص بهایی که به صورت بسیار محدود موجب کاهش شاخص کل بهای کالاهای صادراتی شده است شاخص انواع کفش است که در خرداد ماه ۹۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد ۲.۲ - داشته است.

کاهش شانس یافتن بازارهای جدید و صادراتی

بررسی وضعیت شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران بیانگر رشد فزاینده سطح عمومی قیمت کالاهای غیرنفتی صادراتی است. وقتی شاخص بهای کالاهای صادراتی روند صعودی پیدا می‌کند، نشانه‌های جدیدی از افزایش قیمت تمام شده کالای صادراتی را نمایان می‌سازد و این امر موجب خواهد شد شانس یافتن بازارهای جدید و صادراتی کالاهای ایرانی کاهش پیدا یابد.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز