خبرگزاری کار ایران

خدادادی:

صالحی امیری از سیاستمدارانی است که سیاست را از دریچه فرهنگ می‌نگرد

صالحی امیری از سیاستمدارانی است که سیاست را از دریچه فرهنگ می‌نگرد
کد خبر : ۱۵۲۰۲۱۹

نماینده ملکان در مجلس گفت: صالحی امیری تلاش کرده با دیپلماسی فرهنگی در منطقه و جهان، با اسلام هراسی و ایران هراسی مقابله کند.

به گزارش ایلنا، زهرا خدادادی در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه، ۳۰ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: دکتر سید رضا صالحی امیری سیاست‌مداری است که سیاست را از دریچه فرهنگ می‌نگرد، او به جای سلیقه‌ بر برنامه بلندمدت متکی است و به جای نگاه جزیره‌ای رویکرد انسجام‌گرایی و گفتمان‌سازی و اجماع‌سازی دارد. دکتر صالحی ریشه تمام تنش‌های موجود در جامعه را انسداد فرهنگی می‌داند.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دکتر سید رضا صالحی امیری اعتقاد قلبی دارد که ایرانی بودن با انقلابی بودن و اسلامی بودن نه تنها تعارضی ندارد بلکه در طراحی نقشه جامع کشور ضروری است این اضلاع در تعامل با یکدیگر تسلیم می‌شوند.

وی تصریح کرد: دکتر صالحی امیری در هر مقامی بوده است تلاش کرده با ایجاد وحدت، وفاق ملی و همگرایی در داخل کشور و گسترش دیپلماسی فرهنگی، منطقه‌ای و جهانی با ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی مقابله کند. همچنین ریاست ۵ ساله  درخشان وی در کمیته ملی المپیک هنوز در بین اهالی ورزشی به ویژه قهرمانان ملی زبانزد است چرا که گفتمان حکمرانی وی توسعه‌گرایی با رویکرد انسانی و اخلاقی بوده و ورزش از نگاه وی علاوه بر ورزیدگی و قهرمانی، عرصه‌ای فرهنگی برای دیپلماسی جهانی بوده است.

خدادادی اظهار کرد: اگر بخواهیم تمام فعالیت‌های دکتر صالحی امیری را در کتابخانه ملی فقط در یک عبارت کلی بیان کنیم باید بگوییم وی کتابخانه ملی را از یک مرکز کتابداری و همگانی به یک نماد فرهنگی پویا مبدل ساخت، همانند کاری که با تأسیس موزه عبرت در دوران مسئولیتش به عنوان معاون در وزارت اطلاعات کرد. همچنین وی در دوران مدیریت محدود و اثربخش خویش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقداماتی ارزشمند و ماندگار در عرصه سیاست‌‌گذاری مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی بر جای گذاشت.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم گفت: دکتر صالحی امیری در زمره نخبگانی است که همگان وی را با فرهنگ می‌شناسند و پس از استعفای وزیر وقت و برعهده گرفتن سکان وزارت ارشاد با بکارگیری توانمندی در شیوه‌های راهبردی مدیریت، راه‌هایی را آغاز کرد که در یاد اهل هنر و فرهنگ این سرزمین هک شده است مانند کار بنیادین شکل‌گیری شورای برنامه‌ریزی و تدوین سند چشم‌انداز فرهنگی کشور.

وی افزود: همه می‌دانیم که گردشگری به عنوان حلقه واسط بین میراث فرهنگی و صنایع دستی بیش از هر چیز نیازمند امنیت و آرامش قاطبه است. احساس امنیتی که در آن ایران‌هراسی رنگ ببازد و گردشگران خارجی بدون هیچ واهمه به ایران عزیز سفر کنند، امنیتی که فضای امن برای فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی فراهم کنند و امنیت شغلی و معیشتی آنان را تأمین کنند و البته امنیت خاطر غارتگران میراث فرهنگی و قاچاقچیان اشیاء گرانبهای تاریخی و تمدن کشور را برهم زند و حفظ صیانت از آثار باستانی و تاریخی ایران را تضمین کند.

خدادادی یادآورشد: دکتر امیری صالحی با ثبات و آرامش ذاتی خود و نیز با تدبیر انتقال بازی از زمین سیاست و فرهنگ توانست وزارت ارشاد را با منظومه فرهنگی کشور سازگار کند.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت میراث فرهنگی علیرغم عظمت و ظرفیت‌های بالقوه آن، وزارتخانه‌ای است که هنوز میان سه حوزه اصلی آن همگرایی بایسته ایجاد نشده است. گردشگری با زیرمجموعه‌های متنوع‌اش به جای پیشران بودن در عرصه اقتصادی کشور به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته همیشه در حاشیه بوده است؛ صنایع دستی نیز نتوانسته با بازاریابی مناسب برای دست‌آفریده‌های ۲.۵ میلیون فعال این حوزه هنرمندان بومی را دلگرم کند.

وی بیان کرد: این وزارتخانه به دلیل تخصیص بودجه اندک ۳۵ هزار آثار تاریخی ثبتی هرگز نتوانسته برای نگهداری و مرمت آثار اقدامی جدی کند. تردیدی نداریم که دکتر صالحی امیری با تخصص ویژه‌ای که در حوزه سرمایه فرهنگی، دیپلماسی فرهنگی و مدیریت سازمان‌های فرهنگی دارد می‌تواند با حل مشکل ۳ حوزه یاد شده میان آنها همگرایی ایجاد کند و صد البته حکمرانی در وزارتخانه‌ای چند حوزه‌ای با مسائل و چالش‌های اساسی سحرگاهی است به عنوان ادیب الممالک، رستم و افراسیاب آنجا فرومانند، مرد بافرهنگ داند چاره کردن باصواب و چه کسی با فرهنگ و شایسته‌تر از دکتر صالحی امیری.

خدادادی یادآور شد: دکتر صالحی امیری از رزمندگان دفاع مقدس است و عمری را در حوزه‌های گوناگون با صلاحیت تمام مدیریت کرده است، امیدوارم با رأی شما همکاران ارجمند و فرهیخته شاهد اتفاقات مثبت در این وزارتخانه باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز