خبرگزاری کار ایران

قاضی‌زاده هاشمی:

در جریان تصویب برنامه هفتم ۷۰ بند به برنامه دولت اضافه شده است

در جریان تصویب برنامه هفتم ۷۰ بند به برنامه دولت اضافه شده است
کد خبر : ۱۴۹۳۶۰۸

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در جریان بررسی برنامه هفتم در مجلس، ۷۰ بند به برنامه دولت اضافه شده است، اضافه شدن برخی از احکام هزینه ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه گف‌وگوی ویژه خبری درباره برنامه انتخاباتی خود در خصوص اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه گفت:خوشبختانه به خاطر حضور دراز مدتم در مجلس، همکاری با شورای نگهبان و شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم همکاری‌ها با برنامه پنجم ، ششم و هفتم داشته ام.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یاد آور شد: برنامه پنجساله در قبل از انقلاب هم بوده اما هیچگاه اجرایی نشده است ‌. در دولت مردم خانواده باید این برنامه اجرایی شود.

وی در خصوص این‌که جایگاه برنامه هفتم در دولت چهاردهم گفت: بسیاری از زیر ساخت‌ها را قانون برنامه هفتم برنامه ریزی کرده است. عملا باتوجه به این‌که‌ دولت در حال تشکیل است این امر برای برنامه زمان می‌‌خرد. برنامه هفتم نیاز به یک پیوست عملیاتی دارد که دارای تغییر هم هست مانند اینترنت که باید اصلاحاتی رخ دهد

وی درخصوص آسیب شناسی برای اجرایی نشدن برنامه های توسعه بیان کرد: برنامه هفتم هم دارای ایراداتی هست و هنوز هم مصوب نشده است. به برنامه دولت ۷۰ بند اضافه شده است.  اضافه شدن برخی از احکام هزینه ایجاد می‌کند.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: گاهی می‌گفتیم باید ۵ میلیون بشکه نفت بفروشیم این اجرایی شدن نیست زیرا ظرفیت کشور این نیست. باید برخی از قوانین را تغییر دهیم.نکته بعدی این‌که پیوست بودجه‌ای نداشت که باید انجام می‌شد. وجود برنامه کافی نیست پیوست‌های اجرایی مهم‌ است.

وی درباره تحقق برنامه هفتم بیان کرد: این هدف نیاز یه سرمایه گذاری دارد.

قاضی زاده هاشمی در ادامه گفت: این هدف نیاز به سرمایه گذاری دارد و بدون سرمایه گذاری نمی توانیم به آن مقطع برسیم متاسفانه میزان سرمایه گذاری های انجام اصطحلاک دولت را هم کفاف نمی دهد و عملا ما از جیب می خوریم علیرغم اینکه تجهیز سرمایه در این دوسال در دولت شهید رییسی رشد خوبی داشته است. یک نوع سرمایه گذاری دولت است که برای اینکه دولت بتواند سرمایه گذاری کند ما با چند چالش مواجه هستیم اول اینکه ورود منابع دولت کاهش پیدا کرده است. به علت عوامل خارجی و افزایش ناترازی که خودش را در بودجه دولت نشان می دهد و منجر شده دولتهای دهه ۹۰ مشغول استقراض باشند.

وی ادامه داد: این هزینه های دولت را در نرخ تورم رشد داده است منابع سرمایه گذاری دولت آب رفته است دولت هنر اهرم سازی منابع را نداشت است و از منابع استفاده می کرده است. سرمایه گذاری بخش خصوصی دومین منابع سرمایه گذاری ما است که به دلیل تورم و ریسک بالای سرمایه گذاری بازدهی اندک و قیمت گذاری دستوری امکان اینکه منابع خود را در بخش های زیرساختی کشورسرمایه گذاری کند نبوده است و تثبیت نرخ ارز و امثال آنها باعث شده ما عملا برای تولید به کالاهای ترک و چینی سوبسید داده ایم تا از کالای داخلی حمایت کنیم. وقتی سرمایه گذداری داخلی پرریسک است حتما سرمایه گذاری خارجی پرریسک تر است. 

وی ادامه داد: تهدید بازارهای بین المللی و چند نرخی بودن نرخ ارز را دارد علیرغم اینکه دولت ها تلاش کردند که سرمایه گذاری خارجی جذب کنند می بینیم که کمتر محقق شده است منابع دولت نه فقط منابع مالی بلکه همه منابع دولت را اهرم کنیم تا برای سرمایه گذار خارجی جذابیت داشته باشد و سود فوق العاده ببیند تا منابع خود را بیاورد محیط کسب و کار را جذاب کنیم. 

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: به صورت تولید مشترک پیوند اقتصادی در بازار ۷۰۰ میلیون نفری در منطقه ایجاد می کند ما لازم نیست خودرو را خودمان تولید کنیم می توانیم به صورت مشترک تولید کنیم. در دنیا هم به همین صورت است باید زنجیره های گسترده تجاری صنعتی در منطقه ایجاد شود و نرخ سرمایه گذاری منطقه ای را گسترش می دهد و بایدکماری کنیم که مردم در کف میدان و خانوار ایرانی لذت این رشد اقتصادی را بچشند. این رشد اقتصادی برای یک قشر خاص نباشد.

وی درباره راهکارهای دولت وی برای تحقق تک رقمی شدن تورم و ثبات در قیمت ها گفت: تورم ۳۰ درصد در ۷ سال پیاپی داشته ایم و این انجام شدنی است بلکه جمع کارشناسان حوزه اقتصادی با یک سلسله برنامه انضباط بخشی این را تضمین می کنند که قابل انجام است دولت خانواده تعهد می دهد که نرخ تورم را تک رقمی می کند اما کار سختی در پیش دارد و باید انضباط بخشی مالی داشته باشد دولت باید مسائل مالی را با درآمه هایش انجام شد جلوی تسهیلات دهی بانک ها به اشخاص خاص و شرکت های زیرمجموعه خودش گرفته شود ما در بنیاد شهید بانک دی را داریم که این کار را کردیم و با همکاری بانک مرکزی افزایش سرمایه دادیم که در تورم زایی بانک ها اثر معکوس دارد.

وی ادامه داد: یک بحث جدی سر پیوند ذهنی مردم با نرخ ارز داریم دلار که بالا و پایین می رود خواه ناخواه روی قیمت ها تاثیر می گذارد این لنگر اسمی را باید از روی ارز به ریال ببریم با ایجاد ثبات در بازار و رقابت در بازار می توانیم این کار را انجام دهیم اگر اجازه دهیم واردات خودور به راحتی اتفاق بیفتدو نوسانات قیمت ارز روی آن تاثیری نداشته باشد این اثر تورمی که در ذهن مردم وجود دارد کاهش پیدا می کند مجموعه این عوامل یعنی اصلاحات تورمی را اصلاح کرده و انضباط بانکی را منضبط کرده و انضباط بخشی هزینه و عملکرد دولت معتقدیم در یک بازه ۴ ساله به یک نرخ تورم تک رقمی خواهیم رسید. 

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: نرخ ارز یک علامت در اقتصاد ایران شده است بازار رسمی روشن داخلی در داخل کشور نداریم نرخ ارز را در کشورهای همسایه در هرات سلمانیه و دبی تعیین می شود باید بازار غیر رسمی را به رسمیت بشناسیم و یک بازارر سمی درست کنیم که کشف قیمت به صورت توافقی اتفاق بیفتد. کسی که ارز دارد ارز خود را به راحتی عرضه کند. با این اقدام  ذره ذره سیاستی که قانون به کما گفته یعنی ارز شناور مدیریت شده با این اقدامات انجام خواهد شد باید اجازه دهیم ذره ذره با کنترل نقدینگی کاهش انتظار تورمی و مدیریت بازار ارز می توان سرمایه گذاری به صورت بلند مدت و میان مدت اتفاق بیفتد.

وی افزود:مالیات بر درآمد در مجلس موجود است‌ ما باید مالیات بر تولید را هم کاهش دهیم.

وی د خصوص مسکن بیان کرد: دولت شهید رئیس کار خوبی آغاز کرد. همه دستگاه باید قول دهند این کار را انجام دهد. قیمت زمین باید به شدت کاهش پیدا کند.دولت باید کاری کند زمین‌های شهری به دولت بازگردد. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:هزینه ساخت مسکن از تولید فعلی قابل کاهش است.

وی در خصوص نظام اداری و دولت الکترونیک عنوان کرد: الکترونیکی سازی به تنهایی جواب نمیدهد، نظام حکمرانی ما باید تغییر.  کف نظام اداری ما هیچ کاره است ، تمام امکاناتی که در سقف است باید به کف داده شود.

وی تاکید کرد: دیوان سالاری باعث یک فساد بی نهایت منجر می‌شود. 

وی درخصوص مناطق آزاد گفت: جمعیت ساحلی ما باید دو برابر شود . بزگترین سرمایه ما بلوچ‌های عزیز هستند. میزان بزرگی از سرمایه گذاری در هند و آفریقا برای عزیزان بلوچ است، باید یک بستری فراهم کنیم ان‌ها هم بیایند. صندوق توسعه ملی را مکلف می‌کنیم شرکت‌های بزرگ توسعه محور را تاسیس کنیم . سرمایه گذار داخلی بیاید ، سرمایه گذاری خارجی ام می‌آیند. 

وی درباره مردمی سازی اقتصاد اظهار داشت: این یک موضوع جدی است، دولت‌های جهان برای توسعه عدالت به سمت مردمی کردن اقتصاد برویم. دولت باید دارایی‌های مردم به مردم را باز گردانیم. شرکت‌های بزرگی که هست باید به مردم داده شود.چرا یک دستگاه دولتی جای مردم باید ثروت آن هورا اداره کند.

قاضی زاده هاشمی درباره بورس گفت: بورس ما شاید از معدود بورس هایی باشد که شرکت های دولتی در آن حاضر نیستند یا شرکتهای خصولتی و یا نهادهای عمومی غیردولتی هستند رسما شرکت های دولتی باید وارد بازار بورس شوند که هم به رونق بازار بورس کمک می کند و این سهام کم کم به مردم به عنوان سرمایه و ثروت اصلی و اساسی منتقل شود بخش عمومی اقتصاد را توسعه می دهد این بخش دولتی نیست و خصوصی نیست بخش عمومی اقتصاد است که مجموعه سهامداران هر شرکت آن را مدیریت می کنند.

وی درباره ریشه کنی فقر مطلق گفت: ما بحث مفصلی در این باره داریم یکی از موضوعات ما دردولت خانواده اطمینان بخشی و پایدار بخشی به معیشت خانوار است باید یک نظام یک پارچه مالیات یارانه درست کنیم همه شهروندان را براساس کد ملی اعتبار مالیاتی پیدا کرده و سه گروه می شوند یک بخش کسانی هستند درامد بیش از هزینه شان است و هر چقدر درآمدشان بیشتر می شود باید مالیات بدهند یا درآمد و هزینه شان مساوی است این افراد نه مالیات می دهند و نه یارانه دریافت می کنند و سوم کسانی هستند که هزینه هایشان بیش از درآمدهایشان از که باید یارانه دریافت کنند. مرزی است که فقر مطلق به آن گفته می شود البته یک لایه پایین تر به نام فقر غذایی است که در دولت شهید رییسی رفع شد و با حمایت دولت همه 1900 تا 2100 کالری را همه شهروندان با حمایت دولت سیزدهم دریافت می کنند.

وی ادامه داد: فقر مطلق عدد آن اگر 12 تا 13 میلیون تومان است دولت موظف است مابه التفاوت درآمد تا این خط را پر کند. در بحث هدفمندی یارانه ها ما یک بسته درست کردیم و ساز و کاری تعریف کردیم که باعث ناترازی انرژی را رفع می کنیم، اما ما تعداد زیادی خانوار داریم که حتی یک فرد شاغل در این خانواده وجود ندارد وظیفه دولت این است که هر خانوار یک فرد شاغل با درآمد مکفی داشته باشد. درآمد خانوار را باید به سطحی برسانیم که نه تنها معیشت را تامین می کند بلکه 17 درصد پس انداز هم بتواند انجام دهد ساز وکاری برای آن پیش بینی کردیم که حتما اتفاق بیفتد. مجموعه این بسته یعنی یکپارچه کردن نظام مالیات، یارانه شاغل کردن یک نفر از افراد خانواده فاقد شغل و بسته حمایتی که در نظام معیشت انجام می دهیم باعث می شود که ضریب جینی به 35 درصد و حتی نرخ های کمتر برسد.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: وقتی از ناترازی انرژی صحبت می کنیم از چند موضوع صحبت می کنیم یکی اینکه چقدر تولید کنیم،  چقدر مصرف کنیم و انرژی را در چه مسیری مصرف کنیم. این خوب نیست کالای باارزشی مانند گاز را که می تواند خوراک شود و هزار محصول از آن تولید کنیم، برای سوخت و تولید حرارت استفاده کنیم. باید آن را بهینه مصرف کنیم، باید حجم سرمایه گذاری را در تولید اضافه کنیم، مانند میادین مشترک و تولیدگاز و از طرف دیگر با ایجاد شهرک های شمیایی در سراسر کشور زنحیره فراوانی از پتروشیمی خرد ایجاد کنیم که هر میلیون تن آن هزاران شغل ایجاد می کند امتیاز ویژه ما منابع گسترده نفت و گاز است که باید برای تولید و برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و سرمایه گذاری استفاده کنیم. وقتی می خواهیم به یک نفر از افراد خانوار شغل بدهیم بهترین بستر آن در صنایع پایین دستی است وقتی پیوند به سایر صنایع و کشاورزی بخورد بستر ما را گسترش می دهد.

وی ادامه داد: ما مطابق قانون هدفمندی یارانه ها یک بسته اعتبار انرژی برای هر خانوار تعریف کرده ایم قانون هدفمندی یارانه ها تاکنون به درستی انجام نشده است. سه قلم گاز برق و بنزین در بسته اعتبار انرژی هر خانوار قرار بگیرد و هر خانوار براساس سرانه افراد از محل یارانه ها دارای یک دارایی می شود که می تواند قبوض و سایر خدما را از آن دریافت کند این باعث صرفه جویی 3.5 میلیارد دلاری در بازار واردات بنزین می شود و می شود درآمدی که آزاد می شود ودر حوزه سرمایه گذاری اتفاق می افتد یعنی دولت این را اهرم کند نه اینکه سرمایه گذاری کند تحت عنوان تسهیلات و اوراق قرضه بین المللی این سه میلیارد دلار قابلیت تبدیل شدن به 50 میلیارد دلار دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه انرژی های تجدید پذیر ما کشوری هستیم که به راحتی در کشور ما برق خورشیدی قابل تولید است. تعداد زیادی سرمایه گذرا بین المللی متقاضی در این حوزه داریم باید اجازه دهیم این برق را تولید و صارد کنند. برق در بازار منطقه بسیار گران است در عراق و کشورهای همسایه به دنبال خریدبرق هستند حتی ترکیه و باید اجازه دهیم از این ظرفیت بزرگ خدادادی استفاده کنیم و کارخانجاتی که می تواند در این زمینه فعالیت کنند و اجازه صادرات برق به آنها بدهیم و یا به نیروگاهها اجازه سیکل ترکیبی بدهیم و از محل سیکل ترکیبی اجازه صادرات بدهیم و قیمت ها را واقعی کنیم. قیمت ها که واقعی شود سرمایه گذار داخلی را به شدت تشویق به سرمایه گذاری می کند. باید مجموعه این بسته اتفاق بیفتد و در کنار آن پوشش خانواده هم ایجاد می شود کارشناسان ما محاسبه کرده اند شاید تا 7 دهک را طبق مبانی محاسباتی که انجام داده بعد از اجرای کامل اگر الگوی مصرف را رعایت کنند قبوض رایگان می شود و قفط آبونمان را پرداخت می کنند. ما تا خودمان نتوانیم منابع کافی تولید کنیم و آن انرژی است هم در انرژی فسیلی هم در باد هم انرژی نو که ظرفیت ژئوپلتیک ما است و نتوانیم آن را فعال کنیم سرمایه گذار خارجی نمی تواند رقبت کند دراین حوزه ورد کرده و سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: در دولت مردم خانواده به دو اصل پایدار هستیم یکی این که دولت را عقب بکشیم و امر اقتصاد را به مردم واگذار کنیم به عنوان تسهیلگر و حامی و پشتیبان جایی باشیم که مردم به ما نیاز دارند، دوم اینکه روی اقتصاد خانواده متمرکز شویم و کاری کنیم با کرامت و عزت زندگی کنند و انشاءالله با انتخاب مردم به این فرزندان جوان شان که در امتداد این دولت ادامه خواهند داد حتما انشالله موفقیت ها و توفیقات بزرگ حاصل خواهد شد چراکه این اتفاقات در دولت شهید رییسی ریل گذاری شده بود و در حال شکوفا شدن بود که متاسفانه این اتفاق افتاد.

قاضی زاده هاشمی به رانندگان تاکسی های اینترنتی وعده داد و گفت: خانواده حمل و نقل ایران تاکسی های اینترنتری ما حتما به فکر سهمیه بنزین این عزیزان هستیم و برای آن کار ویژ] خاص دیده ایم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز