تفکر مرتجع دینی در کشور در حال رسوخ است
یک فعال اصلاح طلب گفت: متاسفانه در کشور تفکری به نام تفکر مرتجع دینی در حال رسوخ است که تفکری مثل تفکر آِت الله طاهری را کنار زده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی شامگاه پنجشنبه در مراسم سومین سالگرد رحلت آیت الله طاهری در مسجد اعظم حسین آباد اصفهان، با بیان اینکه قوت، قدرت و هوش آیت الله در حوزه علمیه مثال زدنی بود، اظهار کرد: آیتالله طاهری پس از تبعید امام (ره) به خارج از کشور نگذاشتند آرمانهای امام(ره) بر زمین بماند و به جریان انقلاب خدشه وارد شود.
وی افزود: آیت الله طاهری از بعد شجاعت، علم و شهامت به قدری والا بودند که توانستند تفکر امام(ره) راحل را گسترش دهد.
این فعال اصلاح طلب با تاکید بر این موضوع که یکی از خطرهایی که ممکن است جامعه را تهدید کند، سلب اعتماد روحانیت و عالمان دینی در میان مردم است چرا که این کشور یک کشور دینی و اسلامی است و مردم آن شیعه هستند و نگهبانان آن قاعدتا باید عالمان دینی باشند، ادامه داد: در زمان آیت الله طاهری اعتماد مردم و نسل جوان به روحانیت به شدت بالا بود و من نمیدانم آیا امروز اعتماد بین مردم، جوانان و روحانیت به همین اندازه وجود دارد یا خیر؟
فاضل میبدی ادامه داد: وقتی به تاریخ جنگ نگاه می کنید می بینید بیشترین فرمانده، شهید و اسیر جنگ متعلق به استان اصفهان است و بررسی که می کنید در می یابید آنچه موجب این اتفاق شده دعوتهای مکرر آیات منتظری و طاهری در این استان بوده که در میان مردم دارای اعتماد بودند.
وی با اشاره به اینکه انطباق سه عرصه مهم شخصیتی این افراد موجب ارتقا اعتماد آنها بین مردم بود، اظهار کرد: ذهن و ضمیر، کردار و عمل و اعتقاد و عمل سه عرصه ای بود که این بزرگواران بر آن منطبق بودند و در واقع آنچه بدان اعتقاد داشتند در کردار و گفتارشان نیز پیدا بود و این یعنی خلوص نیت یک انسان.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: آنچه امروز کشور را دچار مشکل کرده، شکاف بین این سه عرصه است. یعنی عدهای عقیدهشان چیز دیگری است اما از گفتارشان اتفاق دیگری برآورد میشود.
فاضل میبدی با بیان اینکه توسعه فقط ساخت تونل، جاده یا توربین نیست، بلکه توسعه فرهنگی، توسعه مهمتری است، گفت: سمبل فرهنگی و سرمایه های فکری از اقسام توسعه فرهنگی هستند، اما سوال اصلی این است که چرا امروز کشور سرمایهای مثل آیتالله طاهری ندارد که یک نهیب بزند و جوانان تکان بخورند؟ و سپس بدان گوش فرا دهند کم دارد.
وی تاکید کرد: اگر به خاطر غرضهای سیاسی این قبیل افراد را خدشهدار کنیم در واقع توسعه فرهنگی کشور را خدشهدار کردهایم. البته منظور من ساخت بت از این افراد نیست بلکه معتقدم که باید راه آنها را پیدا کنیم و طبق آن حرکت کنیم.
این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: حجاب جزء دین اسلام است اما آیا به اندازهای که به حجاب توجه میشود و روی آن حساس هستند، روی افکار مرتجع افراد، حساس هستند؟ آن قدر که روی کلمه سکولاریسم در این کشور حساسیت وجود دارد روی مرتجعین حساسیت وجود دارد؟ من می گویم باید روی سکولاریسم حساسیت باشد ولی باید بر روی هر دو به اندازه حساس باشیم. آیا آنقدر که روی کنسرتهای قانونی حساسیت وجود دارد، روی تحجر در دین نیز حساسیت وجود دارد؟ چرا حساسیت شما هنگام دست اندازی به بیت المال تا این حد نیست؟
فاضل میبدی با اشاره به اینکه اگر کار زشت در جامعه ارزش شود اتفاق ناگواری رخ داده است، گفت: ما نتوانستهایم فردی مثل مرحوم طاهری را به عنوان اسوه فرهنگی درک کنیم. چرا امروز برخی هنجارشکنیها به یک عادت تبدیل شده است؟ و مثل اینکه قرار است این هنجارشکنیها عادی تلقی شود همه اینها به دلیل نبود همان درک است.
وی با بیان اینکه دستهای از علمای دین نگاهشان فقط به اجرای احکام دین و عدهای دیگر نگاهشان به اجرای اهداف دین است، خاطرنشان کرد: ما امروز در اجرای احکام آنطور که باید توفیق نیافتهایم چراکه مردم را نسبت به اهداف دین روشن نکرده ایم و اگر روشن کرده بودیم اجرای احکام امکان پذیر بود.