خبرگزاری کار ایران

اراده و زمینه برای افزایش همکاری های کشورهای عضو دی هشت وجود دارد

اراده و زمینه برای افزایش همکاری های کشورهای عضو دی هشت وجود دارد
کد خبر : ۲۴۶۷۵۹

وزیر صنایع ترکیه گفت: با توجه به مشترکات فراوان کشورهای عضو دی هشت زمینه برای افزایش و گسترش همکاری های اعضا وجود دارد

فیکری ایشیک در اجلاس چهارمین نشست وزرای صنعت کشورهای دی‌۸ گفت: چهارمین اجلاس صنعت کشورهای عضو دی هشت بتوانند موجب توسعه هرچه بیشتر همکاری فیمابین کشورهای عضو شوند.

به گزارش ایلنا، وی گفت: از زمان تأسیس دی هشت بحث‌های تأثیرگذاری از سوی دی هشت در اقتصاد جهانی مطرح شده که زیرساخت‌هایی را برای پروژه‌های بزرگ آماده کرده‌اند.

وی با ذکر توافقنامه‌های انجام شده در بین اعضای گروه دی هشت از جمله توافقنامه تعرفه ترجیحی، تسهیل روابط تجاری گفت: علاوه بر این، افزایش حجم تجارت بین کشورهای عضو که به ۱۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ رسید که این نشانگر همکاری‌های موفقیت آمیز این گروه بوده است.

وی گفت: سهم تجارت میان این کشورها در سال ۲۰۱۱،۴ درصد بوده و هم‌اکنون این میزان به ۸ درصد رسیده است و پیش‌بینی کرد در سال ۲۰۱۸ به ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

وزیر صنایع ترکیه اضافه کرد: در کارگروه‌‌های برگزاری شده پیرامون استانداردسازی، شهرک‌های کوچک صنعتی، خودرو و… تصمیمات مهمی اتخاذ گردید و به نتایج مثبتی رسیدیم.

وی با تأکید بر بخش خصوصی در اجرایی شدن پروژه‌ها اظهار داشت: ترکیه از کارگروه‌ها و بخش خصوصی استفاده می‌کند و امیدوار است برای حمایت مالی از دی هشت و اتاق بازرگانی یک بانک بین اعضای دی هشت تأسیس گردد.

فیکری ایشیک گفت: برای اجرایی شدن پروژه‌ها نیاز به مکانیزم‌های بیشتری داریم و در آینده نزدیک حجم مبادلات فیمابین کشورهای عضو گسترش خواهد یافت.

وزیر صنایع ترکیه افزود: تمام کشورهای عضو مسلمان هستند و دارای فرهنگ و مذهب مشترکی می‌باشند و در نتیجه توسعه همکاری‌های اقتصادی از جمله مواد غذایی حلال، سرامیک، گردشگری، شیشه خودرو بیوتکنولوژی می‌تواند جزء سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین کشورهای عضو باشد.

در ادامه نشست حسین علی‌آمو وزیر صنعت بنگلادش طی سخنانی ضمن تشکر از میزبانی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار داشت: اقتصاد دی هشت می‌تواند نقش زیادی در توسعه منطقه‌ای داشته باشند و در عین حال بالا بردن نقش بخش خصوصی و بالا بردن استاندارد زندگی مردم در کشورهای عضو از جمله اهداف دی هشت است.

وی گفت: موافقتنامه‌های گمرکی و تعرفه ترجیحی که موجب رشد اقتصادی و توسعه صادرات و واردات شده است در آینده نزدیک حجم مبادلات گسترش یافته است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز