خبرگزاری کار ایران

بررسی بودجه «سازمان بنادر و دریانوردی» و «شرکت راه آهن» در دیوان محاسبات

بررسی بودجه «سازمان بنادر و دریانوردی» و «شرکت راه آهن» در دیوان محاسبات
کد خبر : ۱۵۷۵۷۶۷

جلسه بررسی و تحلیل بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۴ «سازمان بنادر و دریانوردی» و «شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران» در دیوان محاسبات کشور برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور جلسه بررسی و تحلیل بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۴ «سازمان بنادر و دریانوردی» و «شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران» در اجرای تبصره ۵ ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با حضور دادستان، معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی، معاون مجلس و امور استان های دیوان محاسبات و همچنین نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی در این نهاد نظارتی برگزار شد.

محسن برزوزاده معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی در این نهاد نظارتی، مهمترین نقاط ضعف در فرآیند بودجه ریزی سازمان ها و شرکت ها را عدم تصویب بودجه پیشنهادی توسط مجامع عمومی و همچنین عدم پیش بینی قیمت تمام شده کالا و خدمات منطبق با بخشنامه های صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه برشمرد و تاکید کرد: احصای دقیق درآمدها و هزینه های عملیاتی و غیرعملیاتی و همچنین ملحوظ داشتن هزینه های ناشی از تحریم ها و دعاوی حقوقی، از جمله مهمترین مواردی است که به منظور نیل به بودجه ریزی صحیح و کاربردی، ضرورت دارند.

برزوزاده با بیان اینکه وقتی از شناسایی دارایی ها و بدهی ها سخن می گوییم، باید نتایج و اثرات آن به وضوح در درآمدها و هزینه ها قابل مشاهده باشد، اظهار داشت: توجه به سیاست های دریا محور، برنامه ریزی در راستای کنترل های داخلی بنادر و همچنین پیگیری مطالبات سنوات پیشین، از جمله مواردی است که باید در بودجه پیشنهادی سازمان بنادر و دریانوردی گنجانده شده و تلاشی مضاعف در جهت تحقق آنها صورت پذیرد.

معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات همچنین در جلسه با مسئولان و دست اندرکاران شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه یکی از نقاط آسیب زا در این شرکت، تعویض سیستم و نرم افزار فروش بلیت مسافربری بوده است، افزود: تغییرات ناگهانی در سیستم خرید و فروش بلیت، افزون بر اینکه نارضایتی مسافران و شهروندان را در پی خواهد داشت، هزینه های زیادی را نیز بر شرکت تحمیل خواهد کرد.

 برزوزاده در ادامه خاطرنشان کرد: عدم احصای دقیق قیمت تمام شده خدمات ریلی و همچنین شفاف نبودن دارایی ها و بدهی ها براساس گزارش سازمان حسابرسی، از جمله مواردی است که تصمیم گیران در شرکت راه آهن باید برای رفع آن چاره ای عاجل بیندیشند.

بر اساس این گزارش در این جلسات، علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از نظارت های روشنگرانه و پیگیری های مجدانه دیوان محاسبات، خواستار گسترش تعاملات با این نهاد نظارتی شدند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز