چرا ایرانیها کالای خارجی میخرند؟
بیش از ۷۲ درصد از شرکت کنندگان در نظر سنجی برنامه پایش شب گذشته علت اصرار بر خرید کالای خارجی را کیفیت این نوع کالاها عنوان کردند.
برنامه پایش شب گذشته در سئوال نظر سنجی از مردم پرسید: چرا بعضی ها اصرار دارند حتما کالای خارجی بخرند؟ یک: بخاطر کیفیت این کالای خارجی دو: پز دادن.
به گزارش ایلنا، در پایان این نظرسنجی که حدود نیم میلیون شرکت کننده داشت، ۷۲ درصد از شرکت کنندگان کیفیت بالای کالاهای خارجی را علت خرید این نوع کالاها عنوان کردند. ۲۸ درصد از شرکت کنندگان نیز گزینه پز دادن را انتخاب کردند.
ابراهیم رزاقی، اقتصاددان نیز درباره علت اصرار ایرانی ها به خرید کالای خارجی گفت: مصرف بیش از حد کالاهای خارجی در کشور باعثافزایش بیکاری شده است. اکنون سود تولیدکننده ایرانی تنها ۲۰ درصد بوده در حالی که وارد کننده و سرمایه گذار سود ۱۰۰ درصدی و در برخی مواقع ۵۰۰ درصدی دارند.
وی اظهار کرد: مصرف بالای کالاهای خارجی در حقیقت افزایش بیکاری و فقر را در پی داشته و به نوعی تهاجم اقتصادی است. وقتی در برخی از بخشها توانایی های بالایی وجود دارد دیگر نباید نسبت به واردات کالاها یا محصولات آن بخش اقدام کرد، به عنوان مثال محصولات کشاورزی ایران از بالاترین کیفیت برخوردار هستند.
رزاقی یادآور شد: افراد مختلف وقتی به مصرف کالای خارجی عادت کرده باشند بعد از گذشت چند مدت حتی اگر کیفیت آن کالا هم پایین بیاید باز هم از آن استفاده می کنند. اگر مصرف کالاهای خارجی به صورت بی رویه ادامه پیدا کند دیگر نمی توانیم دلارهای مورد نیاز این مصرف را تامین کنیم و نتیجه اش این خواهد بود که تنها عده خاصی بهره مند می شوند.
وی عنوان کرد: در حال حاضر طبق آمار رسمی سه میلیون نفر بیکار داریم و این در حالی است که براساس قانون هیچ فردی نباید بیکار باشد و شاغل بودن از جمله حقوق قانونی هر فردی محسوب می شود.
این استاد دانشگاه بیان کرد: متاسفانه مصرف بالای کالاهای خارجی قطعا فقر و بیکاری را افزایش داده و وابستگی اقتصادی را به کشور تحمیل می کند. به عقیده من، یکی از بهترین راهکارهای موجود، عرق ملی بوده و مردم با همیاری می توانند از تولید داخل حمایت کنند.
رزاقی تاکید کرد: وقتی که دولت به کالاهای وارداتی یارانه می دهد و مجلس هم از تولید کننده هیچ دفاعی نمی کند، قطعا مردم هم به دنبال خرید کالای ارزان خواهند رفت. دولت بهتر است تا تنها برای مسائل و کالاهای خاصی دلار ارزان ارائه کند. سود تولیدکننده ایرانی تنها ۲۰ درصد بوده در حالی که وارد کننده و سرمایه گذار سود ۱۰۰ درصدی و در برخی مواقع ۵۰۰ درصدی دارند.
وی ادامه داد: براساس برآوردهای انجام شده، در حال حاضر هزینه زندگی دو نفره در ایران دو و نیم میلیون تومان در ماه است در صورتی که بسیاری افراد با وجود تعداد نفرات بیشتر تنها یک میلیون تومان حقوق دارند.
استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر ۶ میلیون نفر مستاجر در کشور وجود دارد. رزاقی اظهار کرد: با وجود اینکه بسیاری از تولیدکنندگان سود کمی را دریافت می کنند اما همواره به مسائل مالی کارگران خود توجه می کنند و اخلاق ایرانی در مدیریت معمولا خوب بوده است.
وی افزود: برخی افراد وقتی کالای خارجی با کیفیت را مصرف می کنند با گذشت زمان برایشان عادت شده و حتی اگر آن کالا کیفیت خود را از دست بدهد باز هم برای این افراد مورد تائید بوده و حاضر نیستند تا کالای ایرانی با کیفیت را خریداری کنند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: تهاجم اقتصادی نیاز به آموزش همگانی دارد. برای این تهاجم رسانه ها و خانواده های سرمایه دار تبلیغات وسیعی انجام می دهند و این مسئله باعثمی شود که مصرف کالای خارجی بیشتر توسعه پیدا کند. بنابراین برای حل مشکل نیاز به یک عزم همگانی مردم داریم.
رزاقی در ارتباط با سهم تولید کنندگان برای استقبال مردم از کالای ایرانی گفت: مجموعه دولت، کارگر و مصرف کننده همه با هم مرتبط بوده و منافع ملی را دنبال می کند. مفهوم منافع ملی باید برای ما مشخص شود، یعنی ضمن اینکه برخی مواقع میان تولیدکننده و کارگر برای پرداخت حقوق تضاد هست ولی همه با مصرف کننده و دولت یک مجموعه ملی را تشکیل می دهند که بدون همیاری موفق نمی شوند.
وی تصریح کرد: یک زاویه نگاه برای نزدیک تر شدن این مجموعه وجود دارد که آن هم بیکاری، فقر و تهاجمی است که از بیرون شکل می گیرد. این تهاجم به صورت خیلی روشن همان تهاجم اقتصادی است که به ما القا می شود اگر می خواهید بهترین کیفیت را داشته باشید کالای خارجی بخرید.
استاد دانشگاه عنوان کرد: یک مسئله نباید فراموش شود، آنهم منافع ملی است. هم مسئولان دفاع نمی کنند و هم کارگر، کارفرما و مصرف کننده که این باید تغییر پیدا کند. ما خودمان نباید به این تهاجم اقتصادی بی توجه باشیم و هرکس خودش به تولید داخلی توجه ویژه ای داشته باشد و این اعتقاد را نداشته باشد که چون دیگران رعایت نکرده اند، من هم رعایت نمی کنم، آن وقت شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.
نظر خبرگان اقتصاد ایران درباره اتاقها
۹۱ درصد کارآفرینان و ۱۰۰ درصد خبرنگاران در یک نظرسنجی معتقدند اتاقها نماینده همه تولیدکنندگان ایران نیستند.
در این نظرسنجی که با مشارکت ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس، اساتید و کارشناسان اقتصاد، کارآفرینان و خبرنگاران اقتصادی انجام شده، مجموعه ۸۵ درصد از شرکت کنندگان و نیز ۸۰ درصد نمایندگان مجلس و ۸۵درصد اساتید و کارشناسان اقتصادی معتقد بودند اتاق ها نماینده تولید کنندگان کشور نیستند.