خبرگزاری کار ایران

عابدی در گفت‌وگو با ایلنا:

محور مذاکرات ایران و قطر در جهت توافق آتش‌بس غزه و پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی بود/ اقدام تنبیهی علیه تل آویو قابل معامله نیست

محور مذاکرات ایران و قطر در جهت توافق آتش‌بس غزه و پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی بود/ اقدام تنبیهی علیه تل آویو قابل معامله نیست
کد خبر : ۱۵۲۳۸۲۷

تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی گفت: نظر به تحولات جاری منطقه شامل در جریان بودن مذاکرات آتش بس غزه و همین طور دوره انتظار برای پاسخ وعده داده شده ایران به رژیم صهیونیستی در قبال اقدام تروریستی در تهران علیه شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، می توان گفت مهمترین محور مذاکرات مقام قطری در تهران، پیوند دادن این دو موضوع به هم بود.

عفیفه عابدی تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی آخرین تحولات منطقه بعد از واکنش حزب‌الله لبنان به اسرائیل گفت: ابهام بزرگی درباره شرایط منطقه وجود دارد و تقریبا همه طرف ها با احتیاط زیاد تحولات منطقه را تحت نظر دارند. هر چند تلاش های دیپلماتیک برای کنترل تنش ها وجود دارد، اما وقوع هر حادثه ای ممکن است. از سویی ایران حق خود می داند در برابر تداوم اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی هر زمان که مناسب دید، پاسخ تنبیهی لازم را بدهد.

وی افزود: از سوی دیگر تدابیر و ملاحظات سیاسی، نظامی و حقوقی ایران در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی ابهام زیادی درباره زمان، مکان و روش احتمالی ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است و این موضوع بر احتیاط و نگرانی طرف آمریکایی-اسرائیلی افزوده است و طبیعتا سایر کشورهای منطقه هم به دلیل ملاحظات مختلف به طور مستمر در حال دیدبانی شرایط منطقه و کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی و نظامی هستند.

عابدی در پاسخ به این سوال با توجه به حضور عراقچی در وزارت امور خارجه پیش بینی شما از نقش ایران در تحولات منطقه به چه صورتی است، گفت: آقای عراقچی وزیر خارجه جدید ایران در مواضع منطقه‌ای همسویی و هماهنگی زیادی با نهادهای سیاست‌گذار راهبردهای میدانی ایران دارد. ارتباط دو کانال دیپلماسی و میدان بر رایزنی‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در جهت مدیریت شرایط و تحقق اهداف ایران بسیار نزدیک است. در واقع هر تحولی رخ دهد، دیپلماسی دولت زمینه‌ساز میدان و حمایت‌کننده میدان خواهد بود.

وی در ارزیابی سفر نخست وزیر قطر به تهران و رساندن پیام به ایران گفت: قطر در چند پرونده مرتبط با ایران و منطقه در حال میانجیگری است و سفر نخست وزیر  قطر به ایران نیز شامل مذاکره در محورهای مختلف بوده است. اما نظر به تحولات جاری منطقه شامل در جریان بودن مذاکرات آتش‌بس غزه و همین طور دوره انتظار برای پاسخ وعده داده شده ایران به رژیم صهیونیستی در قبال اقدام تروریستی در تهران علیه شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس،  می توان گفت مهم‌ترین محور مذاکرات مقام قطری در تهران، پیوند دادن این دو موضوع به هم بود. 

عابدی در پاسخ به این سوال آیا احتمال می‌رود پیام قطر به ایران در خصوص مذاکرات توافق آتش‌بس میان فلسطین و اسرائیل بوده باشد، گفت: ایران از ابتدای جنگ غزه و حتی پس از حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق، خواستار آتش‌بس در غزه و حق بازگشت فلسطینیان به خانه‌های خود بوده است. در موضوع آتش بس غزه، گروه‌های مقاومت فلسطین تصمیم گیرنده هستند و ایران از حق، منافع و تصمیم آنها برای هر نوع توافق برای پایان رنج مردم فلسطین حمایت می‌کند.

وی افزود: از دیدگاه ایران موضوع آتش بس در غزه جدا از موضوع نقض تمامیت ارضی ایران از سوی رژیم صهیونیستی است. ایران بارها پس از عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران و اقدام به شهادت رساندن رییس دفتر سیاسی حماس در تهران، در حالی که مهمان رسمی ایران برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران بود، اعلام کرد اقدام تنبیهی علیه تل آویو قابل معامله و مذاکره نیست و انتقام عملیات تروریستی در تهران و تنبیه اسرائیل در این مورد حق مسلم ایران بر اساس تمام اسناد بین‌المللی است.

عابدی گفت: از دیدگاه ایران در حالی که نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت قادر به پایان دادن به جنگ غزه و تکرار اقدامات تروریستی اسرائیل در ایران و سایر کشورها نیستند، عقب‌نشینی از تنبیه رژیم صهیونستی امنیت ملی ایران را با مخاطرات بعدی مواجه خواهد کرد و حتی با روند جاری که اسرائیل تمامیت ارضی ایران، لبنان و سوریه را به طور مکرر نقض می‌کند، مقابله با اسرائیل مبارزه با تروریسم سازمان یافته دولتی به پشتوانه آمریکا محسوب می شود. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز