شکوریراد:
در کشور ما احزاب را مزاحم تلقی میکنند/ اصل حزب اتحاد بر استفاده از فرصت انتخابات و شرکت در آن است
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: در کشور ما احزاب را مزاحم تلقی میکنند، در حالی که احزاب باید فرصت تلقی شوند چرا که افرادی که دغدغه دارند جمع شده و سازماندهی میشوند تا به حاکمیت کمک کنند اما حاکمیت آنها را مزاحم تلقی میکند.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی شکوریراد در نشست خبری صبح امروز ۲۹ مهرماه ۹۸ که در ساختمان مرکزی حزب برگزار شد، گفت: بیش از ۴ سال است که حزب اتحاد تاسیس و آغاز به کار کرده است و در آستانه پنجمین کنگره حزبی یا مجمع عمومی هستیم.
وی با اشاره به اینکه در مجلس نهم قانون احزاب تصویب شد که خوب نبود؛ در کشور ما احزاب را مزاحم تلقی میکنند در حالی که احزاب باید فرصت تلقی شوند چرا که افرادی که دغدغه دارند جمع می شوند و سازماندهی می شوند تا به حاکمیت کمک کنند اما حاکمیت آنها را مزاحم تلقی میکند.
وی بابیان اینکه دو دوره دو ساله شورای مرکزی حزب اتحاد را پشت سرگذاشتهایم و در سی آبانماه امسال کنگره یا مجمع عمومی حزب برگزار میشود، گفت: حزب اتحاد در این مدت در ۳۰ مرکز استان و ۱۵۰ شهرستان حوزههای حزبی تشکیل داده و مقدمات برای تشکیل در سایر حوزهها نیز فراهم است.
وی ادامه داد: حزب اتحاد عضو شورای هماهنگی و شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان است و با سایر احزاب همکاری دارد و نماینده حزب در این دو شورا خانم آذر منصوری است که فعالیت موثر دارند.
وی تاکید کرد: حزب مواضع خود را از طریق دبیر کل، قائم مقام، سخنگو و بیانیهها اظهار میکند و در مسائل مختلف کشور هم اظهار نظر کرده و غایب نبوده است.
دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: پرسشگری نماد یک جامعه زنده است و میتواند باعث پویایی جامعه شود و همانطور که ما دنبال پاسخ برای پرسشهایمان هستیم اما به اندازه سهم خودمان آماده هستیم به جامعه و خبرنگاران پاسخگو باشیم.
شکوری راد جمعبندی مواضع حزب اتحاد که در دفتر سیاسی این حزب تهیه شده و به شورای عالی سیاستگذاری نیز ارسال شده است، را اینگونه مطرح کرد: حزب اتحاد ایران اسلامى با تأکید بر اولویت احیا سرمایهاجتماعی و اعتبار اصلاحطلبان موارد زیر را به عنوان موضع و رویکرد حزب در نحوه ورود به موضوع انتخابات مجلس یازدهم در دفتر سیاسى مصوب نمود:
- اصل بر استفاده از فرصت انتخابات و شرکت در آن است مگر آنکه مفهوم انتخابات شکل نگیرد.
- افراد صاحب صلاحیت شناسایی شوند و لیست انتخابات قبل از ثبت نام مشخص گردد و به آنها توصیه شود ثبت نام کنند.
- لیست انتخاباتی اصیل قبل از اعلام نظر شورای نگهبان در مورد صلاحیت نامزدها اعلام شود.
- اگر در جایی فرد صاحب صلاحیت نداشتیم نامزد معرفی نکنیم.
- اصل بر اتحاد و انسجام اصلاحطلبان است و اگر این انسجام در هر حوزهای شکل نگرفت حزب بالاستقلال نامزد معرفی میکند.
- نمایندگان فعلی ارزیابی شوند و مشخص شود که از نامزدی کدامیک از آنان حمایت خواهد شد.افرادی از لیست امید که عملکرد مناسبی نداشته اند مورد حمایت قرار نخواهند گرفت.
- برنامهای برای مجلس یازدهم تنظیم شود و بر اساس آن تبلیغ صورت بگیرد. این برنامه قابلیت انجام در یک دوره مجلس را خواهد داشت و عملکرد نمایندگان و فراکسیون اصلاحطلبان در مجلس یازدهم بر اساس آن سنجیده خواهد شد.
