خبرگزاری کار ایران

تثبیت قیمت کنسرو ماهی/ وضعیت صادرات رب گوجه فرنگی نگران کننده است

تثبیت قیمت کنسرو ماهی/ وضعیت صادرات رب گوجه فرنگی نگران کننده است
کد خبر : ۱۵۴۰۳۸۲

از مهر ماه ۱۴۰۲ تا مهر ۱۴۰۳ هیچ افزایش قیمتی در کنسرو ماهی صورت نپذیرفته و هیچ تولیدکننده‌ای قیمت خود را افزایش نداده است.

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: با همگرایی بین بخش خصوصی و دولتی توانستیم قیمت کنسرو ماهی را در یک سال گذشته ثابت نگه داریم.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مسعود بختیاری در نشست مشترک باخبرنگاران تصریح کرد: از مهر ماه ۱۴۰۲ تا مهر ۱۴۰۳ هیچ افزایش قیمتی در کنسرو ماهی صورت نپذیرفته است و هیچ تولیدکننده‌ای قیمت خود را افزایش نداده است و قیمت همان ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.این در حالی است که در حوزه های مختلف با افزایش قیمت مواجه هستیم.

وی متذکر شد: این تثبیت قیمت به این دلیل بود که در زمان مناسب واردات به قدر مطلوب انجام شد و توانستیم با هم افزایی بخش خصوصی و دولتی قیمت ماهی تن صید داخل را کنترل کنیم.

به گفته رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ میزان واردات تن ماهی به کمترین میزان یعنی ۱۰ هزار تن کاهش یافت و در ۱۴۰۲ به ۲۳ هزار تن افزایش یافت. در نیمه نخست امسال نیز ۲۵ هزار تن ماهی وارد شده است. ضمن اینکه قیمت جهانی تن ماهیان در برخی حوزه ها کاهش و در برخی ثبات داشته است.

بختیاری در خصوص وضعیت صادرات تولیدات کنسروی کشور نیز اضافه کرد: در ۱۴۰۲ بیش از ۱۴۴ میلیون دلار صادرات رب گوجه فرنگی داشتیم که ۷۰ درصد به نسبت ۱۴۰۱ رشد داشته است.اما در سال جاری به دلیل افزایش قیمت گوجه فرنگی از حدود چهار هزار تومان در کیلو به ۶ هزار تومان در مورد صادرات آن نگرانی هایی وجود دارد. و تولید کنندگان نگران از دست دادن بازار هستند.

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران به برگزاری همایش نقش صنعت کنسرو در تامین امنیت غذایی به مناسبت ۵۲ امین سالگرد تاسیس سندیکای صنایع کنسرو ایران در تاریخ ۲۲ تا ۲۴ آبان ماه در محل هتل المپیک خبر داد و گفت: همزمان با این رویداد نمایشگاه تخصصی صنعت کنسرو برگزار می‌شود.

وی امنیت غذایی را دغدغه کشورهای دنیا دانست و گفت:حتی وزیر جهاد کشاورزی نیز در اظهارات اخیر خود تامین امنیت غذایی را اولویت کاری خود اعلام کرد.

به گفته بختیاری امنیت غذایی که تامین غذای کافی و سالم برای همه مردم در همه زمان ها جهت دست یابی به زندگی خوب ، سالم و متعادل است و در چهار مولفه فراهمی، دسترسی، سلامتی و پایداری قابل بررسی است.

وی معتقد است صنایع تبدیلی و کنسروسازی ارتباط تنگاتنگ با این مولفه ها دارد و صنعت کنسروسازی نقش بی بدیلی در پیشگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و جلوگیری از هدررفت آن دارد.

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران  با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد از تولیدات کشاورزی به عنوان ضایعات عنوان می شود، اضافه کرد: با حمایت و کمک به صنایع تبدیلی می توانیم از ضایعات پیشگیری کنیم.

وی با ذکر مثالی به تن ماهی اشاره کرد و گفت: ماهی از فسادپذیرترین محصولات غذایی است و با پودر یخ حداکثر یک هفته نگه داری می شود. با انجماد می توان از ۶ تا ۹ ماه و در دمای منفی ۳۰ درجه ۹ ماه تا یک سال امکان نگه داری دارد. در حالی که با فرایند کنسروسازی حداقل تا دو سال قابل نگهداری است.

بختیاری تصریح کرد: به دلیل سخت گیری هایی که در کشور وجود دارد ما را الزام به درج دو سال تاریخ انقضا کرده اند اما در کشورهای دیگر به جای تاریخ انقضاء بهترین تاریخ مصرف درج می‌شود.

وی با اذعان به اینکه بعد از انجمن قند و شکر، سندیکای کنسرو دومین مجموعه در صنایع غذایی است، افزود: در نظر داریم در همایش نقش صنعت کنسرو در تامین امنیت غذایی محورهایی همچون تاریخچه صنعت کنسرو در دنیا و ایران،جایگاه صنعت کنسرو در اقتصاد دنیا، نقش صنعت کنسرو در پیشگیری از ضایعات کشاورزی و نقش صنعت کنسرو در معیشت جامعه کشاورزی و جامعه صیادی و همچنین نقش صنعت بسته بندی در صنایع کنسروسازی بررسی شود.

وی به تجلیل از پیشکسوتان صنعت کنسرو با پیشینه بیش‌از ۵۰ سال و برندهای ملی با سابقه بیش از ۵۰ سال در این همایش اشاره کرد و گفت: همچنین طرح مشارکت های پایدار و پنل های تخصصی پیش‌بینی شده است.

همچنین عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران  از برگزاری چهار پنل تخصصی در همایش ذکر شده خبر داد و گفت: موضوع کشت قراردادی با توجه به نیاز روز کشور بررسی و فرصت های موجود در کشت قراردادی بررسی می شود.

امیر عباس سالاری پور متذکر شد: همچنین پنل‌های چالش جذب نیروی انسانی مناسب در بخش صنعت کنسرو، روش های نوین تامین مالی، به کار گیری هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی و نقش صنایع بسته بندی در صنعت کنسرو برگزار می شود.

در این نشست مدیرعامل شرکت ماندگار تجارت شیرین نیز با اشاره به متولی گری نمایشگاه صنعت کنسرو گفت: در یک فضای هزار متری در هتل المپیک این نمایشگاه برگزار می شود.

به گفته لطیفی برای بازدید  شرکتهای خارجی با اتاق های مشترک و هیئت های تجاری در سطح بین‌المللی مذاکره شده اما حضور شرکتهای خارجی در سنوات آینده بررسی می‌شود.

 

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز