خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مجمع عمومی سازمان ملل متحد؛ نمایش قدرت و حساسیت‌های ایران در عرصه بین‌المللی

مجمع عمومی سازمان ملل متحد؛ نمایش قدرت و حساسیت‌های ایران در عرصه بین‌المللی
کد خبر : ۱۵۲۸۶۰۶

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه،‌ گفت: در سفر رییس‌جمهور به نیویورک از حقوق کشور ملت‌مان دفاع خواهیم کرد. تحریم ها را ناعادلانه و ظالمانه می‌دانیم و معتقدیم دانش هسته‌ای که در اختیار کشور ما قرار دارد، کاملاً در جهت اهداف صلح‌آمیز است. کشورهای غربی می‌بایست به جای رویکرد منفی و تخریبی به سمت واقع‌گرایی بروند و ایران را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در جهت مثبت بشناسند و با رویکرد همکاری با ما برخورد کنند.

رامین مهمان‌پرست سخنگو پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌و‌گو با ایلنا، در رابطه با سفر روز یکشنبه رییس‌جمهور کشورمان به نیویورک جهت شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد و فرصت‌های پیش روی ایران در این رویداد جهانی،‌ گفت: وقتی دولت‌های جدیدی در هرکشوری روی کار می‌آید،  اعلام مواضع جدید سیاست خارجی آن کشور می‌تواند برای سایرین جذاب باشد و در نظر آن‌ها با یک دقت ویژه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کشور ما هم با توجه به اینکه آقای پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور جدید و با ایده وفاق ملی کارها را دنبال می‌کنند، حتماً مسئولین عالی رتبه کشورهای مختلف خیلی مایل هستند که نقطه نظرات دولت جدید ما را بشنوند و بدانند سیاست خارجی ایران در چه جهتی دنبال خواهد شد. این اجلاس یکی از بهترین فرصت‌ها برای تبیین آخرین وضعیت سیاست خارجی ما و برنامه‌ها و اهداف بلندمدت و میان‌مدتی است که دنبال خواهد شد.

ایران به دنبال یک سیاست خارجی متوازن است

وی در پاسخ به این پرسش که دستگاه دیپلماسی ما چه برنامه‌هایی را در سفر به نیویورک باید در دستور کار قرار دهد،‌ تصریح کرد:‌ مطالبی که آقای دکتر پزشکان در انتخابات ریاست جمهوری  ارائه می‌کردند و  صحبت‌هایی که توسط آقای عراقچی به عنوان وزیر خارجه مطرح شد، نشان می‌دهد که ایران به دنبال یک سیاست خارجی متوازن است و توسعه روابط با کشورهای مختلف در دستور کار قرار داده شده، البته اولویت را ایجاد روابط با همسایگان اعلام کردند. همچنین به دنبال کاهش اختلافات یا مدیریت تنش‌ها و بحران‌ها با کشورهای مختلف هستند برای اینکه سیاست خارجی باید یک روال منظم‌تری را دنبال کند و فشارها را کاهش دهد تا اثرات اقتصادی مثبتی برای کشورمان داشته باشد. من فکر می‌کنم در کنار اعلام مواضع سیاست خارجی ایران، این سفر فرصت خوبی است که می‌توان بحث منطقه و به ویژه موضوع غزه، تنش‌ها، جنگ افروزی‌ها و جنایاتی که رژیم صهیونیستی مرتکب شده است را مورد توجه قرار دهد.

نشست سالانه سازمان ملل فرصت خوبی برای نشان دادن حساسیت‌های ما به کشورهای قدرتمند است

مهمان‌پرست در مورد اینکه نخستین سفر پزشکیان به سازمان ملل متحد چه دستاورد‌هایی برای کشورمان خواهد داشت، بیان کرد: توسعه روابط با کشورهای همسایه، رفتن به سمت همکاری‌های جمعی برای ایجاد یک منطقه امن و با ثبات و عمق بخشیدن به همکاری‌های اقتصادی‌ ‌می‌تواند از دستاوردهای این سفر باشد. این مسائل می‌تواند تاثیرگذار باشد. در کنار این موضوعات، بحث ارتباط ما با کشورهای قدرتمند دنیا مطرح خواهد بود. قدرت‌های موثر مثل روسیه و چین در این نشست حاضر هستند که باید چهارچوب‌های روابط خارجی ما به صورت تامین منافع دو طرفه و دوجانبه در قبال این کشورها مورد تاکید قرار گیرد. همچنین فرصت استفاده از ظرفیت‌های بزرگ وجود دارد که می‌تواند نقطه نظرات دقیق ما و حساسیت‌هایی که نسبت به تحولات منطقه داریم را نشان دهد. حتما کشورهای بزرگ و قدرتمند روسیه و چین هم باید به آن توجه کنند. مدیریت روابط با کشورهای غربی هم در رابطه با اروپا باید مشخص شود.

تحریم ‌های اخیر آمریکا به ویژه تحریم هواپیمایی ایران ایر باید مورد بحث قرار گیرد

این دیپلمات پیشین وزارت خارجه با اشاره به برخی جهت‌گیری‌ها از سوی اروپایی‌ها و تحریم خطوط هوایی ایران، تصریح کرد: متاسفانه بعضی از کشورهای قدرتمند اروپا جهت‌گیری‌ها و تحریم‌هایی راجع به شرکت هواپیمایی ایران ایر داشتند. این مسائل باید مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد و باید به سمت همکاری‌های مثبت و کم کردن اختلافات پیش رویم. بحث برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها حتماً نکته مهمی است که شاید در حاشیه اجلاس و ملاقات‌ها، مورد بحث قرار گیرد. در این رابطه هم فکر می‌کنم مذاکراتی صورت گیرد.

ما قدرت منطقه‌ای هستیم و باید با رویکرد همکاری با ما برخورد شود

وی افزود:‌ در این سفر از حقوق کشور خودمان و ملت‌مان دفاع خواهیم کرد. تحریم‌ها را ناعادلانه و ظالمانه می‌دانیم و معتقدیم دانش هسته‌ای که در اختیار کشور ما قرار دارد، کاملاً  در جهت اهداف صلح‌آمیز است. کشورهای غربی می‌بایست به جای رویکرد منفی و تخریبی به سمت واقع‌گرایی بروند و ایران را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در جهت مثبت بشناسند و با رویکرد همکاری با ما برخورد کنند. در جهت رفع تحریم‌ها حتماً باید اقدامات سازنده‌ای صورت گیرد. در هر صورت این نشست فرصت خیلی خوبی برای تبیین مواضع سیاست خارجی کشور ما، عمق بخشیدن به همکاری‌های گسترده با کشورهای دوست، کاهش اختلافات و مدیریت تنش‌ها خواهد بود. برای اینکه فضای آرام‌تری در کشور ما حاکم شود و مسائل اقتصادی یک رشد قابل توجهی داشته باشد،‌ باید این موانع از پیش‌رو برداشته شود.

باید درباره‌‌ ادعا کمک ایران به روسیه در جریان جنگ اوکراین، مذاکرات جدی صورت گیرد

مهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که ایران باید چه اقداماتی را در مقابل ادعا‌های غربی‌ها مبنی بر دخالت ایران در جنگ اوکراین و روسیه در دستور کار خود قرار دهد، گفت: به هر صورت مذاکرات جدی با کشورهای قدرتمندی مثل روسیه برای منافع مشترک بلند‌مدت‌مان لازم است اما سعی کنیم هماهنگی‌های مناسبی صورت گیرد و سوءتفاهم‌ها برطرف شود. باید گفت‌وگوهای سازنده‌ای با کشورهای غربی به ویژه اروپایی‌ها در دستور کار باشد. در این مذاکرات چندجانبه باید نقاط مشترک فراوانی که می‌تواند برای منافع دو طرف مفید باشد را دنبال کنیم. باید اختلافات کاهش پیدا کند،‌ این‌ها مسائلی است که به عنوان اهرم فشار و مسائل سیاسی توسط کشورهای اروپایی علیه منافع ملت ما به کار گرفته می‌شود.

 یک ایران مقتدر در منطقه می‌تواند همکاری سازنده با کشورهای غربی داشته باشد

وی خاطرنشان کرد:‌ باید به کشورهای اروپایی تفهیم شود که ایران قدرتمند است و یک ایران مقتدر در منطقه می‌تواند در یک همکاری سازنده با کشورهای غربی برای تامین منافع دو طرف بسیار موثرتر باشد. رویکرد سازنده و مثبت با جهت‌گیری همکاری باید جایگزین رویکردهای تخریبی شود. اجلاس مجمع عمومی فرصتی است که باید کشورهای غربی هم از آن  استفاده کنند تا از ظرفیت‌های بزرگ کشور ما در جهت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی بزرگ بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز