خبرگزاری کار ایران

برزگر در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب رابطه ایران و ایالات متحده:

ایران معتقد است یک قدرت خارجی نباید در منطقه اعمال قدرت کند

 ایران معتقد است یک قدرت خارجی نباید در منطقه اعمال قدرت کند
کد خبر : ۱۵۱۱۹۰۵

برزگر با اشاره به کتاب «رابطه ایران و ایالات متحد» نوشته عباس ملکی و جان تیرمن گفت: خیلی‌ها معتقدند با برجام این تضادها از میان می‌رود درصورتی که برعکس و به نظر من باعث تشدید می‌شود. به نظرم ترامپ به همین دلیل از آن خارج شد چون بعد از برجام قدرت ایران افزایش پیدا می‌کند و این یعنی تشدید تضادها میان این دو در منطقه. ایران هم معتقد است که یک قدرت خارجی نباید در منطقه اعمال قدرت کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کیهان برزگر در نشست تخصصی آسیب‌شناسی روابط ایران و آمریکا و چشم‌اندازهای پیش‌رو در دوره جدید، گفت: علی رغم پیچیدگی‌هایی که در طول رابطه ایران و امریکا است، این منطقه نقطه عطفی بوده و روابط میان دو کشور را پیچیده‌تر کرده است. دیدگاهی است که می‌گویند ایران و امریکا باهم منافع مشترک دارند در صورتی که مسئله اصلی بر سر مسائل ژئوپلیتیک است و آمریکا می‌خواهد به قدرت منطقه‌ای یعنی ایران بگوید که من تعیین کننده‌ام. تضاد بر سر نقش‌ها است یعنی ایران می‌خواهد نقش خودش را تثبیت کند ولی آمریکا نمی‌گذارد. 

وی ادامه داد: تحولات زیادی در منطقه اتفاق افتاد که بر اساس همین تضاد ژئوپلیتیک بوده البته این دو منافع مشترک هم دارند ولی نوع نگاه‌شان بر سر مسائل منطقه‌ای متفاوت است. برای مثال مسئله اسرائیل که نوع نگاه متفاوتی در مدیریت منطقه‌ای دارند. این‌ها عمل متضاد ژئوپلیتیک است که برمبنای مسائل ژئواستراتژیک است. 

برزگر با بیان اینکه من خواستم در درون کتاب این را بگویم که تضاد نقش‌هاست که روابط ایران را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: خیلی‌ها معتقدند با برجام این تضادها از میان می‌رود درصورتی که برعکس و به نظر من باعث تشدید می‌شود. به نظرم ترامپ به همین دلیل از آن خارج شد چون بعد از برجام قدرت ایران افزایش پیدا می‌کند و این یعنی تشدید تضادها میان این دو در منطقه. ایران هم معتقد است که یک قدرت خارجی نباید در منطقه اعمال قدرت کند. 

وی در پایان بیان کرد: من فکر می‌کنم این نوع نگاه و این تضادها در آینده هم ادامه پیدا کند اما معتقدم برجام می‌تواند تضاد ژئوپلتیک را کم کند و در واقع تضاد ژئواستراتژیک باقی خواهد ماند چون هر دو حضور و قدرت دیگری را به ضرر خود در منطقه می‌داند. همچنان بعد از ده سال این فصل از کتاب با واقعیت منطبق است. اعتقادم این است موضوعات مثل برجام به راحتی نمی‌تواند منجر به روابط شود چون این ایران، ایران چند سال پیش نیست و مدعی است. ایران امروز می‌گوید باید نقش من مورد قبول قرار گیرد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز