خبرگزاری کار ایران

حسینی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد:

همتی اقتصاد ایران را می‌شناسد/ دیروز فردی به من زنگ زد که به‌ همتی رأی ندهید/ او ۱۹ ماه سابقه رزمندگی دارد

همتی اقتصاد ایران را می‌شناسد/ دیروز فردی به من زنگ زد که به‌ همتی رأی ندهید/ او ۱۹ ماه سابقه رزمندگی دارد
کد خبر : ۱۵۱۸۹۷۶

نماینده تهران گفت: آقای همتی مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکتری خودش را در جمهوری اسلامی ایران گرفته یعنی دانشگاه تهران درس خوانده است و ایشان اقتصاد ایران را می‌شناسند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شمس‌الدین حسینی  در جلسه علنی امروز ( ۲۸ مرداد ۱۴۰۳) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی در موافقت با برنامه‌های او گفت: در جریان بررسی مدارک آقای همتی دیدیم، ایشان مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکتری خودش را در جمهوری اسلامی ایران گرفته یعنی دانشگاه تهران درس خوانده است. ضمن احترام به همه دوستانی که در خارج از ایران درس خوانده‌اند، این برای ما بسیار ارزشمند است چراکه ایشان اقتصاد ایران را می‌شناسند. ما به لحاظ سوابق علمی و سوابق تجربی در کمیسیون به این جمع‌بندی رسیدیم که آقای همتی از تخصص و تجربه لازم برخوردار است.

وی ادامه داد: جناب آقای همتی در طول این ۴۰ سال اخیر انقلاب اسلامی مسئولیت های زیادی داشته اند و حتی در دولت اصلاحات هم که در مقطعی پستی نداشتند اما در جای دیگری مسئولیتی برعهده گرفته اند، مثلا یک مقطع در ستاد فرمان امام (ره) مدیرعامل بانک بودند، قطعا خط سیاسی خاص خود را دارد اما آدم حرفه ای است یعنی کسی که رئیس کل بانک مرکزی بوده و سال های متمادی مدیرعامل بانک بوده و همچنین رئیس بیمه مرکزی بوده و حتی صدا و سیما هم بوده است و نمی شود این موضوعات را نادیده گرفت و این سوابق را کنار گذاشت.

حسینی افزود: سابقه رزمندگی ایشان را استعلام کردم و پاسخ ستاد کل این است که وی ۱۹ ماه سابقه دارد. ایشان مسئولیت‌های مختلفی داشته است.

وی ادامه داد: دیروز کسی به من زنگ زد که به‌ آقای همتی رأی ندهید ایشان زمانی که در  بانک مرکزی بود با ما سفت برخود می‌کرد، گفتم چه کار می‌کرد؟ این آدم از سازمان برنامه و بودجه بود، گفت، گفتم پول بده، می‌گفت اگه پول بدهم پایه پولی بالا می‌رود باید حواسم به پایه پولی باشد. آیا اینها را قبول نکنیم یا به اینها توجه نکنیم، بنشینیم و براساس تحلیل‌های خودمان و معیارهایی که دقیق نیست افراد را کنار بگذاریم.

حسینی ادامه داد: وزارتخانه جای آزمایش و خطا نیست و ما نمی توانیم افراد بی تجربه را در وزارتخانه های حساس بگماریم و حتما باید از تجربه درس بگیریم و حتما باید در بسیاری از موارد آزموده را نیازماییم. از سال ۷۶ تا سال ۹۹ کل رشد اقتصادی ما ۲.۷ درصد بوده است و رشد نقدینگی ما به طور متوسط بالای ۲۵ درصد بوده است. خروج از برجام ربطی به رئیس بانک مرکزی نداشته است. من دفاع از برجام نمی کنم اما برجام ربطی به رئیس کل بانک مرکزی نداشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی اضافه کرد: در آن ایام به خاطر سیاست های غلطی که گرفته شد روابط با کشورهای همسایه بسیار پایین بود و خروج از برجام هم اتفاق افتاد که نتیجه اش در اقتصاد مطلوب نبود و خیلی از راهکارهایی که برای فروش نفت گرفته شده بود نتیجه اش این شد که درآمدهای ارزی بسیار کاهش پیدا کرد، یکی از نکات مثبت در آن ایام این بود که ذخایر ارزی کشور کم نشد و می توانستند با سیاست های غلط مثل ارز فروشی باعث کاهش ذخایر ارزی شوند.

وی ادامه داد: آقای همتی زمانی که رئیس بانک مرکزی بودند به گفته برخی از دوستان مدیریت شان در رأس این بانک بسیار محکم و استوار بود. نمی شود واقعیت ها را کنار گذاشت من نمی خواهم بگویم آقای همتی اشتباه نداشته است اما نمی شود با تحلیل های گوناگون عملکرد ایشان را زیر سوال برد. این وزارتخانه نیازمند یک مدیر با تجربه است. مدیری که آزمایش شده باشد، من نمی خواهم بگویم در کشور تحت الرجال است، اگر قوانین ما قوانین کاملی بود چرا باید برویم اختیار ویژه بگیریم.

حسینی تصریح کرد: بر اساس همان اختیار ویژه ۴، ۵ بانک که دچار مشکلاتی شدند ادغام شدند که دولت در آن مقطع موافق این کار نبود و رفتند اجازه گرفتند، چرا من این ها را می گویم چون در آن مقطع ناظر شورای پول و اعتبار بودم. بانک آینده به غلط تشکیل شد و مشکلاتی در خصوص برخی از بانک ها وجود داشت که نمی شود آن ها را پشت تریبون گفت در بانک آینده تخلفاتی صورت گرفت، امروز اگر در کمیسیون اقتصادی به آقای همتی رأی اعتماد دادیم با او شرط کردیم که باید احکام برنامه توسعه را اجرایی کند.

وی افزود: در دوره های مختلف رؤسای بانک های مرکزی با سهامداران بانک های متخلف برخورد کردند و برای همه آن ها احضاریه آمد که اینجا باید قانون اصلاح شود تا برای رؤسای بانک های مرکزی که با متخلفین برخورد می کنند احضاریه نیاید. از سازمان بازرسی پرسیدم که حتی برای آقای صالح آبادی که انسان متدینی هم است نامه ترک فعل آمده است و نمی شود که الان ایشان را از سفارتخانه برگرداند باید قوانین اصلاح شود. همین نامه هم برای آقای همتی آمده است. آقای همتی تحصیلات مرتبط و تخصصی دارد و در شرایط سخت هم مسئولیت می پذیرد از ایشان تعهد می گیریم که بر احکام قانون برنامه مسر باشد.

خبر در حال تکمیل می باشد...
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز