خبرگزاری کار ایران

جلیلی در چهارمین مناظره انتخاباتی:

باید هر سفارت ما یک سکوی صادراتی باشد

باید هر سفارت ما یک سکوی صادراتی باشد
کد خبر : ۱۴۹۷۷۵۱

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید هر سفارت ما یک سکوی صادراتی باشد و برای هر سفارت باید در زمینه صادرات و ارزآوری ماموریت تعریف شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید جلیلی در چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ضمن تبریک به مناسبت عید سعید غدیر گفت: ما وقتی صحبت از فرصت‌ها می‌کنیم یکی از بخش های عمده فرصت ها در سیاست خارجی است، سوال مردم این است که این فرصت ها چگونه به زندگی ما میرسد؟ خب در سیاست خارجی فرصت اینگونه شکل می‌گیرد که کشورها با هم چه اشتراکاتی دارند یعنی اگر از فرصت صحبت می‌کنیم باید ببینیم با چه کشورهایی در جهان اشتراکات داریم.

وی خاطرنشان کرد: اولین اشتباه این است که شما تمرکز کنید بر ۲-۳ کشوری که بیشترین اختلافات را با آن ها دارید که نه تنها فرصت نمی‌سازند بلکه تنش آفرین هستند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه عنوان کرد: ما امروز دو موضوع اصلی در کشور داریم یک اشتغال و دیگری ارزآوری؛ این دو سیاست باید خود را نشان دهد. در نتیجه باید ببینید در کشورهای همسایه کدامیک اولین اشتراک را با شما دارند برخی اوقات فرصت فقط از اشتراک شما نیست بلکه از اختلاف آن ها هم می تواند فرصت ایجاد شود مانند وضعیت روسیه در جنگ با اوکراین وقتی که ارتباطش با اروپا قطع شد.

وی افزود: در ارتباط با همسایگان شرایطی وجود دارد که تحریم‌ها نمی‌تواند اثرگذار باشند و این باید در اولویت باشد، در گام اجرایی باید هر سفارت ما یک سکوی صادراتی باشد و برای هر سفارت باید در زمینه صادرات و ارزآوری ماموریت تعریف شود.

جلیلی همچنین ابراز داشت: ما در تمام دنیا از آمریکا جنوبی، آفریقا، جنوب غرب آسیا و هر جای دیگر نباید بگذاریم که این فرصت‌ها از دست برود. در همان زمانی که برخی مسئول بودند که الان مطالبی را مطرح می‌کنند روابط ما با ترکمنستان در چه نقطه ای قرار گرفت؟

وی ادامه داد: همین شهید رییسی عزیز در سفر آخر چه چیزی را به رخ کشید؟ در سفر به سریلانکا نزدیک به نیم میلیارد دلار تکونلوژی ما را به این کشور صادر و عرضه کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: امروز ما باید بیشترین روابط اقتصادی را با کشورهای همسایه داشته باشیم، فقط بازار صنایع پایین دستی پتروشیمی ۱۳۵ میلیون دلار است و سهم ما بسیار اندک است.

آقای پورمحمدی درباره ‌FATF، کرسنت و سمن ها فکر کنم خواب نما شدید!

جلیلی در واکنش به سخنان پورمحمدی گفت: شما جمله‌ای را راجع به FATF بیان کردید نمی‌دانم خواب‌نما شده بودید یا چه بود؟ آن بحث متعلق به الان نبود، موضوع کنوانسیون در آن زمان در حال امضا بود. من حاضرم که تلویزیون مناظره بگذارد تا من با شما راجع به FATF و کرسنت صحبت کنم.

وی ادامه داد: الان شما دارید ۳۹ بند را اجرا می‌کنید بعد می‌بینید کارها پیش نمی‌رود بعد سخنگوی دولت می‌گوید FATF حل نشده و کار انجام نمی‌شود و بعد میلیون ها نفر ضرر می‌کنند؛ الان مگر امضا شد؟ چطور مشکل واکسن حل شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر شما یک تشخیص غلط بدهی تجویزت هم درست نخواهد بود. اصلاً نکاتی که دارید مطرح می‌کنید (آقای پورمحمدی) غلط است؛ نمی‌دانم خواب نما شده بودید یا خیر ولی درباره موضوع FATF چیزی که مطرح کردید که غلط است. بعد از برهم خوردن برجام عده‌ای کشور را متهم کردند.

وی ادامه داد: در همان زمان مگر نمی‌گفتند هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد؟ رفتند توافق کردند نتیجه اش چه شد؟ آژانس گزارش داد که ایران به تعهداتش  عمل کرده است اما طرف مقابل کلاً عمل نکرد و خارج شد! بعد آن وقت شما می آیید کشور را متهم می‌کنید؟ جالب است! عوض اینکه از طرف مقابل طلبکار باشید ملت را متهم می کنید؟

جلیلی همچنین خاطرنشان کرد: در کرسنت فساد صورت  گرفته و به ثمن بخس اموال کشور را قرارداد بستند. فردی که باید در این قضیه متهم باشد... دادگاه می دانید چه می گوید؟ می گوید پس چرا فرد متهم را رییس جمهور به عنوان وزیر مجددا معرفی کرده است؟

وی ادامه داد: راجع به سمن ها هم فکر کنم خواب نما شدید. شما بگویید آن سمن هایی که گفتید می‌خواهید کمک کنید چندتا از آنها ریشه در فرهنگ ملی ما داشت؟ شما بودجه های فراوان به کسانی که فقط شکلی است مثل این شرکت های صوری می‌خواستید بدهید؛ این می شود کار سیاسی؟ این یعنی مساله را نمی‌دانید؟ لذا تشخیص غلط تجویز غلط به بار می آورد.

جای متهم در دادگاه است نه این که در تلویزیون مناظره کند

جلیلی در ادامه مناظره انتخاباتی امشب ابراز داشت: امروز بزرگ‌ترین فرصت‌‌های ما در سیاست خارجی است، من در ۲-۳ سال اخیر گفته‌ام هر دانشگاه یک دولت در سایه؛ آن سمن واقعی این است. نه اینکه بگویم دولت سایه چیست! باید دولتها را با تصحیح و تکمیل باید کمک کرد.

وی ادامه داد: امروز بزرگترین فرصت‌هایمان در سیاست خارجی است مردم عزیز؛ ولی عده‌ای در هشت سال آن را از بین بردند. دلار ۳ هزار تومانی شد ۳۰ هزار تومان و ۸۰۰ تحریم شد ۱۵۰۰ تحریم!

جلیلی در واکنش به طرح موضوع برگزاری مناظره میان وی و زنگنه، عنوان کرد: جای متهم در دادگاه است نه این که در تلویزیون مناظره کند، کدام یک از حرفهای ما در آن ۶ جلسه نقد برجام در کمیسیون ویژه برجام غلط از آب درآمد؟ آن زمان برخی نوشتند ظریف می گوید می شود جلیلی می گوید نمی شود؛ حالا چه شد؟ شد یا نشد؟

وی ادامه داد: هشت سال یک جهان فرصت را از ملت دریغ داشتید و کشور را معطل کردید و فرصت اشتغال و ارزآوری را از بین بردید. امروز دارید از پرونده های بین فساد دفاع می کنید؟ اول باید برود دادگاه و حکمش را بگیرد و نه اینکه در تلویزیون بیاید مناظره کند!

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: البته هیچوقت ایشان (زنگنه) نگفته که بیاید با من مناظره کند. نمی دانم از کجا این الهامات به شما می شود! از این به بعد هر متهمی باید بیاید و بگوید من بروم در تلویزیون مناظره کنم؟!

جلیلی در ادامه ابراز داشت: پورمحمدی باید جوابگوی فسادهای زمان مسئولیتش باشد، اولین نامه را خود آقای روحانی در زمان دولت آقای خاتمی نوشت و گفت که این (کرسنت) مشکل دارد؛ شما سازمان بازرسی بودید جواب بدهید که چرا پیگیری نکردید؟

وی تصریح کرد: بله بنده با فساد مبارزه خواهم کرد و می‌دانم که امثال شما (پورمحمدی) صدایشان درخواهد آمد!

گذشته غلطی داشتیم که هیچ نتیجه‌ای نداشت

باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: دوستانی که به کار حزبی و تشکیلات حساس هستند، کار عمیق تحزبی را تعبیر به زنبیل گذاشتن می‌کنند.

وی ادامه داد: مردم عزیز این حرف ها خیلی خوب است، ما یک گذشته ای داریم و یک آینده ای؛ گذشته غلطی داشتیم که هیچ نتیجه ای نداشت و افراد آمدند با شعارهایی دلار را از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رساندند، جالب این است که می‌گویند همین راه را باید ادامه دهیم.

جلیلی در ادامه بیان کرد: همان برجام را الان می گویند چرا ترامپ خارج شد؟ خب معلوم است که در همان زمان که بحث شد خارج شوند اینجا در داخل گفته می‌شد که اگر آمریکا خارج شود ما در برجام خواهیم ماند، خب معلوم است وقتی همه تعهدات را انجام دادید و آن‌ها تعهدی را عمل نکردند طبیعتا خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: اما کسانی بودند که صرفا به برخی کشورها توجه داشتند در حالیکه در همان زمان صادرات ما به افغانستان ۲ برابر صادرات به اتحادیه اروپا بود. چرا همه این چیزها به هم خورد و همین ها دوباره دارند می‌ترسانند. چرا در همان دوره رشد اقتصادی ما صفر و منفی شد؟ ما صحبت از جهش می‌کنیم، صحبت از یک جهان فرصت داریم می‌کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: هنوز ۸ ماه قبل از آمدن طرف می گویید که «اگر آمد حالا چه؟»، این رویکرد نمی تواند موفقیت به ارمغان آورد و برای همان جوانی که نگران هستید خارج می‌شود اشتغال و امید ایجاد کند، اگر هر سفارت شما بشود یک سکوی صادرات شرایط تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: همین کشورهای همسایه ما بازار پایین دست پتروشیمی شان ۱۳۵ میلیارد دلار است سهم ما چقدر است؟ ما که مزیت مان نفت و گاز است. ما با ترکمنستان ۶ میلیارد دلار روابطمان بود همان هایی که خیلی بلد بودند رساندند به ۲۰۰ میلیون دلار؛ چه شد؟ چون بلد نیستند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما وقتی صحبت می‌کنیم از امنیت کشور دفاع می کنیم، ما زمانی که کار را تحویل گرفتیم آمریکا هر دو طرف شرق و غرب ما را محاصره کرده بود اما وقتی که ما تحویل دادیم آمریکا با هر دو تای اینها با مشکل مواجه شده بود و به ما نامه می‌داد و کمک می‌طلبید. همین سوریه وقتی که تکفیری ها به سمت ما داشت می‌آمد چه کسی تصمیم درست گرفت؟ همین افردی که بودند هنوز شک داشتند چه کار باید کرد.

وی تصریح کرد: گفت‌وگو یک وسیله است، کمیته مقابله با تحریم تشکیل شد، ده ها زیرساخت برای دور زدن تحریم ایجاد شد و من به مردم ایران بگویم که تنها این مسائل نیست ما باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم.

نیازمند طرحی هستیم که بتوانیم اجماع ایجاد کند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش جمع‌بندی گفت: جلسه امشب قرار بود راجع به استفاده حداکثری از فرصت‌های سیاست خارجی باشد.

جلیلی گفت: کار سیاست خارجی دفاع از حقوق ملت و منافع ملت است. از حقوق هسته‌ای کشور دفاع کردیم و با سازوکارهای جدی موضوع تحریم را به زودی نه تنها خنثی و رفع می‌کنیم بلکه باید تحریم کننده را پشیمان کنیم. جدی این است که چگونه با سیاست خارجی بتوان اشتغال ایجاد کرد و چگونه ارزآوری داشت و با برنامه این‌که چگونه بتوانیم از گردشگری در سیاست خارجی برای افزایش درآمدهای کشور استفاده بکنیم صحبت می‌کنیم.

وی افزود: امروز کشور ما یک موقعیت بسیار خوب دارد که بتواند در برخی از کالاها، هاب منطقه بشود. به عنوان مثال گندم را به کشور وارد کنیم و استفاده از ظرفیت‌های خالی کارخانه‌های آردسازی را به کار بگیریم و آن آرد را صادر کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: امروز می‌توانیم برای موضوع سلامت ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی ایجاد کنیم و با کشورها تعامل داشته باشیم. برخی نگرانند دانشمندان ما مهاجرت می‌کنند به این دلیل است که نتوانستیم برای آن‌ها بازار ایجاد کنیم می‌توانیم با فناوری‌های نوین برای آن‌ها بازار ایجاد کنیم و از سوی دیگر قدرت کشور را ارتقا دهیم.

جلیلی گفت: امروز اگر صحبت می‌کنیم که کشور ما می‌تواند این کارها را انجام دهد. نیازمند طرحی هستیم که بتوانیم اجماع ایجاد کند و در زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند بیشترین اجماع را بین قوای سه‌گانه ایجاد کردم. با هم‌آهنگی و همدلی بیشترین کارها را پیش بردیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز