خبرگزاری کار ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛

نحوه مواجهه نظام آموزشی کشور در مواجهه با کرونا

نحوه مواجهه نظام آموزشی کشور در مواجهه با کرونا
کد خبر : ۸۸۰۴۰۹

مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی در گزارشی نحوه مواجهه نظام آموزشی کشور با کرونا را ارائه داد.

به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز  پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی کارشناسی«نحوه مواجهه نظام آموزشی کشور با ویروس کرونا» پرداخته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در ابتدای این گزارش با بررسی مسئله مطرح شده در کشور عنوان کرده است که ویروس کرونا‌ تاکنون در جهان حدود ۳۶ کشور ازجمله ایران را درگیر کرده است. اگرچه همه اقشار و گروه‌های سنی در معرض خطر این بیماری قرار دارند، اما با توجه به جمعیت بالای دانش‌‌آموزان و دانشجویان، تراکم کلاس‌های درسی و دانشگاهی، استفاده از امکانات و فضاهای عمومی و مشترک و درنتیجه آن پیامدهای سلامتی و احتمال بالای انتقال ویروس از طریق این دو گروه به آحاد جامعه، مراقبت و کنترل فضاهای آموزشی از نخستین اقدامات کشورهای مبتلا به این بیماری است.

این گزارش در تبیین مواجهه نظام آموزشی چین با ویروس کرونا می‌افزاید که آغاز شیوع ویروس کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین به‌حدی رسید که مدارس و دانشگاه‌ها ازجمله‌‌ اولین نهادهایی بودند که ازسوی دولت چین تعطیل شدند. با توجه به خطر انتقال سریع این ویروس به‌خصوص در مکان‌‌های پرازدحام و با عنایت به حجم گسترده جمعیت دانش‌‌آموزی و دانشجویی در کشور چین، با گذشت حدود یک ماه (از ۲۲ ژانویه) از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها دولت چین تاکنون نیز اجازه بازگشایی به آنها نداده است.

گفتنی است که مقرر گردیده این روند تا پایان فوریه ۲۰۲۰ (یک هفته دیگر) نیز ادامه یابد. اما سیاست دولت چین در این مدت این بوده است که «مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل است؛ لکن آموزش و یادگیری تعطیل نیست». بر همین اساس سازوکارهای بسیار گسترده‌‌ای برای پیشبرد امور آموزشی و تحقیقاتی با تمرکز بر بستر فضای مجازی و آموزش از راه دور طراحی و تدوین نموده‌‌اند.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در تشریح سازوکارهای جدی دولت چین در مواجه با ویروس کرونا به مواردی همچون تشکیل کمیته‌‌‌‌ای در هر دانشگاه برای پیگیری‌‌های فعالیت‌‌های آن دانشگاه درخصوص مواجهه با ویروس کرونا، برگزاری کلاس‌‌های درس در بستر فضای مجازی، دسترسی رایگان به محتوای مقالات، کتاب‌‌ها، پایان‌نامه‌ها برای دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید، ارائه محتوی و تکالیف درسی ویژه دانش‌‌آموزان در بستر فضای مجازی ازسوی دولت و ایجاد امکان ارتباط دانش‌‌آموزان و اولیای آنها با مدیران و معلمان مدارس، پُر کردن اوقات دانش‌‌آموزان در منزل با برگزاری مسابقات تلویزیونی، دسترسی آزاد به بازی‌های رایگان، اشاره دارد.

مرکز پژوهش‌های ملجس شورای اسلامی در ادامه این گزارش با تبیین توصیه‌هایی در راستای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا،‌ ۵ راهکار را ارائه می‌کند؛ نخست آنکه با هدف کنترل و مقابله بهینه با شیوع و گسترش این بیماری در جامعه و ایجاد وحدت رویه در مدیریت نظام آموزشی کشور، کلیه مدارس و دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی کشور به مدت سه هفته تا پایان اسفندماه تعطیل شوند و برای جبران عقب‌‌ماندگی‌‌های تحصیلی به میزان روزهای تعطیل‌‌شده به سال تحصیلی افزوده شود. دوم آنکه سازمان صداوسیما برنامه‌‌های رایج شبکه آموزش را متوقف کند و متناسب با شرایط کنونی کشور درخصوص ویروس کرونا و تعطیلی نظام آموزشی، به تهیه و پخش برنامه‌‌های آموزشی و پرورشی ویژه دانش‌‌آموزان (به‌خصوص در مقاطع دبستان که امکان خودخوانی کتاب‌های درسی وجود ندارد) اقدام کند. سومین راهکار این است که وزارت آموزش و پرورش محتوی چندرسانه‌‌‌‌ای آموزش کتاب‌های درسی دانش‌‌آموزان در پایه‌‌های مختلف تحصیلی را برای استفاده دانش‌‌آموزان به‌صورت رایگان در پورتال خود قرار دهد. چهارمین راهکار عنوان می‌کند که وزارت آموزش و پرورش مدیران مدارس و معلمان را مکلف نماید تا در راستای ارائه محتوای کتب درسی به دانش‌آموزان از بستر پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی استفاده نمایند و در نهایت اینکه تشکیل کمیته هماهنگی مقابله با کرونا در تمامی دانشگاه‌ها به‌منظور پایش و ارزیابی وضعیت آموزشی و سلامتی دانشجویان دانشگاه و تصمیم‌گیری درخصوص ضرورت حضور معدود دانشجویان دارای پروژه‌های تحقیقاتی در دانشگاه و خوابگاه.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز