نخبگان بابصیرت، پایههای جوامع هستند
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه نخبگان با بصیرت پایهها و محور جوامع راستیناند، اظهار داشت: اینها هم چشم و هم پای جامعه هستند، یعنی هم جامعه به وسیله آنها راه را میبیند و هم اینکه به وسیله آنها راه میرود.
به گزارش ایلنا، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر روز دوشنبه طی سخنانی در همایش اخلاق و آداب رضوی که در شهر اراک برگزار شد، اظهار داشت: حضرت علی (ع) در سخنی که با کمیل بن زیاد داشت مردم را به سه دسته تقسیم کرده است، دسته اول کسانی که اهل دانشاند و نور خدا در دل آنها تابیده است. یعنی هم دانش دارند و هم بصیرت دارند تا این بصیرت راهنمای آنها در مسیر استفاده از این دانش باشد.
او افزود: آنچه میبینند را درست میآموزند و درست به آن عمل میکنند که حضرت آنها را عالم ربانی نامیده است.
آیت الله اراکی با بیان اینکه نخبگان با بصیرت پایهها و محور جوامع راستیناند، اظهار داشت: اینها هم چشم و هم پای جامعه هستند، یعنی جامعه به وسیله آنها راه را میبیند و هم به وسیله آنها راه میرود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با اشاره به اینکه نخبگان باید تجسم این نوع شخصیت باشند، اظهار داشت: نخبگانی که به همراه دانش از بصیرت نیز برخوردارند چشم و راهنمای جامعه هستند و جامعهای که از نخبگان صالح برخوردار است جامعه صالحی است.
او تأکید کرد: البته نخبگی به ظاهر خوب و سخن گفتن خوب نیست، ممکن است بسیاری از افراد خوب سخن بگویند اما بد عمل کنند بلکه آن کسی که دانش دارد و به آن عمل میکند نخبه است.
آیت الله اراکی گفت: دسته دوم کسانی هستند که در زندگی خود از دسته اول پیروی میکنند یعنی به خوبی نخبه صحیح و صالح را میشناسند و از آن تبعیت میکنند.
او افزود: اما دسته سوم کسانی هستند که نه نخبه اند و نه از نخبگان صالح پیروی میکنند. این دسته از افراد بیشترین آسیب را به جامعه وارد میکنند و همواره جوامع از ناحیه این افراد آسیب میبینند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب در بخش دیگری از سخنانش به روز خبرنگار اشاره کرد و گفت: این روزها آیینهای مختلف تجلیل از خبرنگاران مشاهده میشود که اقدامی بسیار پسندیده است.
او افزود: خبرنگاران، دانشمندان، اساتید حوزه و دانشگاه بخشی از نخبگان در جامعه محسوب می شوند که باید در راستای حفظ جایگاه واقعی خود تلاش کنند.
آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به اینکه در قرآن کریم به دو تیپ شخصیتی اشاره شده، اظهار داشت: این دو تیپ شخصیت در قرآن کریم با اسامی و تعابیر مختلفی آمده است که یکی از این تعابیر «افراد با شخصیت سبک و افراد با شخصیت سنگین» است.
او با اشاره به آیات ۸ و ۹ سوره اعراف (وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازینُهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)* (وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازینُهُ فَأُولئِکَ الَّذینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِما کانُوا بِآیاتِنا یَظْلِمُونَ) اظهار داشت: خداوند در این دو آیه به خوبی به تیپ شخصیتی افراد سبک و سنگین اشاره کرده است. بر اساس این آیات انسانها دو دسته اند یکی افرادی که از نظر شخصیتی وزنشان سبک است اینها خود و سرمایه خود را از دست داده اند و دیگری افرادی که وزن شخصیتی شان سنگین است که رستگارند.
آیت الله اراکی افزود: انسانهای سبک به دلیل بیاعتنایی به آیات الهی وزن خود را از دست میدهند، اینها آیات خداوند را میبینند و به آن ستم میکنند و ستم به آیات الهی بدترین نوع ستم و پایه و ریشه همه ستمهاست.
او با بیان اینکه روز قیامت معیار سنجش حق است و ارزش انسانها در این سنجش مشخص میشود، اظهار داشت: افرادی که در این سنجش غنای معنوی داشته و توشه سفر خود را با اعمال حسنه پر کرده باشند، رستگارند اما افراد سبک توشه، همه چیز را از دست دادهاند و زیانکارند.
آیت الله اراکی افزود: شخصیتهای سبک و تهی، هر آیه و نشانهای که ببینند، انکار می کنند و به آن اعتنایی ندارند اما شخصیتهای پایدار دارای وزن و ماندگاری هستند و اخلاق رضوی که همان اخلاق محمدی و علوی است از جمله این شخصیتهاست.
او با بیان اینکه رفتارهایی که از انسان ها سر میزند، یک پدیده است و رفتارهای زشت پایه و ثمر ندارد، تأکید کرد: نخبگانی که حق را ببینند و به آن برسند به سنگینی می رسند که اینها همان نخبگان راستین هستند اما در مقابل کسانی نیز هستند که حق و راه راست را می بینند اما وارد آن نمی شوند ولی وقتی راه نادرست و کج را می بینند وارد آن می شوند اینها افراد سبک هستند، شخصیت این افراد تهی است و وقتی شخصیتی تهی و سبک شد توازن خود را از دست میدهد و وارونه میشوند. برخی از افراد از اول انقلاب تاکنون چنین بودند که دارای شخصیت وارونهای بودند. هرجا ظلمی از سوی آمریکا و استکبار شد ساکت ماندند اما درکوچکترین مسائل هجمههای زیادی را علیه نظام شروع کردند. چرا چنین میشوند؟ برای اینکه این افراد به آیات الهی توجهی ندارند و چشمانشان را به روی حق بستهاند.