- نامزد انتخابات باید برنامه انتخاباتی را بپذیرد و تعهد خود را به آن اعلام کند.
- نامزدهای مورد حمایت اصلاحطلبان تعهد خواهند داد که عضو فراکسیون اصلاحطلبان خواهند بود.
- نامزدهایی که عضو یک حزب باشند به افرادی که عضویت در هیچ حزبی ندارند مقدم هستند.
- هر نامزد انتخاباتی اگر عضو حزب نباشد قبل از قرار گرفتن در لیست رسما به یکی از احزاب بپیوندد.
- باید شورایی از طرف شورایعالی سیاستگذاری مسئولیت ساماندهی نمایندگان منتخب را پیش از شروع به کار مجلس برعهده بگیرد و در طول دوره در تعامل با فراکیسیون اصلاحطلبان بوده، بر عملکرد آنها نظارت کرده و اجرای برنامه را از آنها مطالبه کند.
- حزب اتحاد بر عملکرد نمایندگان عضو خود نظارت مستمر خواهد داشت و به آنها در انجام وظایفشان کمک خواهد کرد.
دبیرکل حزب اتخاد ملت همچنین معیارهای اصلی انتخاب نامزدها را به شرح ذیل اعلام کرد:
- اصلاح طلب بودن- عملکرد اصلاح طلبانه روشن
- کارنامه مالی روشن- بری بودن از هرگونه رانت و فساد مالی
- اشتهار اخلاقی روشن و مثبت
- منافع ملی نزد او بر منافع قومی، محلی، جناحی، حزبی و شخصی ترجیح داشته باشد
وی تاکید کرد: موارد فوق با صراحت و دقت قبل از اعلام حمایت از نامزدها بررسی خواهد شد و هر گونه عدم شفافیت موجب عدم حمایت خواهد بود. حزب ستاد انتخابات خود را شکل خواهد داد و در ستاد انتخابات اصلاح طلبان نیز مشارکت فعال خواهد داشت.
وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش شورای عالی اصلاحات نسبت به مواضع انتخاباتی شما چه بوده و از ۳۰ نماینده تهران چند نفر نمره قبولی گرفتهاند؟ گفت: نامه ما به کمیسیون مربوطه ارجاع شده و برآورد ما این است که رویکردهایمان مورد قبول اکثریت اعضای شورای سیاستگذاری قرار خواهد گرفت. نقطه نظرات احزاب به شورای عالی ارائه شده و این شورا به دلیل ماهیت جبههای چابکی لازم را ندارد. شورا درصدد است ستاد انتخابات را شکل دهد و این ستاد به موارد جدیتر میپردازد.
این فعال سیاسی اصلاحطلب گفت: بر اساس معیارهایی فعالیت نمایندگان را بررسی کرده ایم. در مورد تهران معتقدیم وضعیت نمایندگان از مجموع کل کشور بهتر بودهاست. افزاد شاخصی بودهاند که مطالبات مردم را بیان کردهاند. نام نمیبرم اما حتما بدون ملاحظه نظرمان را اعلام خواهیم کرد. معمولا نمایندگان علاقه دارند دوره بعد هم حضور داشته باشند. از نظر ما در مورد نمایندگان تهران نیمی از نمایندگان فعلی ملاک لازم برای حضور مجدد در لیست را دارند.
وی خاطرنشان کرد: در تهران افرادی انتخاب شدند که از سبد تایید صلاحیتها قابل انتخاب بودند. شرایط در تهران به نسبت بهتر بود تا بتوانیم لیست انتخاب کنیم، اما در شهرستانها متاسفانه اینگونه نبود و بعضا افرادی انتخاب شدند که بدوا نمیتوانستند در لیست باشند.
شکوریراد در ارتباط با ائتلاف اصلاحطلبان احزاب میانه رو و اعتدالی و اصولگرا گفت: در انتخابات مجلس ائتلاف دقیقه نودی شکل گرفت که اصلاحطلبان هم از آن راضی نبودند، اما مصلحت بود. در این دوره به حزب اعتدال و توسعه گفته شده اگر تمایل دارند میتوانند به عنوان یکی از احزاب در جلسات حاضر باشند. ما ۲۸ حزب در جلسات داریم که آنها هم میتوانند حزب ۲۹ام باشند، اما اینکه یک طرف مذاکره آنها باشند و یک طرف اصلاحطلبان باید بگویم به هیچ وجه چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
دبیرکل حزب اتحاد ملت در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اعلام نظرسنجیها در خصوص اقبال افکار عمومی به اصلاح طلبان در انتخابات گفت: نظرسنجیهای مختلفی انجام شده و در همه اینها میزان مشارکت پایین برآورد میشود، اما وضعیت اینگونه نیست که جناح مقابل دست بالا را داشته باشد. هواداران آنها از اول تصمیم به شرکت دارند و نگاهشان به انتخابات مناسکی است و نه آگاهی سیاسی؛ بنابراین اصولگراها برای آوردن هوادارانشان مشکل کمتری دارند، هر چند در آنها هم ریزش اتفاق افتاده است.
