خبرگزاری کار ایران

گزارش " ایلنا " از کوچکی بزرگراه های بزرگ؛

بم - زاهدان ایمن می شود؟

بم - زاهدان ایمن می شود؟
کد خبر : ۱۴۲۱۶۳

بزرگراه میرجاوه - زاهدان - بم که از مسیر های استراتژیک استان بوده و نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه دارد تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که آن هم مدیون فعالیتی از سال ۸۶ تا کنون است.

" بزرگراه " یکی از افتخارات بشرِ قرن ۲۰ است. افتخاری که برای نخستین بار در سال ۱۹۲۹ میلادی آلمان ها به آن دست یافتند. امروز بزرگراه ها پیشرفته تر شده و پله خورده اند. پیشرفتی که احداثبزرگراه ها را امروزه به اندازه ای رساند که به طبقاتی شدن آنها منجر شده است. دانشی که برای نخستین بار در اصفهان و پس از آن در تهران نیز خود نمایی کرده.

اکنون اما هنوز محورهای زیادی در کشور فاقد بزرگراه هستند. فقدانی که همه ساله یکی از دلایل بروز حوادثرانندگی است. سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی که بزرگراه زیادی ندارد. در حالی سهم این استان از بزرگراه های کشور ۲۰۰ کیلومتر می باشد که ۱۳ هزار کیلومتر بزرگراه در کشور زیر بار ترافیک قرار دارند.

به گزارش " ایلنا " یک محور شمال جنوب به طول هزار کیلومتر و دو محور شرقی غربی به مسافت ۵۰۰ کیلومتر در برنامه توسعه راهی استان قرار دارد. بزرگراه میرجاوه – زاهدان – بم مهمترین محور شرق به غرب استان بوده که نقش اقتصادی مهمی در توسعه ترانزیت کالا از آسیای شرقی به آسیای مرکزی دارد، بزرگراهی که با گذشت شش سال از آغاز احداثآن تا کنون فقط ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته. پیشرفتی که به گفته معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در یک سال اخیر محقق شده است.

وی همچنین گفته که ساخت این بزرگراه قبل از سال ۹۱ به مدت دو سال در تعطیلی به سر می برده است. تعطیلی که از آن به عنوان اصلی ترین عامل کندی ساخت یاد می شود.

" محمود میری " همچنین در آخرین بازدیدی که به همراه خبرنگاران از بزرگراه میرجاوه - زاهدان - بم داشته، می گوید که از سال ۸۶ تا شهریور ۹۱ این بزرگراه تنها پنج کیلومتر آسفالت شده و اکنون با گذشت یک سال پوشش آسفالت آن به ۳۷ کیلومتر افزایش یافته است. اما این بزرگراه که به صورت مشترک توسط کرمان و سیستان و بلوچستان ساخته می شود اعتبار برابری می گیرد. اعتباری که اعتدالی با طول اجرای پروژه ندارد.

معاون استاندار در این باره اشاره می کند که ۳۵۰ کیلومتر تعهد ساخت استان به اندازه ۸۰ کیلومتر از این پروژه در کرمان اعتبار می گیرد. او می افزاید که در سال گذشته بابت این بزرگراه هر استان هفت میلیارد تومان پول گرفته اند.

" میری " در ادامه تاکید می کند که با هفت میلیارد تومان تنها می شود ۳ کیلومتر راه ساخت. پس چطور ۳۲ کیلومتر بزرگراه جدید ساخت شد؟ پاسخ را این عضو شورای تامین مسکن سیستان و بلوچستان " طلب " به پیمانکاران می خواند. طلبی که به گفته میری از مجموع پروژه های حوزه راه استان ۱۷۲ میلیارد تومان است.

وی ادامه می دهد که در کل کشور ۴۶۰ میلیارد تومان دولت به پیمانکاران بدهکار شده و باید آنها را بپردازد تا سرعت توسعه بزرگراه ها بیشتر شود. سرعتی که آهنگ آن در برنامه پنجم توسعه به ساخت ۲۵ هزار کیلومتر بزرگراه باید بیانجامد.

" محمود میری " از تلاش چهار باره خود برای دریافت مطالبات پیمانکاران به وزارت راه از طریق دیدار با وزیر جدید می گوید و می افزاید: «با جبران بدهی فعالیت کارگاه های راه سازی به شش برابر افزایش می یابد».

کیلومتر ۳۷ درست اولین مقصد بازدید مان از مراحل ساخت بزرگراه میرجاوه – زاهدان – بم است. مقصدی که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی ده کیلومتر آن قیر پاشی شده تا عملیات آسفالت آن آغاز شود ولی قیر نیست.

" ابوالفضل باقرنیا " می گوید که خرید قیرِ تنی ۲ میلیون تومان پول نقد می خواهد و برای ده کیلومتر آسفالت، ۳ میلیارد تومان پول لازم است. پولی که تا نباشد قیری نخواهد بود. او اما وعده می دهد که در صورت تامین قیر این ده کیلومتر ظرف دو ماه آماده می شود.

وی با توضیح اینکه این بزرگراه در حال حاضر در سه قطعه در حال ساخت می باشد، تیم را برای بازدید از قطعه دوم و سوم آماده می کند. قطعاتی که گفته می شود طی یک سال گذشته مراحل ساخت آنها آغاز شده است.

" ابولفضل باقرنیا " مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ما می گوید: «قطعه دوم و سوم این بزرگراه به طول ۶۰ کیلومتر هر کدام ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند»

" میری " معاون استاندار در ادامه بدهی شرکت سازنده قطعه سوم این بزرگراه را ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام می کند، می افزاید: «واقعیت موجود این است، اگر ریسک نشود کاری انجام نمی شود». الیاس سرهنگیان مدیر پروژه قطعه سوم این بزرگراه اما میزان پیشرفت این قطعه را به خبرنگار ما بین ۳۲ تا ۳۳ درصد می خواند و سرعت کار را مطلوب می داند.

وی همچنین با ارائه گزارشی از وضعیت ساخت بزرگراه های استان، ادامه می دهد: «حدود ۱۵۰۰ کیلومتر راه در استان در حال ساخت است که ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه طی یک سال اخیر زیر بار ترافیک رفته و حدود ۳۰۰ کیلومتر دیگر نیز در این مدت برای ساخت با پیمانکاران انعقاد قرارداد شده اند.»

وی ادامه می دهد که طلب پیمانکاران نیز از طریق وزارت راه پیگیری شده و در صورت گشایش اعتبار از محل خصوصی سازی می توان بخشی از آنها را پرداخت کرد. پرداختی که طی ماه های گذشته نیز صورت گرفت. میری آخرین پرداخت مطالبات پیمانکاران کل کشور از محل فروش سهام شرکت های دولتی را ۱۰۴ میلیارد تومان اعلام می کند و می گوید که از این مبلغ ۵۴ میلیارد تومان به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت. اختصاصی که به اندازه استان های دیگر بود.

سیستان و بلوچستان استانی که فاصله جنوب تا شمال آن بیش از ۷۰۰ کیلومتر است. فاصله ای که خیلی نادر در استان دیگری ممکن می شود. کارشناسان بخشی از علت توسعه نیافتگی استان را عقب افتادگی از زیرساخت های حمل و نقل می دانند. زیرساختی که به طور مستقیم در استفاده از ظرفیت های مرزی تاثیر مستقیمی داشته است.

سخنی که مقام معظم رهبری طی سفر ده سال اخیر خود به استان در مورد اینکه اتصال چابهار - میلک می تواند شرق کشور را متحول کند، داشته اند، گویای توجه ایشان به پیش نیاز توسعه شرق کشور می باشد. پیش نیازی که اکنون با بودجه های قطره چکانی همراه و امید مردم به توسعه را کمرنگ کرده است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز