جلیلی در جلسه تفسیر آیات سیاسی در قرآن:
نباید برای فرار از مسئولیت، بهانههای بنیاسراییلی درآورد/ «آتش به اختیار» یعنی عمل به آنچه عهد بستهایم
جلسه تفسیر آیات سیاسی قرآن با حضور جمعی از دانشجویان و طلاب در دفتر سعید جلیلی برگزار شد.
به گزارش ایلنا، در این جلسه جلیلی با بیان اینکه «آتش به اختیار» به معنای سرباز نزدن از بدیهی ترین وظایف اجتماعی، سیاسی و قانونی است، گفت: بر اساس این مفهوم برای فرار از انجام وظایف قانونی و دینی نباید بهانه جویی کرد.
این استاد اندیشه سیاسی اسلام گفت: نباید برای فرار از مسئولیت بهانههای بنیاسرائیلی درآورد و انجام تکالیف بدیهی و ابتدائی، که همگان مخاطب آن هستند منوط به این شود که باید حتما به شخص من در این مورد دستور یا اجازهای داده شود!
جلیلی در ادامه با اشاره به آیات ۴۴ و ۴۵ سوره توبه بیان کرد: بر اساس این آیات انجام بدیهی ترین وظایف قانونی و اجتماعی نباید معطل بماند.
وی هم چنین با قرائت آیه ۸۳ سوره توبه بر مولفه «زمانشناسی و انجام مسئولیت در وقت خود» تاکید کرد و گفت: «آتش به اختیار» بدین معناست که وقتی کار از کار گذشت و تمام شد تازه با صد شرط و شروط به فکر انجام مسئولیت نیفتیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آیات ابتدایی سوره احزاب، گفت: بر این اساس باید مطالبات رهبری را انجام داد و در برابر تردیدها و تهدیدها جا خالی نکرد.
جلیلی افزود: «آتش به اختیار» یعنی اگر رهبری از ما مطالبهی انجام تکلیف میکند، نگوییم این را خود ایشان انجام میدهد و اگر کسانی نمیخواهند برای انجام مسئولیت و تکالیف قانونی هزینه بدهند، بیعملی خود را توجیه نکنند و به آن القاب و لعاب موجه ندهند.
این استاد اندیشه سیاسی اسلام گفت: بعد دیگر معنای «آتش به اختیار» یعنی قانون، اسلام و اخلاق برای ما تکالیفی قرار داده است که نباید در انجام آن کوتاهی کنیم و مدعیانی که تکالیف قانونی، اخلاقی و دینی خود را انجام نمیدهند، برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت توجیه نیاورند.
جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: طبق آیات ۶۴ و ۷۹ سوره توبه «استهزاء» دیگران نباید مانع عمل صحیح شود، علیرغم استهزاء و مخالفت «پوچ اندیشان» باید انجام وظیفه صورت بگیرد و کسانی با خالی کردن دل انسان مانع رفتارهای صحیح نشوند.
وی در پایان تصریح کرد: آتش به اختیار یعنی عمل به آن چه بدان عهد بسته ایم، حمل صادقانه و مومنانه امانت الهی و حرکت از سر صدق و در زمرهی صادقین قرار گرفتن.