خبرگزاری کار ایران

مذاکرات رئیس جمهور در اجلاس سران بریکس از فردا در روسیه کلید می‌خورد

مذاکرات رئیس جمهور در اجلاس سران بریکس از فردا در روسیه کلید می‌خورد
کد خبر : ۱۵۴۵۶۶۴

اجلاس سران ۱۰ کشور عضو گروه بریکس و ۲۸ کشور همسو و علاقمند به همکاری با این گروه در حالی از فردا در شهر کازان روسیه آغاز می‌شود که نخستین بار، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو رسمی و دائمی بریکس در این نشست بین‌المللی مشارکت می‌کند.

به گزارش ایلنا، سران و مقامات عالیرتبه ۱۰ کشور عضو بریکس شامل روسیه، جمهوری اسلامی ایران، چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی، عربستان و امارات متحده عربی از روز سه‌شنبه در شهر کازان، مرکز جمهوری تاتارستان روسیه دور هم جمع می‌شوند تا درباره چشم‌انداز همکاری‌های اقتصادی، تقویت چندجانبه‌گرایی، تعامل سازنده در راستای شکوفایی و پیشرفت مبتنی بر عدالت جهانی را بررسی و برنامه جامع میان‌مدت و بلندمدت این گروه را تدوین کنند.

سران ده کشور عضو بریکس، روز چهارشنبه نیز نشستی مشترک با کشور‌های همسو و علاقمند به همکاری با بریکس، موسوم به «بریکس‌پلاس» برگزار می‌کنند.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان نیز روز سه‌شنبه در راس هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به کازان سفر خواهد کرد تا ضمن سخنرانی در نشست بریکس و اجلاس بریکس پلاس، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سران دیگر کشور‌های شرکت کننده، درباره تقویت و تحکیم مناسبات مذاکره کند.

در حالیکه پیشتر اعلام شده بود، در حاشیه این اجلاس موافقتنامه جامع همکاری‌های بلندمدت ایران و روسیه به امضاء روسای جمهور دو کشور خواهد رسید، اما سفیر جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به فشردگی بیش از حد برنامه‌ها و ملاقات‌های دو و چندجانبه در مدت دو روز برگزاری این نشست‌ها گفت: این موافقتنامه تمام مراحل خود را پشت سر گذاشته و اکنون آماده امضاء است، اما با درخواست طرف روسی، مقرر شد سند جامع همکاری‌های دو کشور در یک دیدار دوجانبه به امضا برسد.

کاظم جلالی به فرمان اخیر رئیس جمهور روسیه مبنی بر موافقت دولت این کشور با امضاء موافقتنامه اشاره کرد و افزود: در دیدار اخیر روسای جمهور ایران و روسیه در عشق‌آباد ترکمنستان، ولادیمیر پوتین از دکتر مسعود پزشکیان دعوت کرد علاوه بر شرکت در اجلاس سران بریکس به میزبانی کازان، در تاریخ مورد توافق به مسکو سفر کنند تا موافقتنامه جامع بلندمدت بین دو کشور در دیداری دوجانبه به امضاء برسد.

سفیر ایران افزود، این پیشنهاد با موافقت رئیس جمهور کشورمان همراه شد و در حال حاضر بررسی درباره زمان سفر دکتر پزشکیان به مسکو و امضاء این سند راهبردی جریان دارد.

در آستانه برگزاری نشست سران بریکس در کازان نیز نمایندگان ملی کشور‌های بریکس موسوم به «شرپا - سوشرپا» در کازان گردهم آمدند تا نظرات کشور‌های متبوع خود درباره مهمترین موضوعات در دستور کار سران گروه بریکس را بررسی کنند.

در این نشست، موضوعات مربوط به توسعه و امنیت جهانی از دیدگاه بریکس و نیز شیوه مشارکت کشور‌های علاقمند به همکاری با گروه بریکس بررسی شد.

صمد زاده صابر، معاون نماینده ملی ایران در بریکس که در راس هیاتی در این نشست حاضر بود، ابراز امیدواری کرد این نشست بتواند بیان کننده صدای واحد گروه بریکس باشد. نشست سران بریکس از اول تا سوم آبان ماه در شهر کازان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز