خبرگزاری کار ایران

کنعانی در نشست خبری:

تبادل پیام بین ایران آمریکا برقرار است/ درخواست خویشتن‌داری از ایران غیرمنطقی است

تبادل پیام بین ایران آمریکا برقرار است/ درخواست خویشتن‌داری از ایران غیرمنطقی است
کد خبر : ۱۵۱۹۵۳۴

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تلاش برخی کشورها برای عدم واکنش ایران به جنایت ترور هنیه علیه اسرائیل دارند، گفت: درخواست خویشتن‌داری یک در خواست غیرمنطقی است. ما با رژیم یاغی و سرکشی مواجه هستیم که مقرارت منشور ملل متحد پایبند نیست. بی کیفرماندن این رژیم یک تهدید عینی برای صلح جهانی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز با اصحاب رسانه برگزار شد.

کنعانی در این نشست گفت: در آستانه اربعین سید الشهدا امام حسین و یاران با وفای آن هستیم. پیشاپیش خدمت مردم ایران و عاشقان اهل بیت تسلیت عرض می‌گوییم. شاهد پیاده روی و عزیمت عاشقان امام حسین (ع) به عتبات عالیات هستیم. امیدواریم با تلاش‌های دولت ایران و عراق، شاهد برپایی هرچه بهتر این کنگره معنوی باشیم و امیدواریم این مراسم در کمال آرامش و امنیت برگزار شود. لازم می‌دانم از کمک‌های امسال دولت عراق مانند سال‌های گذشته برای پیگیری سفر مسافران تشکر کنیم.

وی ادامه داد: دیروز نخستین جلسه رسیدگی به پرونده کودتای ننگین ۲۸مرداد ۱۳۳۲ برگزار شد، اساس برگزاری این دادگاه یک مبنای قانونی جدی دارد و بر اساس اصل ۳۴ قانون اساسی دادخواهی حق هر شهروند است، امریکا به دلیل این اقدام علیه دولت قانونی و مردم و شهروندان ایرانی خسارات زیادی دیدند و در راستای احقاق حقوق شهروندان ایرانی این دادگاه تشکیل شده است و روند آن تا رسیدن به حقوق ملت ایران ادامه خواهد داشت. در نتیجه اقدام ننگین رژیم آمریکا و بریتانیا علیه دولت قانونی ایران در ۲۸مرداد ۳۲ خسارات زیادی به مردم وارد شده و از مجاری دیپلماتیک همکاری ها برای پیگری حقوق ملت مبتنی بر رای قوه قضاییه ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات آتش بس میان حماس و اسرائیل و وجود اخبار دوگانه در جهت نزدیکی و دور بودن این مذاکرات به توافق و همچنین ضرورت آتش بس گفت: درباره ضرورت آتش بس در این جنگ تردیدی وجود ندارد و قافیه جهان بعد از ده ماه جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع به تنگ آمده است. این موضوع جنایت علیه بشریت و تهدیدی برای صلح منطقه‌ای و بین المللی به شمار آمده و بنابراین در مورد ضرورت آتش بس هیچ کس تردیدی ندارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی از هر تلاش صادقانه‌ای برای آتش بس و پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم بی دفاع فلسطین استقبال می‌کند و از ظرفیت‌های حوزه دیپلماسی در سازمان بین‌المللی از جمله سازمان همکاری اسلامی و شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرده است. دولت ایران، دولت آمریکا را به عنوان دولتی صالح برای پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی نمی‌داند و همواره دولت آمریکا حمایت خود را به طور قطعی به شکل مالی، نظامی و‌ تسلیحاتی برای رژیم صهیونیستی مطرح کرده و کاملا نشان داده یک طرف جنگ نیست.

وی تصریح کرد: ایران در چارچوب موضع خود به منظور مذاکراتی برای آتش بس حمایت خود را اعلام کرده و از تلاش حسن نیت برای آتش بس حمایت خواهد کرد. یک طرف مذاکرات گروه مجاهد فلسطینی و یک طرف دیگر مذاکره رژیم صهیونیستی است. رژیم صهیونیستی نشان داده تلاشی برای آتش بس ندارد و به هیچ وجه در میزان سستی و کشتار کودکان و مردم بی دفاع کوتاه نیامده است. حماس هم اعلام کرده اسرائیل شروط جدیدی در مذاکرات مطرح کرده که نشان دهنده عدم آمادگی اسرائل برای آتش بس است. حالا توپ در میدان آمریکا است و باید دید آمریکا به دنبال توافق در جهت آتش بس است یا همچنان به دنبال حمایت از رژیم صهیونیستی است. ایا دولت آمریکا اراده جدی به منظور توقف ماشین کشتار دارد یا خیر.

کنعانی در پاسخ به این سوال که بعضی از کشورها نقش میانجیگری برای عدم واکنش ایران به جنایت ترور هنیه علیه اسرائیل دارند، موضع ایران در خصوص این درخواست چیست، گفت: اگر سازمان ملل در حفظ صلح امنیت بین المللی و منطقه‌ای در برابر جنایت رژیم صهیونیستی از اراده لازم برخوردار بود شاهد ده ماه کشتار وحشیانه رژیم صهیونیستی و شاهد تهدید مناطق بین‌المللی و منطقه‌ای نبودیم.

وی افزود: بنابراین درخواست خویشتن‌داری یک در خواست غیرمنطقی است. ما با رژیم یاغی و سرکشی مواجه هستیم که مقرارت منشور ملل متحد پایبند نیست. بی کیفرماندن این رژیم یک تهدید عینی برای صلح جهانی است. طبیعی است در شرایطی که شورای امنیت نتوانسته صلح جهانی را برقرار کند و همچنین رژیم آمریکا و کشورهای اروپایی از محکوم کردن این اقدام تروریستی و متجوزانه در ترور هنیه تهران اجتناب و خودداری کردند، شاهد عدم صدور بیانیه بودیم. بنابراین درخواست خویشتن‌داری از ایران درخواستی به منظور تشویق متجاوز به جنایت‌ها است. ما به دنبال تشدید در منطقه نیستیم و ایران به دنبال ایجاد بازدارندگی و استفاده از حقوق ذاتی خود در منشور بین الملل هستیم. همه کشورهایی که به صلح امنیت بین المللی الزام دارند باید در دفاع  از ایران و تنبیه متجاوز حمایت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر رئیس جمهور ایران به روسیه درباره تکمیل معاهده جامع ملت و دولت ایران و روسیه گفت: درباره این معاهده در چارچوب نشست‌های دو جانبه، محورها مورد مذاکره قرار گرفت و  پیش نویس‌ها  مورد توافق قرار گرفته و این سند در اختیار تیم حقوقی دو طرف قرار دارد و ما دعوتنامه آقای پوتین از آقای پزشکیان در جهت حضور در نشست گروه بریکس را دریافت کردیم و بعد از تکمیل روند تشریفاتی و حقوقی، این قرارداد به امضای دو رئیس جمهور خواهد رسید.

کنعانی درباره نظر بدنه وزارت خارجه در صورت رای اعتماد به عراقچی گفت: آقای عراقچی از بدنه وزارت خارجه و از متن این وزارتخانه هستند و سلسله مراتب را از پست کارشناسی تا رده‌بالای مدیریتی طی کردند و افتخار آقای عراقچی این است که کارشناس خبره و مجرب در وزارت خارجه هستند و ما منتظر نظر مجلس به ایشان هستیم. وزارت خارجه با رئیس دستگاه دیپلماسی و وزیر امور خارجه با هر تعداد رای که به دست بیاورد با قوت قلب همکاری خواهد کرد. انتخاب این موضوع در چارچوب حقوقی و قانونی با مجلس است تا نظر خود را اعلام کنند و امیدواریم هرچه خیر است برای آقای عراقچی و‌ دستگاه دیپلماسی رخ دهد. آنچه واقعیت دارد رابطه تنگاتنگی بین مجلس شورای اسلامی و‌ وزارت امور خارجه برقرار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین پیام ایران به آمریکا در دو روز گذشته گفت: طبیعتا این پیام‌ها از طریق کانال‌ها و واسطه‌ها وجود دارد و بنا نداریم جزییات این موضوع را رسانه‌ای کنیم و محرمانه است اما گفت‌وگوها و تبادل پیام بین ایران آمریکا برقرار است.

کنعانی درباره حضور ایران در مذاکرات آتش بس جنگ غزه گفت: ما در مذاکره حضوری نداریم و بنای حضور نداریم. یک طرف مذاکرات رژیم صهیونیستی است. مذاکره درباره خاک فلسطین در دست مردم این سرزمین است و گروه‌های مجاهد فلسطینی از  رشادت‌های لازم برای احقاق حقوق خود برخوردار هستند و ما در این مذاکرات مشورت لازم خود را ارائه خواهیم کرد و حمایت ایران از مذاکرات گروه فلسطین قطعی است و در چارچوب مذاکرات نیز مشورت‌های لازم خود را مطرح خواهد کرد.

وی درباره برقراری روابط ترکیه و سوریه گفت: ما از برقراری این روابط استقبال می‌کنیم و امیدواریم مشکلات این روند برقراری روابط حل شود. سوریه و ترکیه از دوستان منطقه‌ای ما هستند و ما به لزوم برقراری و عادی سازی روابط تشویق می‌کنیم.

کنعانی درباره عدم پاسخگویی ایران به ترور هنیه گفت: تلاش ایران برای پاسخ به ترور شهید هنیه یک حق ذاتی است و زائل نخواهد شد. اقدامی از که سوی رژیم صهیونیستی رخ داد تجاوز به خاک یک کشور مستقل عضو سازمان ملل است و تنبیه متجاوز اقدامی در جهت کمک به صلح و‌ ثبات امنیت منطقه است. اسماعیل هنیه در خاک ایران ترور شده و طبق گفته رهبر انقلاب خونخواهی این مهمان حق ذاتی جمهوری اسلامی است.

خبر در حال تکمیل می باشد...
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز