رئیس موسسه فتوح اندیشه قم:
مساله " هویت " یکی از چالشهای جدی غرب است
امروزه مساله " هویت "، " گسست نسلی " و " زبانی " یکی از چالشهای جدی دنیای غرب است.
ایلنا: رئیس موسسه فتوح اندیشه قم گفت: در غرب هر کس مربوط به یک نسل است و هیچگونه اشتراک زبانی بین نسلها و افراد وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار «ایلنا» از زاهدان، حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار طی جلسه نقد کتاب «استمرار انقلاب اسلامی به کدام روایت» در سرای جلسات علامه مجلس دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان با بیان اینکه این کتاب به دلیل آنکه در سطح تشکلهای دانشجویی بازار خود را پیدا کرده و خوانده شده، یک سری امتیازاتی دارد، اظهار کرد: این کتاب در هر یک از گفتمانهای سه یا چهارگانه خود مساله دین، نوع نگاه به دینشناسی و غرب را مورد نظر قرار داده است.
وی در نقد این کتاب گفت: یکی از ضعفهای جدی این مجموعه کلید واژههای تولیدی است که نویسنده به صورت مبهم از آن گذشته شده است.
وی همچنین در پاسخ به نقد تعدادی از کارشناسان ادامه داد: «ژاپن اسلامی» اصطلاح نویسنده این کتاب نیست شاید بیش از صد مقاله طی ده سال گذشته راجع به آن نوشته شده است.
«رهدار» که در مورد این اصطلاح نیز نقدهایی داشت، افزود: ادعایی که در این مورد هست، این است که ژاپن خود را به غرب نزدیک کرده و تکنولوژی آن را در حالی گرفته که فرهنگ غرب را نگرفته است. چه اشکالی دارد که کشورهای اسلامی نیز مانند ژاپن خود را به غرب نزدیک کرده مانند ژاپن عمل کنند؟
رئیس موسسه فتوح اندیشه قم در ادامه نقدهای وارده بر کتاب «استمرار انقلاب اسلامی به کدام روایت»، را در چهار محور ارزیابی و بیان کرد: نخستین نقد در گزارشی که در مورد گفتمانهای داده شده وارد است، اگر گفته نشود که غلط گزارش شده، باید گفت که به طور قطع ناقص گزارش شده است. اینکه مجوز نویسی نوشته شده، دلیلی برای ناقص نویسی آن ندارد.
وی التزام نویسنده بر محور مباحثمربوط به مقام معظم رهبری را ضمن تقدیر به دلیل آنکه ایشان با توجه به حیثحقوقی که دارند و بعضی اوقات بحثهای مطرح شده از اولویت منطقی خارج میشوند را در استناد به مباحثعلمی نادرست ارزیابی کرد.
«رهدار» همچنین در مورد محور نقد غرب در این کتاب هم تصریح کرد: وقتی صورتهای جدیدی از غرب مشاهده میشود، منابع و تقسیم بندیهای گذشته توان رصد همه داشتههای غرب و آسیبهای آن را ندارد. امروز مساله «هویت»، «گسست نسلی» و «زبانی» یکی از چالشهای جدی دنیای غرب است. باید به تناسب صورتهای جدید غرب از منابع جدید و نو استفاده میشد.
او در آخرین محور نقد خود بر این کتاب ضمن اشاره بر بحثنظریه تمدن گرایی اسلامی و موضوع فقه اجتماعی و فقه حکومتی افزود: باید ظرفیتهای ادیان دیگر نیز به استنطاق کشیده میشد. در تمدن اسلامی هر چند هسته حرکت اندیشههای شیعی و انقلاب اسلامی است، تمدن اسلامی قطعاً نمیتواند فقط بر دوش شیعه باشد.