وی در ادامه چنین گفت: سال گذشته فضا برای انتخابات منفی بود، اما امروز به مرحلهای رسیدهایم که بخشی از مردم آمادگی دارند درباره انتخابات صحبت کنند. پس شرایط نسبت به سال گذشته برای ما بسیار بهتر شده اما مطلوب نیست. هرچه به انتخابات نزدیکتر شویم گوشها هم شنواتر خواهد شد.
شکوریراد در ادامه با بیان اینکه ما رویکردهایمان روشن است و در «انتخابات» شرکت میکنیم، افزود: همانطور که آقای خاتمی گفتند شرکت در انتخابات لزوما به معنای ارائه لیست نیست. برای ما مهم است مردم با آمادگی بیایند تا جدیتر به انتخابات فکر کنند.
وی در واکنش به ادعای خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی گروههای اصولگرا از الان خود را برنده میدانند، چنین ابراز عقیده کرد: مشکل ما اصلاحطلبها نظارت استصوابی و امکان حضور نامزدهای اصلی در انتخابات است. ما مشکل چندانی برای انسجام نداریم. فرایند رسیدن به انسجام در ما کارآمدتر از اصولگرایان است. مشکل اصلی آنها بدست آوردن انسجام است و هیچ ساز و کاری برای آنها ندارند.
وی در ادامه گفت: احمدینژاد اصولگرایان را منفجر و آنها را به شاخههای مختلف تقسیم کرد. بعد از ایت الله مهدوی کنی هم آنها نتوانستند دیگر کسی را پیدا کنند که این نقش را ایفا کند. بخشی از سهم پیروزی اصلاحطلبان مرهون انسجام است و بخشی از دلیل شکست اصولگرایان تشتت میان آنها بوده و هیچ چشم اندازی هم برای انسجامشان نیست.
وی اظهار کرد: طرح موضوع راه اندازی یک جریان سوم از سوی بعضی اصولگراها هم چشم انداز روشنی ندارد.
شکوری راد در پاسخ به انتقاداتی که به شورای شهر پنجم شده است گفت: ارزیابی من از عملکرد شورای شهر عملکرد موفقی است. دوره پنجم شورای تهران مقارن شد با وضعیت فعالیت اقتصادی کشور و عملکرد دولت. این شورا شورای موفقی است و کسانی که به خصوص در آن عضو هستند کارنامه موفقی داشتند.
وی گفت: اما اگر انتخاب شهردار را بگوییم، بله مشکلاتی پیش آمد. انتخاب اول انتخاب مثبتی بود که به خاطر فشارهای بیرونی و اشتباه فردی خود او مشکل پیدا کرد. انتخاب دوم هم فرد شایستهای بود اما مجالی پیدا نشد برای خدماتش و شهردار سوم هم رو به جلو در حال حرکت است.
این فعال سیاسی سپس تصریح کرد: به هر حال اینها میراثدار ۱۲ سال شهرداری قالیباف هستند. سه دوره شورای شهر داشتیم و اصلا کسی از عملکرد آنها خبری نداشت چون فضای پرسشگری وجود نداشت امروز این فضا وجود دارد. الان از شما بپرسند شورای سوم و چهارم چه کرده اصلا یادتان نمیآید و خاطرهای از عملکردشان نداریم چون وجود نداشتند که عملکردی داشته باشند. اما شورای پنجم زیر ذرهبین است. در مجموع شورای پنجم را موفق میدانم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه موضوع اصلاح اصلاحات چیست که به تازگی توسط برخی اصلاحطلبان مطرح شده گفت:اصلاحات واژهای کلی است برای اینکه یک احساس عمومی این بود در سال ۵۷ آرمانهایی برای انقلاب وجود داشت که بر اساس آن انقلاب صورت گرفت. احساس میشد آن ارکانها در ریل خودش نیست.
وی در تبیین این موضع گفت: دوم خرداد ۷۶ نو شدن دوباره آن آرمانها بود. مردم تحقق همان آرمانها را میخواستند. علت این انگیزه هم عملکردها و رویکردهایی بود که از آرمان ها فاصله گرفته بود. اصلاح اصلاحات معطوف به توجهات جدیدی است که لازم بود اصلاحطلبان داشته باشند، مشخصا مطالبات مردم را میگویم که از آن غفلت شده بود. گفتمان اصلاحات بسته و محدود نیست. این گفتمان سیال بودن خاص خود را دارد.
شکوری در پاسخ به خبرنگاری که گفت«گفته میشد عارف سرلیست نخواهد بود و برای ۱۴۰۰ میآید اگر تایید میکنید سرلیست کیست؟» اظهار کرد: من مستقیما از آقای دکتر عارف چنین چیزی نشنیدهام، ولی شنیدههایی وجود دارد که احتمالا بر اساس همان شنیدهها چنین مباحثی مطرح میشود. چندی پیش هم میزبان ایشان بودیم در حزب و خانم منصوری هم عضو هیئت رییسه شورای عالی هستند و جلسات نزدیکی با ایشان دارند، اما چنین چیزی مستقیما نشنیدهام، البته برداشت من دور از این خبر نیست.
من هم متولی تایید یا رد اخبار دیگران نیستیم. وقتی هنوز لیستی نداریم طبیعتا سرلیست هم نمیتوانیم داشته باشیم.
وی در ادامه گفت: نهایتا اگر افرادی که میخواهیم، در صحنه حضور داشته باشند حتما افرادی که قابلیت سرلیستی داشته باشند را داریم. اگر شرایط به گونهای پیش رفت که تصمیم گرفتیم در تهران لیست بدهیم و دامنه انتخابمان آنقدر بسته باشد که تنها از میان همین نمایندگان تهران حق انتخاب داشته باشیم آن وقت فکر میکنیم اصلا شرایط لیست دادن وجود دارد یا خیر؟در مورد کاندیداتوری اقای دکتر عارف برای ۱۴۰۰ هیچ بحث تشکیلاتی نشده است.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر شروط اصلاحطلبان برای ارائه لیست انتخاباتی گفت: هرکسی در هر کاری برای خودش شرط میگذارد شما جایی هم بخواهید بروید برای خودتان شرط میگذارید که احترامتان حفظ شود. این یک معنا است. یک معنا هم شرط گذاری برای دیگران است. ما در انتخابات برای کسی شرط نمیگذاریم.
وی تاکید کرد: ما شرایط را بررسی میکنیم و تصمیممان را میگیریم. سال ۹۲ این تصمیم طرف مقابل را آچمز کرد و غافلگیر شدند. ما با شرط گذاشتن اختیارمان را به کسی نمیدهیم. اما میگوییم بر اساس این حجم از اراده و تصمیم وارد انتخابات میشویم.
وی در ادامه گفت: در شورای عالی بحثهایی دربارهی چگونگی رسیدن به لیست وجود دارد و طرحهایی هم ارائه شده است که میتواند منجر به مشارکت گستردهتر بدنه اصلاحات برای تعیین لیست نامزدها شود.این طرحها با توجه به امکانات تکنولوژی وجود دارد و در حال بحث روی آن هستیم. هنوز چیزی قطعی نیست و تا کنون دو جلسه پیرامون این طرحها برگزار شده و هنوز جمعبندی صورت نگرفته است.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: ما در شرایط ایران سیاستورزی میکنیم. یکی از ایراداتی که میگیرند این است که چرا مماشات میکنید. من منکر این مماشات نیستم اما علتش باقی ماندن فضای سیاست ورزی است. اصلاحات نه به سمت انقلاب میرود نه محافظه کاری. ما باید امکان اصلاح را فراهم کنیم. مماشات و خویشتنداری به معنای صرف نظر از مطالبات مردم نیست. تلاش سخت و سنگینی را اصلاحطلبان انجام میدهند. ما دستاوردهایی هم داشته ایم. انتخابات همچنان امکان بدست آوردن دستاورد را میدهد. تا زمانی که مفهوم انتخابات شکل بگیرد امکان کسب دستاورد وجود دارد.
وی افزود: در ۲ خرداد ۷۶ در انتخابات مجلس ششم و ۹۲ و ۹۴ و ۹۶ نشان دادهایم از حداقل شرایط و در چنین شرایطی دستاوردهایی کسب شده که به نظر من نشان افتخار باید داد اما در ازای قسمت خالی لیوان مورد انتقاد هستیم و آن را قبول داریم که نمیتوانیم به حداکثر مطالبات رسیدگی کنیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر راهبرد حزب اتحاد ملت در شورای عالی اصلاحطلبان پذیرفته نشد یا شرایط همچنان سلبی بود رویکرد حزب چیست؟ گفت: انتقادی که میشود این است که به وضعیت معیشتی مردم کمتر توجه میشود و اصولگرایان روی این محور و شعارها بیشتر کار میکنند ما میدانستیم طرح شعارهای احمدینژاد صادقانه نیست اما ببینید نتیجه درآمدهای دولت احمدینژاد و شعارهای عدالتخواهانه چه بود؟ طرح مسکن مهر بنا بود مشکل مسکن مردم را حل کند اما نتیجهاش چه بود؟ آیا مردم توانمند شدند؟ ما در معرض این سوال هستیم که چرا در شعارهایمان کمتر به عدالت توجه کردهایم. تبار ما به چپ اسلامی برمیگردد که منادی شعارهای عدالتطلبانه و به نفع طبقات محروم بود و جنگ فقر و غنا اصلا شعار جناح چپ بود.
وی گفت: این شعارهای طرفداری از طبقات محروم جامعه در دوم خرداد به شعارهای توسعه سیاسی بیشتر سوق پیدا کرد و شعار اقتصادی کمتر داده شد اما کارنامه اقتصادی دولت اصلاحات بسیار بهتر و پربارتر از سایر ادوار است و ایران اماده یک جهش اقتصادی به نفع طبقات محروم بود. این انتقاد به ما وارد است که همواره در شعارهایمان حمایت از طبقات محروم کمتر بوده است.در همین جمع بندی ما راهکارهایی داریم که اگر جبهه اصلاحات این راهبردها را مورد قبول قرار نداد چه کنیم. ما از شورای عالی پشتیبانی میکنیم و از بزرگترین احزاب حاضر در مجموعه هستیم. ما وحدت شکن نخواهیم بود. تلاشمان این است که به حداکثر انسجام برسیم. اگر نظراتمان تامین نشود ممکن است خیلی آهسته کنار بنشینیم اما معارض تصمیمات جبههای نخواهیم بود.
وی سپس گفت: پارامترهای متعددی در شکلگیری فضای انتخابات موثر است ما در ذهنمان میدانیم چه خواهیم کرد اما تصمیم عملی را به وقتش اتخاذ و اعلام میکنیم. ما در سال گذشته هیچ دفاعی از عملکرد دولت نداشتیم. در ماههای اخیر شرایط بهتر شده است. اینکه به وضعیت بغرنج نرسیدیم و دولت توانست نرخ ارز و تورم را کنترل کند یعنی شرایط رو به بهبود است دولت اگر اقدامات امیدآفرین انجام دهد طبیعتا روی مشارکت مردم در انتخابات هم تاثیر میگذارد.
وی سپس گفت: هنگام روی کار آمدن آقای رئیسی ما اعلام کردیم که علی رغم آنکه عوامل خوشبین کننده وجود ندارد اما خوش بینانه نکاه میکنیم. فعلا در حال ارزیابی هستیم در بعضی زمینه ها جدیتی را میبینیم اما ناخرسندیم چراکه حتی در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی هم احساس می کنیم که بدون تبعیض برخوردها صورت نمی گیرد.
شکوریراد سپس تصریح کرد: در ارزیابیها در مجموعه اصولگراها طیف احمدینژاد دست بالا را در سهم آراء دارد ولی اینها حداکثر میزان حمایتی که میتوانند جلب کنند همین است.احمدینژاد سقف رایش همین است. به طریق اولی قالیباف هم همین است. او بین اصولگرایان هم تقریبا سوخته است. تعداد هوادارانش بعد از احمدی نژاد دوم است اما جمع این دو هم عدد قابل ملاحظهای نمیشد و اساسا ائتلاف این دو هم به این راحتی نیست. آنها ساز و کاری برای رسیدن به اتفاق نظر ندارند.بخشی از آنها به این نتیجه رسیدهاند که با این چهرهها هیچ کاری نمیتوانند بکنند پس یک جریان جدید راه بیاندازید تحت عنوان جریان جوان مومن انقلابی و همه مسنها و میانسالهایشان را پس بزنند اما باید ببینند چه چیزی قرار است عرضه کنند که برای مردم جذابیت داشته باشد.
وی گفت: احمدی نژاد خودش را در تضاد با هاشمی به عنوان نماینده حاکمیت معرفی کرد. این جوانان مومن انقلابی قرار است اپوزیسیون چه کسی شوند تا از مردم رای بگیرند و دلبری کنند؟ آنها البته ابزار و امکانات فراوانی در اختیارشان است. در سالهای اخیر اصولگراها توانستهاند در فضای رسانهای مزیت نسبی اصلاحطلبان را بگیرند و عملا دست بالا دارند اما این کار با صرف هزینه بسیار بالا اتفاق افتاده اما در عین حال پیامهایشان گیرا نیست و نمیتوانند بدنه را مجاب کنند.
وی همچنین تاکید کرد که حتما در انتخابات آینده با یک آرایش جدید سیاسی مواجه خواهیم بود و گفت: چشم انداز این آرایش برای ما منفی نیست.
دبیر کل حزب اتحاد ملت در واکنش به دستگیری روحالله زم گفت: همان روزی که خبر دستگیری آقای زم مطرح شد بحث مفصلی کردیم و به این جمع بندی رسیدیم که موضع ما عدم ورود به موضوع است. در ماهیت و وابستگیهای آقای زم هیچ چیز شفافی وجود ندارد. نظری که قابل ابراز باشد نداریم. هیچ خبر رسمی درباره بازداشت ایشان را هم باور نمیکنیم.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا جریان اصلاحات رهبر دارد گفت: آقای خاتمی ایدهاش ایده رشد مردم و جامعه است و به دنبال نقش رهبری اصلاحات نیست. ما باید آگاهی دهیم و مردم راهشان را انتخاب کنند. اگر رهبری به معنای انسجام بخشی باشد اقای خاتمی با شورای عالی اصلاحات این ساز و کار را پیش پای اصلاحطلبان گذاشته است. وقتی ایشان را ممنوع التصویر کردهاند ایشان هم به اقتضای شرایط کار خودش را میکند. ایشان نیاز ی به امر و نهی کردن ندارد.
وی در ارتباط با حضور جهانگیری به عنوان یک اصلاح طلب در دولت دوازدهم گفت: من هم معتقدم اقای جهانگیری در دولت دوم روحانی سوخت اما نه این معنا که از دست رفت اما لطمه دید و خودش را قربانی دولت کرد ما هم توصیه کردیم از دولت خارج شود اما این کار را ایشان نکرد. تصمیم ایشان به ماندن در دولت تصمیم شخصی خودش بود. ما هم از ساز و کارهای درون دولت راضی نیستیم حلقه اطراف اقای روحانی خیلی بسته است و تعامل ما با دولت در حد همین افطاری سالانه است. ما هنوز از دولت حمایت میکنیم و چوبش را هم میخوریم. اما همچنان معتقدیم خیر جامعه و بهبود شرایط در همین دولت رقم میخورد.
وی همچنین گفت: در حوزه بین المللی اگر برجام ۲ رقم بخورد دست دولت هم بازتر میشود.
شکوری راد در ادامه با انتقاد از آنچه آن را برخوردهای امنیتی سنگین با دانشجویان میخواند،گفت: دانشجو تهدید امنیتی نیست.
وی همچنین تصریح کرد:من یادم است که در مراسم افتتاحیه دانشگاه هر سال یک دانشجو بدون هیچ چک کردنی بلند میشد و حرفش را میزد. من حتی اسامی آن دانشجوها را هم یادم است. در دوره آقای هاشمی سال اول من حرف زدم که آقای هاشمی نیامد پای حرف ما بنشیند. سال دومش هم خواستند متن را چک کنند و از سال سوم هم این سنت کلا برچیده شد. ما این صحنهها را داشتیم. دانشگاهها نبض تپنده جامعه بودند اما الان سرخوردهاند.جمعیت دانشجوی ما چند برابر اول انقلاب است اما نقش آفرینی آنها یک بیستم آن است.